Gå til innhold

BK: Solnedgang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg gav en femmer for dette bildet. Fin og naturlig, ikke overdrevet farvegjengivelse. Fin komposisjon men kanskje litt mørkt i nedre venster hjørne uten at det nødvendigvis trenger å trekke så mye ned :)

 

Hei

 

Takker-det vart litt mørkere ved at eg la det ut -det var lyser ved redigering--det hender det av å til med mine bilder,årsaka veit eg ikkjerolleyes.gif

Lenke til kommentar

Ifølge infosidene til digit så kan man bruke disse kriteriene når man gir et bilde karakterer:

- Karakter 6 - Det liker jeg kjempegodt

- Karakter 5 - Dette liker jeg

- Karakter 4 - Brukbart

- Karakter 3 - Nesten der

- Karakter 2 - Fungerer ikke for meg

- Karakter 1 - Dette liker jeg overhode ikke

 

Jeg ville (og har nå) gitt en treer. I mine øyner så er det et ganske vanlig helt greit bilde som ikke er helt der. Jeg kan se raskt hva jeg ville gjort annerledes. Bilde er ikke balansert. Med det mener jeg at bilde er undereksponert samtidig som den lyseste delen av bilde (som øye automatisk søker) er helt i bildekanten på høyre side. Hvordan så solnedgangen ut lengre til høyre? Undereksponeringen får også skyene til å fremstå litt ”skitne”. Jeg har selv tatt alt for mange lignende bilder og jeg irriterer meg alltid etterpå at jeg ikke tenker mer over resultatet. Jeg ser en fin solnedgang og knipser ivei.

Det jeg likte med bilde var at du har komponert inn svaberget og vannet som danner en linje mellom svabergene. Hvis du hadde tatt noen steg til venstre og brukt dette vannet sammen med den solnedgangen som jeg tipper fantes til høyre, ville du kanskje fått et kanonbilde. Det kan hende at lyset var alt for sterkt der, men da er det bare å sette seg ned å vente. Man må spille på lag med naturen.

 

Håper dette var til hjelp for å forklare hvorfor folk kan gi en treer.

Lenke til kommentar

Ifølge infosidene til digit så kan man bruke disse kriteriene når man gir et bilde karakterer:

- Karakter 6 - Det liker jeg kjempegodt

- Karakter 5 - Dette liker jeg

- Karakter 4 - Brukbart

- Karakter 3 - Nesten der

- Karakter 2 - Fungerer ikke for meg

- Karakter 1 - Dette liker jeg overhode ikke

 

Jeg ville (og har nå) gitt en treer. I mine øyner så er det et ganske vanlig helt greit bilde som ikke er helt der. Jeg kan se raskt hva jeg ville gjort annerledes. Bilde er ikke balansert. Med det mener jeg at bilde er undereksponert samtidig som den lyseste delen av bilde (som øye automatisk søker) er helt i bildekanten på høyre side. Hvordan så solnedgangen ut lengre til høyre? Undereksponeringen får også skyene til å fremstå litt "skitne". Jeg har selv tatt alt for mange lignende bilder og jeg irriterer meg alltid etterpå at jeg ikke tenker mer over resultatet. Jeg ser en fin solnedgang og knipser ivei.

Det jeg likte med bilde var at du har komponert inn svaberget og vannet som danner en linje mellom svabergene. Hvis du hadde tatt noen steg til venstre og brukt dette vannet sammen med den solnedgangen som jeg tipper fantes til høyre, ville du kanskje fått et kanonbilde. Det kan hende at lyset var alt for sterkt der, men da er det bare å sette seg ned å vente. Man må spille på lag med naturen.

 

 

 

 

Håper dette var til hjelp for å forklare hvorfor folk kan gi en treer.

 

Hei

OK.no veit eg kvifor du gir 3.Visste ikkje at der var så mange mangler i bilde----har mykje å lære sjønner eg.konservativ_woot.gif

 

 

Endret av karost
Lenke til kommentar

En helt aldeles nydelig himmel, fine farger! ;)

 

 

 

 

Hei

 

Tusen takk-det synest eg og at himmelen var nydeleg derfor stoppet eg og knipset.

 

 

 

Jeg gav en femmer for dette bildet. Fin og naturlig, ikke overdrevet farvegjengivelse. Fin komposisjon men kanskje litt mørkt i nedre venster hjørne uten at det nødvendigvis trenger å trekke så mye ned :)

 

 

Endret av karost
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hei

 

Tusen takk-det synest eg og at himmelen var nydeleg derfor stoppet eg og knipset.

 

 

 

 

 

Knipset er nok nøkkelordet her. Det gir fine bilder, men sjelden blinkskuddene. De aller fleste virkelig gode bilder av denne typen her er ofte både gjennomtenkt og fotografen har også ofte ventet til lyset er rett eller kommet igjen en dag det er det. Samtidig er det ofte gjort gode refleksjoner rundt oppbygningen av bildet og hvilke elementer som er tatt med og ikke tatt med og hvordan de som er tatt med plasserer seg i bildeflaten.

 

Derfor gir også en del lav karakter på et slikt bilde som dette. Det er fint å se på og fine farger, men det finnes veldig mange virkelig flotte bilder av denne typen så steget helt opp blir derfor litt lengre. Ser du har fått gode tips over her også...

 

Plukker raskt noen eksempler på bilder som jeg mener kan være til inspirasjon for denne typen bilder her fra galleriet på Digit (og som også kanskje forklarer hvorfor enkelte karaktermessig mener det er en del mer å gå på her:

 

http://www.digit.no/bilde/midnattsol-paa-hammaroy/957174/

 

http://www.digit.no/bilde/stemning/956988/

 

http://www.digit.no/bilde/moro-i-solnedgangen/956656/

 

http://www.digit.no/bilde/solnedgang/955654/

 

http://www.digit.no/bilde/bru-i-solnedgang/955134/

Lenke til kommentar

Hei

 

Tusen takk-det synest eg og at himmelen var nydeleg derfor stoppet eg og knipset.

 

 

 

 

 

Knipset er nok nøkkelordet her. Det gir fine bilder, men sjelden blinkskuddene. De aller fleste virkelig gode bilder av denne typen her er ofte både gjennomtenkt og fotografen har også ofte ventet til lyset er rett eller kommet igjen en dag det er det. Samtidig er det ofte gjort gode refleksjoner rundt oppbygningen av bildet og hvilke elementer som er tatt med og ikke tatt med og hvordan de som er tatt med plasserer seg i bildeflaten.

 

Derfor gir også en del lav karakter på et slikt bilde som dette. Det er fint å se på og fine farger, men det finnes veldig mange virkelig flotte bilder av denne typen så steget helt opp blir derfor litt lengre. Ser du har fått gode tips over her også...

 

Plukker raskt noen eksempler på bilder som jeg mener kan være til inspirasjon for denne typen bilder her fra galleriet på Digit (og som også kanskje forklarer hvorfor enkelte karaktermessig mener det er en del mer å gå på her:

 

http://www.digit.no/...ammaroy/957174/

 

http://www.digit.no/...temning/956988/

 

http://www.digit.no/...dgangen/956656/

 

http://www.digit.no/...nedgang/955654/

 

http://www.digit.no/...nedgang/955134/

 

 

 

Hei

 

Takker så mykje-men eg er ikkje heilt enig i alt-ikkje alle du referer til hadde eg gitt det store-det er vel smak og behag--men takkar igjenn for dine gode og velmente råd,skal legge dei i sinnet og lære av dei.

 

 

Lenke til kommentar

Nei, vi kan ikke være enig i alt og heller ikke alle disse linkene inneholder bilder jeg selv ville gitt toppkarakterer, men fant frem noen som har litt mer ut av det enn du har her for å forklare da jeg så over at du virket overrasket over en treer på terningen.

 

Og jeg ser da at du bruker Digit sånn som meg. Jeg er kjempeglad for alle tips, men velger selv hvilke jeg vil legge meg på minnet og hvilke jeg mener ikke passer for meg og min fotografering. Smak, behag og personlige preferanser skal og vil alltid påvirke enhver sine bilder. Jeg synes også at det er mye bedre å få mange tilbakemeldinger selv om jeg ikke kan bruke alle til min fotografering enn ikke å få noen.

 

Derfor forsøker jeg også påvirke nye medlemmer i retning av å tørre å si noe om så mange bilder som mulig. Si hva du synes fungerer og ikke med et bilde og sett ord på hvorfor du liker et bilde eller ikke liker. Det er din personlige mening og finnes ikke noen fasit på rett og galt, men veldig nyttig for alle som ønsker konstruktiv kritikk å vite hvordan andre oppfatter bildene. Jo flere som skriver noen ord om sin oppfatning av bildet jo bedre blir dette nettstedet for de som ønsker å lære mer.

Lenke til kommentar

Nei, vi kan ikke være enig i alt og heller ikke alle disse linkene inneholder bilder jeg selv ville gitt toppkarakterer, men fant frem noen som har litt mer ut av det enn du har her for å forklare da jeg så over at du virket overrasket over en treer på terningen.

 

Og jeg ser da at du bruker Digit sånn som meg. Jeg er kjempeglad for alle tips, men velger selv hvilke jeg vil legge meg på minnet og hvilke jeg mener ikke passer for meg og min fotografering. Smak, behag og personlige preferanser skal og vil alltid påvirke enhver sine bilder. Jeg synes også at det er mye bedre å få mange tilbakemeldinger selv om jeg ikke kan bruke alle til min fotografering enn ikke å få noen.

 

Derfor forsøker jeg også påvirke nye medlemmer i retning av å tørre å si noe om så mange bilder som mulig. Si hva du synes fungerer og ikke med et bilde og sett ord på hvorfor du liker et bilde eller ikke liker. Det er din personlige mening og finnes ikke noen fasit på rett og galt, men veldig nyttig for alle som ønsker konstruktiv kritikk å vite hvordan andre oppfatter bildene. Jo flere som skriver noen ord om sin oppfatning av bildet jo bedre blir dette nettstedet for de som ønsker å lære mer.

 

OK.---derfor lurer eg på om at dei som gir 1.2.3.terningkast bør også forklare seg kvifor dei gir det,så ein får dermed lært litt mer-det skulla med andre ord ikkje vore mulig å sette 1.2.3.utan komentar.konservativ_woot.gif

Endret av karost
Lenke til kommentar

 

OK.---derfor lurer eg på om at dei som gir 1.2.3.terningkast bør også forklare seg kvifor dei gir det,så ein får dermed lært litt mer-det skulla med andre ord ikkje vore mulig å sette 1.2.3.utan komentar.

 

Ser jo ut som dette holder på å bli en interessant diskusjon som kanskje heller burde vært i tilbakemeldingsforumet. Jeg får vel si litt om mine synspunkter også. Hvis man skal krav om å skrive kommentar for å gi karakter så må det gjelde for alle karakterer. Kommentaren må da innholde karakteren. Grunnen til dette er at man lærer like mye av positiv kritikk som negativ kritikk, så lenge den er konstruktiv. Personlig stusser jeg oftere over hvorfor et bilde har fått seksere enn jeg stusser over enere.

Lenke til kommentar

OK.---derfor lurer eg på om at dei som gir 1.2.3.terningkast bør også forklare seg kvifor dei gir det,så ein får dermed lært litt mer-det skulla med andre ord ikkje vore mulig å sette 1.2.3.utan komentar.

 

Ser jo ut som dette holder på å bli en interessant diskusjon som kanskje heller burde vært i tilbakemeldingsforumet. Jeg får vel si litt om mine synspunkter også. Hvis man skal krav om å skrive kommentar for å gi karakter så må det gjelde for alle karakterer. Kommentaren må da innholde karakteren. Grunnen til dette er at man lærer like mye av positiv kritikk som negativ kritikk, så lenge den er konstruktiv. Personlig stusser jeg oftere over hvorfor et bilde har fått seksere enn jeg stusser over enere.

 

 

Heisann

 

Og eg stusser ofte over dei som hever seg over andre sin smak/viten og sei det er feil det andre trur/mener og at det ein sjølv mener er rett-kven er de som er så over dei allekonservativ_woot.gif

 

Men eg meiner at :

!.Dette liker eg overhode ikkje

2.Fungerer ikkje for meg.

3.Nesten der--

 

Etter eit år har eg sikkert lært mykje?---med slike terningkastcry.gif

Eg trur eg hadde lært litt/mykje mer viss eg fekk vete kvifor dei ikkje holder mål-

 

4.Brukbart

5.Dette liker eg

6.Dette liker eg kjempegodt.

Då veit eg at det eg driv med er bra og at eg kan forsette videre.

Slik tenker eg da.

 

Så eg foreslår/mener at 1.2.3.terningkast med tekst evaulering er det beste.

Og 4.5.6. kan ein velge om ein vil skrive eller ei.ohmy.gif

 

 

 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...