Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bruke annen ruter som bridge - hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei,

 

var på Elkjøp tidligere på dagen og spurte om de hadde repeatere, men det hadde de ikke. Fyren som hjalp meg sa at jeg kunne bruke en annen ruter som bridge i stedet for. Resultatet jeg ønsker å oppnå er å få større rekkevidde.

 

Har en ZyXEL P2812 Multimodem/Ruter som står i kjellerstua. Denne har grei rekkevidde, men siden jeg bor i garasjen så rekker den ikke helt der jeg sitter. Så jeg kjøpte en Jensen AL59300v2 som jeg har tenkt å bruke som bridge. Han på elkjøp sa at det var bare å koble en Ethernet-kabel fra ZyXEL-ruteren og inn i Internet inngangen i Jensen-ruteren så skulle det være fiks ferdig. Men dette funket altså ikke. Jensen ruteren har jeg tenkt til å plassere høyere opp i huset og nærmere garasjen, slik at det tar signalet fra ruteren som står i kjellerstua og sender det videre.

 

Noen som har peiling? På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

var på Elkjøp tidligere på dagen og spurte om de hadde repeatere, men det hadde de ikke. Fyren som hjalp meg sa at jeg kunne bruke en annen ruter som bridge i stedet for. Resultatet jeg ønsker å oppnå er å få større rekkevidde.

 

Har en ZyXEL P2812 Multimodem/Ruter som står i kjellerstua. Denne har grei rekkevidde, men siden jeg bor i garasjen så rekker den ikke helt der jeg sitter. Så jeg kjøpte en Jensen AL59300v2 som jeg har tenkt å bruke som bridge. Han på elkjøp sa at det var bare å koble en Ethernet-kabel fra ZyXEL-ruteren og inn i Internet inngangen i Jensen-ruteren så skulle det være fiks ferdig. Men dette funket altså ikke. Jensen ruteren har jeg tenkt til å plassere høyere opp i huset og nærmere garasjen, slik at det tar signalet fra ruteren som står i kjellerstua og sender det videre.

 

Noen som har peiling? På forhånd takk!

 

Trådløs repeating med diverse standard rutere er vanskelig. Det finnes WMS støtte i NOEN av dem, men selv da er det ofte inkompatiblet mellom forskjellige merker.

 

Å ha 2 trådløse aksesspunkt der signalet går ut via ethernet kabel til den andre ruteren er dog ikke vanskelig. Disable DHCP på ruter2 og koble fra ethernet-port på ruter1 til ethernet (som regel) inngang på ruter2 så burde det gå fint helt uavhengig av modell/merke osv. Det kan dog være du må teste å koble kabelen inn på både ethernet porten og WAN porten på ruter2. Normalt vil det være ethernet-inngangen du skal bruke, men jeg har opplevd at det kan variere noe avhengig av ruter hva den aksepterer i et slikt setup.

 

Det kan være så enkelt som at du har koblet kabelen inn i feil hull altså - så prøvd det først :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...