Gå til innhold

Sniktitt: Mass Effect 3 (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Mass Effect, serien som overbeviste meg om at også vestlige rollespill kan ha en gripende historie med sterke karakterer. Synes ME2 var en klar forbedring over eneren og så kan man bare håpe at treeren blir det samme.

 

Du burde prøve nokre Black Isle-spel. Og herregudnei, dei nye karakterane i ME2 var ikkje særleg gode, eg klarte ikkje tro på dei som faktiske karakterar i det heile - den einaste høveleg gode var comedy relief. Then again, med japanske spel som referanseramme så er jo kritera for kva som utgjer ein god karakter snudd på hovudet.

 

Når det gjelder interesse for karakterene går Mass Effect-spillene både Planescape:Torment og Baldurs Gate-spillene en høy gang etter min mening. Det til tross for at Shadows of Amn kanskje er mitt favoritt-spill noensinne. Jeg har aldri opplevd en tilsvarende følelsesmessig tilknytning til spill-karakter som i Mass Effect 1&2 siden Grim Fandango.

 

What?! Hvordan kan du dra så mange godsaker inn i en sånn sammenligning? :p

 

Tali er en av de beste karakterene Bioware har laget, men resten er jo ganske skralt. Garrus er tolererbar, men felles for dem begge er jo at de er fra Mass Effect 1.... Alle de nye NPC'ene de dro inn i toeren var jo totalt uinteressante.

 

Begynner nesten å gråte når du drar Glottis og Manny Calavera inn i dette. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
What?! Hvordan kan du dra så mange godsaker inn i en sånn sammenligning? :p

 

Hehe, vel, etter min oppfatning fortjener definitivt Mass Effect-serien å nevnes i samme åndedrag som de andre perlene jeg nevnte. BG2, Grim Fandango, og Mass Effect 2 er nok topp 3 på min liste over tidenes beste spill. I en eller annen rekkefølge :)

 

Tali er en av de beste karakterene Bioware har laget, men resten er jo ganske skralt. Garrus er tolererbar, men felles for dem begge er jo at de er fra Mass Effect 1.... Alle de nye NPC'ene de dro inn i toeren var jo totalt uinteressante.

 

Garrus er en perfekt type karakter for enhver historie synes jeg. Uforutsigbar, mystisk, spennende, og jeg føler man vet litt mer om ham etter hver samtale eller cutscene han deltar i.

 

Generelt elsker jeg mangfoldet av artene i Mass Effect-universet. Man blir etterhvert oppmerksom på hvordan hver art har sine generelle personlighetstrekk, hvordan de enkelte karakterene man blir kjent med lever opp til fordommene eller ikke, og hvordan de forholder seg til hverandre på tvers av det "flerkulturelle" laget man bygger opp. Karakterene man bare snakker med så vidt på veien synes jeg også stort sett er helt ypperlige, også når de er rene stereotyper.

 

Begynner nesten å gråte når du drar Glottis og Manny Calavera inn i dette.

 

Hehe. Alle karakterene i Grim Fandango, samt den nydelige film noir- og art deco-settingen de lever i, er ren kunst. Men igjen, det understreker vel bare hvor mye jeg setter pris på Mass Effect-serien. Fellesnevneren for gode interaktive eventyr er et spennende univers og et godt persongalleri man alltid ønsker å bli enda bedre kjent med. :)

Lenke til kommentar

 

Tali er en av de beste karakterene Bioware har laget, men resten er jo ganske skralt. Garrus er tolererbar, men felles for dem begge er jo at de er fra Mass Effect 1.... Alle de nye NPC'ene de dro inn i toeren var jo totalt uinteressante.

 

Begynner nesten å gråte når du drar Glottis og Manny Calavera inn i dette. :p

 

Enig, Tali og garrus er kule karakterer. Spennde å se hvordan treeren blir, ganske intersssant å se hvor uenig folk er om det.

 

AtW

 

Mass Effect, serien som overbeviste meg om at også vestlige rollespill kan ha en gripende historie med sterke karakterer. Synes ME2 var en klar forbedring over eneren og så kan man bare håpe at treeren blir det samme.

 

Du burde prøve nokre Black Isle-spel. Og herregudnei, dei nye karakterane i ME2 var ikkje særleg gode, eg klarte ikkje tro på dei som faktiske karakterar i det heile - den einaste høveleg gode var comedy relief. Then again, med japanske spel som referanseramme så er jo kritera for kva som utgjer ein god karakter snudd på hovudet.

 

 

 

Hehe, jeg er veldig enig med deg angående japanske spill og gode karakterer. Men utenom planescape synes jeg levde meg mer inn i karaktererene i ME2 enn de black isle-spillene jeg har prøvd. Ihvertfall de beste karakterene i ME2. Hovedperson selv er kanskje litt pregløs dog.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...