Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leid utrolig lytt leilighet med 1 års kontrakt


Barcarolle

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har leid meg en liten hybelleilighet som var veldig fin å bo i helt til naboen flyttet inn.

 

Han er ikke abnormalt høy av seg, men veggen her ser ut til å være laget av papp. Jeg kan høre når han beveger seg i senga, alle ordene han sier når han prater i mobiltelefonen, og når han går på gulvet knaker det fælt inne i min leilighet også.

 

På grunn av dette blir det vanskelig å sitte å arbeide eller sove inne i leiligheten. Har jeg noen muligheter for å komme ut av leiekontrakten som er på 1 år?

 

Det skal også nevnes at leiligheten ble leid ut "slik den var", men da kunne jeg ikke høre noen støy. Leien ligger ganske høyt for området, over 6000 kr for rundt 20 kvadratmeter.

 

Det jeg kunne finne som kanskje kan hjelpe meg var fra husleieloven, men jeg er ingen jurist.

 

§ 2–4. Manglende opplysninger

om husrommet

 

Det foreligger en mangel dersom leieren

ikke har fått opplysning om forhold ved husrommet

som utleieren kjente eller måtte kjenne

til, og som leieren hadde grunn til å regne

med å få. Dette gjelder likevel bare når det kan

antas at unnlatelsen har virket inn på avtalen.

 

§ 2–5. Husrom leid «som det er» e.l.

 

Selv om husrommet er leid «som det er»

eller med liknende alminnelig forbehold, har

det mangel dersom utleieren eller noen utleieren

svarer for, har tilsidesatt sine plikter etter

§§ 2–3 eller 2–4. Husrommet har også mangel

dersom det er i vesentlig dårligere stand enn

leieren hadde grunn til å regne med etter leiens

størrelse og forholdene ellers.

Endret av Barcarolle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I tillegg har du §9-3, men det var så mange finurlige unntak, så er noe usikker på om dette gjelder i din situasjon.

 

 

 

§ 9-3. Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig

 

Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller

b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen.

 

Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått.

 

Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt.

 

 

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

At det er lytt i eldre hus er ingen nyhet.

Når problemene er så store som du skriver ville jeg tatt problemet opp med verten på en hyggelig måte for å se responsen. Mulig verten fristiller deg med hensyn til kontrakt, mulig ikke.

Hvis verten ikke fristiller deg og du må bo der du gjør er det forskjellige måter man kan dempe lydgjenomgangen på som kanske også verten og din nabo kan være interesert i å bidra til med.

Endret av reor
Lenke til kommentar

1-årskontrakt er ikke lov med mindre du leier en del av eller hele oppholdsboligen til utleier. Er det en utleier som bor et annet sted og leier ut et ekstra hus delt opp i hybelleiligheter så er minste tidsbestemte avtaletid 3 år - ikke 1 år.

 

Så du skal, med loven i hånd, si opp leiligheten din med 3 måneders oppsigelsestid fra utløpet av inneværende kalendermåned (Mao: Få ut fingern om du ikke vil bo der ut desember)

 

Du må si opp skriftlig, og henvise til at kontraktens bestemmelse om 1 års bindingstid er ugyldig, og at du derfor sier opp med 3 måneders oppsigelsestid.

 

Vær oppmerksom på at dette vil forsure forholdet til utleier og du vil om due r uheldig slite med å få ut depositum og å få aksept for oppsigelsen.

 

EDIT: Tar forbehold om at jeg ikke er totalt på bærtur.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...