Gå til innhold

GTX560Ti Hawk SLI


LeiNstEr

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg innstallerte mitt nye MSI GTX560Ti Hawk sammen med Corsair H100 i går. Har et Gigabyte GA-X58A-UD3 hovedkort i et HAF 932 kabinett, så hadde ikke noe annet valg enn å plassere skjermkortene helt tett inntil hverandre.

 

CIMG2686.JPG

 

Etter jeg aktiverte SLI, startet jeg opp Bad Company 2 og fikk jevnt rundt 90 FPS. Problemet var at det innerste skjermkortet gikk rett opp i 100 grader og kortene begynte å bråke noe helt forferdelig.

 

Jeg har nå prøvd alt jeg kan komme på for å senke temperaturene. Jeg prøvde bl.a. å legge to 90 mm vifter på skjermkortene samtidig som jeg prøvde å øke mellomrommet mellom kortene litt. Jeg satte også en 200 mm vifte i sidedøra i kabinettet, men det eneste jeg klarte var å øke tiden før det ene skjermkortet ble over 100 grader.

 

Er det noe annet jeg kan gjøre enn å gå til innkjøp av et nytt hovedkort med større avstand mellom PCI-E portene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde også noen problemer da jeg instalerte GTX 560TI twin frozr II i SLI.

 

Det som skjedde med meg var at pcen skrudde seg av etter hvert pga for mye strømforsyning (og jeg har 850w PSU).

 

Så det jeg gjorde var å gå inn på Nvidias kontrollpanel og 'Behandle 3D-innstillinger --> Endre 'Strømforsyningsmodus' fra 'Ønsker Maksimal ytelse' til 'Adaptiv'. Etter dette skjedde det aldri igjen.

 

Du burde også laste ned MSI Afterburner. Med dette programmet kan du endre styrken på viftene til grafikkkortene dine. Personlig har jeg viftene på 65% når jeg spiller.

 

Håper dette hjelper deg ;)

Lenke til kommentar

Jeg hadde også noen problemer da jeg instalerte GTX 560TI twin frozr II i SLI.

 

Det som skjedde med meg var at pcen skrudde seg av etter hvert pga for mye strømforsyning (og jeg har 850w PSU).

 

Så det jeg gjorde var å gå inn på Nvidias kontrollpanel og 'Behandle 3D-innstillinger --> Endre 'Strømforsyningsmodus' fra 'Ønsker Maksimal ytelse' til 'Adaptiv'. Etter dette skjedde det aldri igjen.

 

Du burde også laste ned MSI Afterburner. Med dette programmet kan du endre styrken på viftene til grafikkkortene dine. Personlig har jeg viftene på 65% når jeg spiller.

 

Håper dette hjelper deg ;)

 

PCen har foreløpig ikke skrudd seg av eller noe liknende, men har ikke turt å la det ene kortet være over 100 grader noe særlig lenge.

 

Har også Afterburner, og jeg prøvde å klokke begge kortene ned til referanseinnstillingene (core clock 822 MHz og memory clock 2004 MHz). Men det hjalp heller ikke særlig stort det heller...

 

Vifta stiller seg forresten automatisk opp til 100% på det innerste kortet, men problemet må vel være at det ikke får nok luft etter som kortene står så nære hverandre?

 

Men takker for svar! :)

Lenke til kommentar

Begge kortene ligger på rundt 35 grader idle og rundt 60-70 grader under load når de står alene med automatisk viftehastigeht, så ingen av dem kan vel være defekte?

 

Men det kan vel allikevel ikke være helt riktig at i alle fall det innerste kortet blir så varmt som det blir uavhengig av at de står så tett inntil hverandre?...

Lenke til kommentar

Jeg hadde også noen problemer da jeg instalerte GTX 560TI twin frozr II i SLI.

 

Det som skjedde med meg var at pcen skrudde seg av etter hvert pga for mye strømforsyning (og jeg har 850w PSU).

 

Så det jeg gjorde var å gå inn på Nvidias kontrollpanel og 'Behandle 3D-innstillinger --> Endre 'Strømforsyningsmodus' fra 'Ønsker Maksimal ytelse' til 'Adaptiv'. Etter dette skjedde det aldri igjen.

 

Du burde også laste ned MSI Afterburner. Med dette programmet kan du endre styrken på viftene til grafikkkortene dine. Personlig har jeg viftene på 65% når jeg spiller.

 

Håper dette hjelper deg ;)

 

PCen har foreløpig ikke skrudd seg av eller noe liknende, men har ikke turt å la det ene kortet være over 100 grader noe særlig lenge.

 

Har også Afterburner, og jeg prøvde å klokke begge kortene ned til referanseinnstillingene (core clock 822 MHz og memory clock 2004 MHz). Men det hjalp heller ikke særlig stort det heller...

 

Vifta stiller seg forresten automatisk opp til 100% på det innerste kortet, men problemet må vel være at det ikke får nok luft etter som kortene står så nære hverandre?

 

Men takker for svar! :)

 

Mine kort er like nærme hverandre som dine er. Så tror nok også det er ett defekt kort du har fått :/

Lenke til kommentar

Har nå prøvd å bytte om på hvilket kort som står hvor samtidig som jeg "presset" kortene så langt fra hverandre som mulig, men temperaturene var allikevel tilnærmet identiske (GPU1: rundt 90 grader, GPU2: rundt 70 grader). Den eneste forskjellen var at frameraten gikk litt ned da jeg byttet om (?). Det kan vel også kanskje ha noe med at jeg spilte multiplayer i BC2.

 

Men uavhengig om kortene er defekte eller ikke, hvor bra er det egentlig at det innerste kortet konstant ligger på 85+ grader når jeg spiller?...

 

Kortene ligger nå på 39 og 43 grader idle.

Lenke til kommentar

TwinFrozr-kortene har vel en heller merkelig utformet viftetype, synes jeg. De blåser varmen bort fra grafikkortet og er vel så effektivt, men de blåser ikke den varme lufte ut av kabinettet. Mange grafikkjølere presser den varme luften ut av ventilated slots bak PCen. Om du ikke er fornøyd med temperaturene synes jeg du burde bytte til en annen leverandør enn MSI.

 

Hadde selv 2 msi hd5850 twin frozr i mitt kabinett, og selv med crosshair iv formula og 2-3 cm mellom kortene så ble det ene dritvarmt. Jeg sendte kortene tilbake igjen og fikk istedet xfx versjoner av kortet.

Lenke til kommentar

Problemet her er at Twin Frozr-kjølerne ikke er effektive uten lit plass mellom kortene. Uten lufteplass får man en situasjon som du har nå. Det du kan prøve er å legge noen små gummiknotter eller annet mykt mellom kortene for å skaffe deg noen millimeter med klaring mellom kortene, om dette hjelper nok har du ikke et problem lenger. Hvis ikke kan du bytte hovedkort eller bytte inn skjermkortet med et EVGA GTX 560 Ti Superclock, og håpe på det beste...

 

Hovedkortet ditt skrur ned båndbredden til x8 når du bruker den nederste PCie-porten, men det har ingenting å si for ytelsen din, og du vil da få langt bedre temperaturer. Problemet her er at du ikke har plass til dette i HAF 932.

Lenke til kommentar

Har ikke plass til det i HAF 932 nei, men hadde heller ikke hatt plass i et større kabinett da frontpanel-kontaktene stikker for langt opp til at kortet kommer helt nedi kontakten.

 

Men har fått presset kortene langt nok fra hverandre til at det varmeste foreløpig aldri har kommet over 90 grader. Det kan vel i alle fall funke en liten stund, frem til jeg kanskje bør gå til innkjøp av ny prosessor og hovedkort pluss et eventuelt større kabinett.

 

Tusen takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...