Gå til innhold

Ny HTPC, trenger tips for å få den stillegående


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har satt sammen et oppsett for en mediacenter pc til å ha i stua.

 

Den skal brukes til følgende:

- Se på tv

- Spille av filmer / Bluray

- Høre på musikk

 

 

Komponenter:

ASUS GEFORCE GT 520 1GB PCI-E VGA/DVI/HDMI LP SILENT

ASUS P8P67 LE B3 P67 S-1155 ATX

COOLER MASTER SILENT PRO ATX12V 2.3 500W

CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X4GB)

DELTACO MINNESKORTLESER INTERN 3.5# SLOT 84IN1 SVART

INTEL CORE I3 2100 3.10GHZ 3MB S-1155

LOGITECH DINOVO MINI BLUETOOTH

OCZ AGILITY 3 2.5" 60GB SSD SATA/600 MLC

TERRATEC CINERGY C HD DVB-C

ZALMAN HTPC HD160 PLUS ATX BLACK

 

I tilegg kommer en bluray-rom jeg har liggende og en kortleser(CAM) fra canaldigital

 

Så kommer spørsmålet, vil dette fungere som tiltenkt. Tanken er at jeg skal kunne erstatte dvdspiller, blurayspiller, dekoder + laptop i stua med bare denne maskinen.

 

Iom at maskinen skal stå i stua vil jeg helst ha den så stille så mulig, er det andre tiltak som kan gjøres for å få den mer stillegående(I samme prisklasse)?

 

Jeg foretrekker ubuntu, så vidt jeg har klart å bringe på det rene skal alle komponentene fungerer under linux, men hvis andre har andre erfaringer tas de imot med takk.

 

Andre tilbakemeldinger på tvkort osv tas også imot med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det vil absolutt fungere.

 

Jeg hadde nok absolutt gått for GT 430-kort som er nesten dobbelt så kjapt som det GT520 du har valgt. Er det VDPAU du har sett på? For GT520 er det eneste som støtter "D"-nivået til VDPAU, men "C" er så og si det samme.

 

Vet ikke om du kjenner til Mini-ITX formfaktoren, men du kan absolutt gå ned til f.eks. dette hovedkortet og fremdeles ha samme funksjonene som du har nå.

 

Når det er sagt, skal du kjøre nvidia dedikert grafikk likevel så kan du likegjerne kjøre en integrert CPU, slik som E-350 eller Intel Atom. Men du skulle vel kanskje bruke den til andre ting også, da er en Sandy Bridge i3 mye kjappere, klart det. Men disse kombinerte løsningene har en så lav TDP at de kjører på passiv kjøling, noe som selvsagt gjør ting en god del mindre støyete :) Jeg tror nok en E-350-løsning er nok.

 

EDIT: Ah, nå ser jeg det TV-kortet, du trenger jo 2x PCI-spor. Vet ikke om det er Mini-ITX kort som har det.

Endret av vhaarr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...