Gå til innhold

[Løst] Feil på micro SD kort - fortvilet far....


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har tatt en god del bilder med vårt kompaktkamera i løpet av sommeren og tenkte nå at jeg skulle overføre bildene fra Micro SD kortet til pc'n.

 

Satte minnekortet inn i en adapter og dyttet det inn i pc'n. Tok da lang tid og deretter kom det opp følgende melding: "Stasjon F må formateres" noe jeg trykket nei på. Tenkte jeg da fikk finne frem ledningen og overføre fra kameraet, men når jeg nå setter inn Micro SD inn i kameraet igjen kommer kun "feil på kort" opp.

 

Er nå nokså fortvilet her jeg sitter. Er det noen som har vært borti det samme som kan gi meg en løsning på dette? Om det ikke er noe jeg får gjort, er det et eller annet firma som kan få gjort noe med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mest sannsynlig ligger bildene der fremdeles, men filsystemet kan ha blitt korrupt. Derfor tror maskinen at kortet ikke er formatert, og ber deg om dette.

 

Last ned et recovery-program for minnekort. Det kan scanne gjennom kortet, og forhåpentligvis finne bildene på det. For all del, ikke formater det og bruk det i mellomtiden, da risikerer du bare å skrive over de bildene som allerede ligger på kortet.

 

Hvis kortet er alt for ødelagt, kan det også være umulig å scanne gjennom det. Man kan da sende det inn til IBAS, men så fort de skal gjøre noe mer avansert enn det du uansett kan gjøre selv, så koster det j*vla mye penger.

 

Vi bruker Sandisk sitt eget recovery-program der jeg jobber. Det fungerer bra, men koster vel penger om du ikke har kjøpt et Sandisk Extreme minnekort. Finnes vel gratisvarianter også, men kvaliteten varierer vel ganske kraftig på de. Flere fotobutikker kan også hjelpe deg for en liten pengesum om du ikke selv ønsker å gå til anskaffelse av et slikt program. Vi tar 299 kroner for en slik jobb, inkludert brenning til CD/DVD, der jeg jobber.

Endret av Marekatten
Lenke til kommentar

Prøv først på hjemmesidene til kortprodusenten, deres rekoveryprogrammer burde løse problemet, hvis ikke så er Sandisk veldig godt program som marekatten sier.

 

Du har sannsynligvis ikke formatert kortet i kameraet før bruk, eventuelt slettet mange bilder underveis i kameraet, begge deler kan lage problemer for kameraet/kortets filsystem.

 

Jeg bruker også og formatere kortene hver gang jeg er ferdig med å laste over bildene til pc'en, det å bare slette bildene i etterkant kan på sikt gjøre kortets prestasjon dårligere.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Nautica kommer med et veldig godt tips.

 

Formater kortet hver gang du har overført bildene til datamaskinen (og tatt backup, såklart).

 

Og når du (forhåpentligvis) har fått ut bildene på det kortet du har, så kast det. Er det en feil med kortet, kan det fort oppstå igjen selv om en formatering midlertidig løser problemet.

 

Kjøp så et nytt kort, fortrinnsvis av merket Sandisk eller Lexar. Det er kortene med minst feilrate.

Lenke til kommentar

Nautica's råd er bra. men husk å formater i kamera (ikke på PC).

 

Har kortet virket i PCen tidligere? Hvis ikke kan det være det klassiske dilemmaet rundt SD og SDHC hvor ikke alle lesere takler SDHC.

 

Billige kort er ikke alltid det de gir seg ut for å være. Både med hensyn til kapasitet, kvalitet og "oppgitt" produsent. Ebay florerer av selgere som selger falske kort av kjente produsenter. Kvaliteten er selvfølgelig deretter.

Lenke til kommentar

Takk for alle gode råd, er en litt mindre fortvilet far som sitter her nå.

 

Ringte Japan Photo da det ligger rett ved her jeg bor og de tok en kikk på det. De benyttet Scandisk Recovery men fikk dessverre bare opp noen bilder.

 

I desperasjon trålet jeg nettet etter et annet program og kjøpte til slutt et program som heter Handy Recovery 5.0 til ca kr 275,-. Etter å ha koblet til kameraet og scannet minnekortet så fikk jeg faktisk tilbake nesten alle bildene og videoene jeg hadde på kameraet. Ble da straks en mye mer hyggelig kveld enn det jeg hadde sett for meg :D

 

Jeg skal nå få formatert dette kortet og skal da også bestille et fra Scandisk så kan jeg ha dette Kingston kortet i bakhånd dersom det skulle knipe noen gang.

 

Nok en gang, tusen takk for gode tips! Siste gang jeg sparer inn penger på å kjøpe billig minnekort ihvertfall, har forstått at det kan straffe seg. Tror faktisk ikke at jeg har hatt kortet i maskinen tidligere, så det kan muligens være det som forårsaket dette.

Lenke til kommentar

Jeg skal nå få formatert dette kortet og skal da også bestille et fra Scandisk så kan jeg ha dette Kingston kortet i bakhånd dersom det skulle knipe noen gang.

Anbefaler da heller å kjøpe et nytt, rimelig kort som du kan ha i bakhånd. Vi vet jo ikke hvorfor kortet feilet i første omgang, så er du uheldig, så mister du flere bilder neste gang du bruker det.

 

Klipp det i to, og kast det :)

Lenke til kommentar

Anbefaler da heller å kjøpe et nytt, rimelig kort som du kan ha i bakhånd. Vi vet jo ikke hvorfor kortet feilet i første omgang, så er du uheldig, så mister du flere bilder neste gang du bruker det.

Hvis TS ikke formatterte kortet i kamera før han begynte å bruke det; så er jeg rimelig sikker på at kortet er OK så fort det blir formattert i kamera. Kingston er ikke fantastisk; men så dårlig er de ikke.

 

Det å formattere kortet, er forøvrig det første TS må gjøre når det nye kortet er i hus.

Lenke til kommentar

Hvis TS ikke formatterte kortet i kamera før han begynte å bruke det; så er jeg rimelig sikker på at kortet er OK så fort det blir formattert i kamera. Kingston er ikke fantastisk; men så dårlig er de ikke.

 

Det å formattere kortet, er forøvrig det første TS må gjøre når det nye kortet er i hus.

Selv Sandisk og Lexar-kort kan feile, selv om det skjer ytterst sjelden :)

 

Jeg har aldri formatert et kort før jeg har begynt å bruke det, og har heller aldri gjort det for de kundene jeg har satt inn kortet for. Kan ikke huske sist gang en kunde fikk feil på et kort nylig kjøpt hos oss (vi selger kun Sandisk, og flere titalls hver dag). Kortene kommer ferdig formatert, med et filsystem som alle kamera kan (må?) bruke.

 

Men for sikkerhets skyld, kan det være en idé å formatere i kameraet før bruk.

Lenke til kommentar

Selv Sandisk og Lexar-kort kan feile, selv om det skjer ytterst sjelden :)

Tell me about it! Jeg kjøpte et SanDisk nylig som var defekt - og det var samme feil på kortet jeg fikk i retur! Sikkert fra samme batch.

 

Jeg har opplevd et par-trre tilfeller hvor det viser seg at kortet ikke var formatert før det ble satt inn i kamera. Nå tror jeg noen merker er plaget enn andre, og at SD er mer utsatt.

Lenke til kommentar

Anbefaler da heller å kjøpe et nytt, rimelig kort som du kan ha i bakhånd. Vi vet jo ikke hvorfor kortet feilet i første omgang, så er du uheldig, så mister du flere bilder neste gang du bruker det.

Hvis TS ikke formatterte kortet i kamera før han begynte å bruke det; så er jeg rimelig sikker på at kortet er OK så fort det blir formattert i kamera. Kingston er ikke fantastisk; men så dårlig er de ikke.

 

Det å formattere kortet, er forøvrig det første TS må gjøre når det nye kortet er i hus.

 

Joda, kortet ble formatert før det ble tatt i bruk, trodde jeg MÅTTE formatere nye kort jeg så derfor har det blitt gjort med de 3 kortene jeg har. Men jeg skal nå overføre bilder oftere og formatere kortet etter hver overførsel. Er første gang jeg har latt det gå så lenge mellom overføringene, heldigvis hadde jeg også med meg speilrefleksen i sommer så jeg hadde noen bilder der også.

 

MEN, har det noe å si om nytt kort blir formatert i pc eller kamera? Har alltid formatert kortet i kameraet.

 

Jeg er av den oppfatning at feilen oppstod da jeg puttet minnekortet inn i pc'n. Rett før hadde jeg kikket gjennom bildene på kameraet, tok ut minnekortet og satt det inn i en adapter og deretter inn i pc'n. Da fungerte det ikke og da jeg satte det inn i kameraet igjen så kom det "feil på kort", så heretter får jeg overføre fra kameraet (må bare holde orden på ledningene mine).

 

Takk for gode tips!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...