Gå til innhold

Den lille fisketråden


Labelle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ta turen til der det renner en liten elv via rør ute med flesland. Hender det samler seg lakserømlinger der. :) Hørte noen hadde hatt laks på der for noen dager siden og nå som det har regnet heftig er det mye vann og større sjangser for å få laks. :)

 

Var selv og fiske i min lakseelv i 2døgn men blanket helt. Mistet 2laks og det var det... svogeren fikk imidlertid en fin 4.5kg laks. :) Sesongen er nå desverre over i den elven så nå er det fiske etter lakserømlinger som gjelder fram mot vinteren.

 

Fikk en forgårs på wobbler på 3.9kg. :)

 

317233_10150796518100287_881400286_20718255_2330203_n.jpg

Lenke til kommentar

Artig liten tråd!

 

Selv så er jeg av den typen som tar med fiskeutstyr hver gang jeg skal litt lengre unna enn bare i nærområdet,siden det er flust med fiskeplasser her oppe i nord...

 

Så her går det i fiske etter sjøørret,sjørøye,ørret og havfisk.

 

 

 

Fisking er for meg balsam for sjelen,så lenge man får fisk da... :hmm:

Endret av sykkeliten
Lenke til kommentar

Hvor i landet fisker dere? Og vet dere om det er mer fisk man kan ta fra land om høsten enn om sommeren?

 

Hvis du ikke har prøvd fiske etter sjøørret før,ja da anbefaler jeg deg å prøve..

 

Jeg har drevet på med fiske etter sjøørret i havet siden jeg var 10 år gammel,og har prøvd denne metoden flere steder i landet om høsten.

 

Setter det opp punktvis:

 

1.Finn en liten vik der ei lita elv renner ut(noen elver er det ikke lov til å fiske i utløpet av!).

2.Fisk fra ca. 1 1/2 time før flo til 1 1/2 time etter full flo(har du vadere så er det ingenting galt i å vade ut til litt dypere vann,hvis det er langgrunt,det er noen som tror det er en regel at man får mest fisk på flo sjø,men det er jo fordi at de fisker på flo sjø,jeg får fisk uansett når jeg prøver,men så kjenner jeg favorittplassene meget godt,og vet hvor fisken går på flo og fjære) .

3.bruk hurtigkobling på snøret,da kan du skifte sluk ofte for noen ganger tar sjøørreten kun på en bestemt farge,eller type sluk/spinner/wobler/mark/reke som er surret fast i kroken. :roll:

4.Ta noen kast,varier farten på sluk,og vær obs når den nærmer seg land,har faktisk fått minst 90% av sjøørretene innenfor 5 meter fra land.

5.Ta med god mat og drikke.

 

Skitt fiske.

 

tips og sånt

Endret av sykkeliten
Lenke til kommentar

Når du fisker etter sjøørret så burde man ha litt tempo i snella. Sjøørretn liker å svømme etter fisk med fart i. Også følger gjærne denne type fisken etter byttet sitt nesten helt ved land. Ser han noen bevegelser fra deg kan dette være nokk til å skremme den bort. Da kommer den heller ikke tilbake igjen på en stund.

Lars monsen har nevnt dette flere ganger med å gjemme seg for fisken. kan være lurt å bruke grønne klær også.

 

Sjøørret er en utrolig hissig fisk:)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå på høsten er det litt artig å fiske etter sjøørret i nærheten av små elver/bekker,for der kan det stå mye fisk!

 

Tok en tur idag til ei lita bukt som det renner 2 små elver ut ved,og bare stilte meg opp midt i mellom(elvene er ikke store,men har sett sjøørreten gyte i dem om høsten).

 

Rapport følger:

 

Stod opp ca. kl 08.00 på en lørdagsmorgen(altså idag),og sendte varme tanker til alle de som hadde stort alkoholinntak bare noen timer tidligere(NOT).

 

Tok en god dusj,stekte egg og bacon,samt lagde en kyllingsalat som skulle bli lunsj.

 

Da jeg var ferdig med frokosten lagde jeg meg en dobbel espresso,og fylte termosen med litt god kaffe type arabia.

 

Deretter pakket jeg sekken med fiskeutstyr,mat,ekstra klær,vadere,og fotoutstyr.

 

Den ble ikke så tung siden jeg har investert i mye lett utstyr,og at det tunge gikk ned i sykkelveska.

 

Syklet så i fint høstvær mot stedet jeg aldri hadde prøvd før,herlig å cruise avgårde på veien uten å møte biler.

 

Da jeg kom fram satte jeg sammen stengene,en fluestang,og en stang som jeg monterte reke og dupp på.

 

Tok meg en liten pause der jeg drakk kaffe,og speidet etter vak,for man trenger ikke stresse på tur,det liker ikke jeg å gjøre

ihvertfall. :thumbup:

 

Etter ca. ett kvarter hørte jeg ett plask rett utenfor der jeg satt,men siden det var ett lite vinddrag akkurat da så jeg ikke helt hvor det var.

 

Bare 2-3 minutter senere så jeg jaggu en fisk som hoppet,og det hoppet var ikke til å ta feil av.

 

Her gikk det sjøørret(eller kanskje sjørøye,eller laks,ikke godt å si)!

 

Kastet først reke og dupp helt ute der dyprenna slutta,og lot det bare ligge der.

 

Så vadet jeg 5-6 meter ut,slik at jeg skulle få plass til bakslengen.

 

Mens jeg vadet så jeg ett vak lengre unna,og da hadde også vinden løyet.

 

Jeg kastet ut flua,og allerede på første kast var det noe som nappet,var det sjøørret?

 

Mulig det,for bare 3 kast senere så tok den!

 

Med ei lett fluestang klasse 5,så var en artig fight,og etter ett par minutter så var den på land.

 

Ikke den største fisken,men grei(0.5kg).

 

Fikk 4 til,og satte alle ut igjen(0.3-0.7kg)

 

Artig med tur var det ihvertfall,og det er en del av opplevelsen å bare sitte å spise lunsj mens fisken plasker rundt i solskinn,jeg er ihvertfall fornøyd med turen! :grin: :grin: :grin:

 

_DSC3955.jpg

Endret av sykkeliten
Lenke til kommentar

Høres ut som en digg fisketur sykkeliten! :) Digg å ha sånne rolige alene turer uten stress og mas. :)

 

Har i år fått såpass med laks at eg fant ut eg skulle forsette fisket med #5 fluestang og kun det. Det er ikke alltid lett når fiskekompiser har både wobbler, reke og spinnere men laks har det likevel blitt. Det er gøyt å kjøre smålaks med så lett ustyr og det er jo alltid fare for at større fisk tar men det blir bare luksusproblem.

 

Her er en liten 1.6kg tert som tok på tubeflue og som eg hadde kanongøyt fight med.

 

319694_10150842284095287_881400286_21060163_14921454_n.jpg

Endret av SnowDOG_
Lenke til kommentar

Høres ut som en digg fisketur sykkeliten! :) Digg å ha sånne rolige alene turer uten stress og mas. :)

 

Har i år fått såpass med laks at eg fant ut eg skulle forsette fisket med #5 fluestang og kun det. Det er ikke alltid lett når fiskekompiser har både wobbler, reke og spinnere men laks har det likevel blitt. Det er gøyt å kjøre smålaks med så lett ustyr og det er jo alltid fare for at større fisk tar men det blir bare luksusproblem.

 

Her er en liten 1.6kg tert som tok på tubeflue og som eg hadde kanongøyt fight med.

 

 

 

 

Ja,litt lading av batteriene er ikke det verste man kan gjøre...

 

Når det gjelder lett utstyr så er det blitt så heftig siden man fikk fireline og lignende for slukfiske.

 

Selv så bruker jeg å fiske i elver og vann med mikrowobblere ,0.10 fireline og 5 fots ultralett stang med slukvekt 1-5 gr(mitchel privilege).

 

Og det å bare kunne sette seg på en stein ved ei elv,og kaste noen få meter ut mens man bare sitter å smånykker i stanga og lar strømmen gjøre resten,det er mye mer avslappende enn å springe opp og ned etter fisken.

 

Anbefales for de som er ny i gamet,man trenger ikke dyrt og tungt allround utstyr,det holder med ett typisk sjøørretsett og ett lettspinnsett for de fleste typer fiske,fireline i 0.20 holder for bra stor fisk.

 

Senest idag kjempet jeg mot ei 20kg+ kveite med sjøørretstang,men den sleit dessverre,fiska jo ikke etter kveite,men hadde bare kastet ut reke og søkke på ett sted der det bruker å stå sjøørret.

 

Artig når den kom opp,ble nesten litt skræmt jaaa...

Lenke til kommentar

Eg slapp den IKKE ut igjen. Denne laksen er en fjøslaks som stammer fra marine harvest. Det rømte stamfisk (ca 2000fisk) med en gjennomsnittsvekt på 12kg og som var gyteklare. Eg tar knekken på ALL rømt oppdrettsfisk eg får så de ikke får muligheten til å spre sine drittgener. :)

 

 

Laksen veide forøvrig 18.2kg! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...