Gå til innhold

Kjøpe bil - bruke alle sparepengene?


/dev

Anbefalte innlegg

Har planer om å kjøpe meg ny bruktbil denne høsten, og har satt et pristak på rundt 200k. Jeg har for tiden rundt 210k i sparepenger i banken, og rundt 100k oppspart på BSU-kontoen min. Har fast jobb og tjener greit. Huslån på 1,3M.

 

Reflekterer rundt det å bruke opp alle sparepengene mine på bilkjøp kontra å ta opp et lite lån på, la meg si 50-100k, slik at jeg ikke ribber hele kapitalen min om noe skulle skje slik jeg trenger penger relativt kjapt.

 

Utvidelse av boliglån er nok uaktuelt da jeg ikke har betalt ned mer enn noen få prosent av dette lånet.

 

Noen som har tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er heller ingen ekspert, men det du sier høres ikke dumt ut i mine ører. Små billån (gjerne rundt 50% av kjøpesum) kommer vel gjerne med en rente på rundt 5%.

 

Jeg liker absolutt ikke tanken på å leve "fra hånd til munn".

 

Selvsagt sikkert best å forhøre seg med banken ang alt dette, men er da litt gøy å forske ut litt selv på forhånd. :)

Lenke til kommentar

Sett opp et regnestykke på hvor mye du vil låne, hvor lang nedbetalingstid du kan/vil ta og regn ut hvor mye lånet vil koste deg totalt.

 

Vurder så om dette er verdt fordelen med økonomisk buffer, eller om du kanskje skal vente noen mnd med å kjøpe, evt kjøpe en billigere bil.

 

Eks

Du låner 50 000 til 5.3% til en bil til 200 000 som du betaler ned over 5 år.

 

Dette vil koste deg ca 15 400 kr på 5 år (fant en kalkulator på handelsbanken.no jeg brukte).

Setter du de 50 000 du har til overs i banken vil du få ca 2500 i renter (1% rente) på dem over 5 år.

 

Totalt har du da betalt ca 13 000 i renter på 5 år. Trekker man fra skattefordelen kan vi si at det koster deg totalt under 10 000 på 5 år, dvs 2 000kr/året eller 170 kr/mnd.

 

 

Personlig ville jeg likevel kjøpt en billigere bil eller ventet litt og spart meg opp en egen buffer istedenfor å låne seg til en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...