Gå til innhold

Asus UX21 & UX31 Zenbook - diskusjon og erfaringer


Teac

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte min Asus UX31E på psdata.no ved lansering. Tidligere i tråden her ser dere at jeg har vært i kontakt med asus kundestøtte angående SSD'en som ikke holdt mål i forhold til testene jeg hadde lest. PSData nevnte ingenting om hvilken SSD som satt i maskinen de leverte, samtidig som de linket til to tester hvor SSD-ytelsen i WEI var 7,9. I tillegg har jeg hatt problemer med høytalerne, da disse gir fra seg en metallisk lyd.

 

Noen som vet om jeg har rettigheter til å bytte inn igjen maskinen, så lenge de ikke har nevnt at maskinen blir levert med en relativt dårligere SSD, samtidig som de linker til tester som viser noe annet. I tillegg til alt dette fungerer ikke Windows helt riktig, da Utforsker krasjer og restarter ofte.

 

Har snakket litt med en fra psdata, og han sier at jeg kan sende den inn til asus for reperasjon. Dette løser derimot kun lyd- og windowsproblemet, da de ikke er villige til å skifte SSD'en.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte min Asus UX31E på psdata.no ved lansering. Tidligere i tråden her ser dere at jeg har vært i kontakt med asus kundestøtte angående SSD'en som ikke holdt mål i forhold til testene jeg hadde lest. PSData nevnte ingenting om hvilken SSD som satt i maskinen de leverte, samtidig som de linket til to tester hvor SSD-ytelsen i WEI var 7,9. I tillegg har jeg hatt problemer med høytalerne, da disse gir fra seg en metallisk lyd.

 

Noen som vet om jeg har rettigheter til å bytte inn igjen maskinen, så lenge de ikke har nevnt at maskinen blir levert med en relativt dårligere SSD, samtidig som de linker til tester som viser noe annet. I tillegg til alt dette fungerer ikke Windows helt riktig, da Utforsker krasjer og restarter ofte.

 

Har snakket litt med en fra psdata, og han sier at jeg kan sende den inn til asus for reperasjon. Dette løser derimot kun lyd- og windowsproblemet, da de ikke er villige til å skifte SSD'en.

Jeg har SanDisk på min zenbook og merker ingen problemer med den. Den skårer ikke like høyt i windows-testen, men jeg tror ikke de tallene sier alt. Her virker det som ADATA og SanDisk skårer høyt på forskjellige områder: http://www.anandtech.com/show/4985/asus-zenbook-ux21-review/2

Lenke til kommentar

Min miniomtale av UX21-utgaven (11,6") (fikk den i går):

 

Positivt:

-Veldig pen

-Veldig lett

-Kjapp, kraftig nok til å kjøre programmene jeg trenger den til

-Stillegående, ikke ubehagelig viftelyd.

 

Negativt:

-Dårlig svartnivå på skjermen

-Latterlig dårlig tastatur

-Skurrelyd fra tastene under avspilling av lyd

 

Tastaturet var spesielt vanskelig å skrive på. Treffer man på kanten av en tast, stopper fingeren opp på rammen mellom tastene før tasten er trykt ordentlig ned. Enkelte tegn (f.eks. punktum, på grunn av måten ringfingeren treffer den) er spesielt følsomme for dette, og tastaturet er samtidig litt flatklemt i dybden (evt. strekt i bredden), sånn at man ikke har de vante avstandene mellom tastene. Når det så nå etter en stund i tillegg har begynt å skurre fra tastene (spesielt enter og shift) under avspilling av lyd, har jeg bestemt meg for å benytte angreretten. Forhåpentligvis blir det avduket noen brukbare 11,6-tommere på CES nå 10.-13. januar (sies at der skal være 30-50 nye ultrabooks).

Lenke til kommentar

Min miniomtale av UX21-utgaven (11,6") (fikk den i går):

 

Positivt:

-Veldig pen

-Veldig lett

-Kjapp, kraftig nok til å kjøre programmene jeg trenger den til

-Stillegående, ikke ubehagelig viftelyd.

 

Negativt:

-Dårlig svartnivå på skjermen

-Latterlig dårlig tastatur

-Skurrelyd fra tastene under avspilling av lyd

 

Tastaturet var spesielt vanskelig å skrive på. Treffer man på kanten av en tast, stopper fingeren opp på rammen mellom tastene før tasten er trykt ordentlig ned. Enkelte tegn (f.eks. punktum, på grunn av måten ringfingeren treffer den) er spesielt følsomme for dette, og tastaturet er samtidig litt flatklemt i dybden (evt. strekt i bredden), sånn at man ikke har de vante avstandene mellom tastene. Når det så nå etter en stund i tillegg har begynt å skurre fra tastene (spesielt enter og shift) under avspilling av lyd, har jeg bestemt meg for å benytte angreretten. Forhåpentligvis blir det avduket noen brukbare 11,6-tommere på CES nå 10.-13. januar (sies at der skal være 30-50 nye ultrabooks).

Dumt å høre da. Synd at ikke Asus har videreført tastaturet til u35jc og u36jc. Har lest flere tester av folk som misliker tastaturet. Fikk demonstrert og trykket litt på Lenonvo sine Ultrabooks da jeg var på IFA-messen i september. Synes de maskninene var veldig spennende. De burde være i butikk om ikke alt for lenge.

 

http://www.youtube.com/watch?v=cracNmwU2hs

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Jeg har nettopp flashet ny BIOs 210 og denne har gjort underverker med pekeplaten. Den er ikke lenger superfølsom eller sender pekeren i hytt og pine som før.

Tastaturet er det eneste jeg har noe å utsette på. Som tidligere beskrevet så må man treffe tastene rett for at anslagene skal registreres. Om man treffer litt på kanten så treffer man rammen rundt tasten og tasten må trykkes lenger ned enn hva rammen tillater. Det skal allikevel sies at med litt trening så går det mye bedre.

Jeg hadde håpet at tastaturet skulle bli forbedret med en firmware update, men jeg tror nok at dette er en hardware-miss, men at man som sagt kan legge seg til en skrivemåte som reduserer antallet uregistrerte anslag. Utover dette så er maskinen helt topp. Jeg har Sandisk-versjonen og maskinen er absolutt kvikk nok selv om Adata versjonen viser høyere tall for brukeropplevelse. Det er stort sett bare et tall.

Lenke til kommentar

Vurderer «ASUS ZENBOOK UX31E CI7 1.8 4GB/128 SSD 13.3" W7HP» sterkt, men ser endel barnesykdommer tidligere i tråden.

 

1) Blir den veldig varm og støyer? Skal bruke den i forelesninger, og da er støy no-no.

 

2) Er det adata eller sandisk ssder i artikkelnr. UX31E-RY012V?

 

 

1. Nei, maskinen hører du knapt. På batteri så er den stort sett lydløs, og med strøm kan du høre et svakt sus i det fjerne under full load.

 

2. Maskinen du refererer til bruker begge diskene. Spør spesifikt etter Adata-disken ved kjøp. På den annen side så merker du lite til forskjellen under praktisk bruk. Adata-disken overfører små filer raskere, mens Sandisk er like bra forøvrig. Det er snakk om minimalt med tid i praktisk bruk. Mange er for opptatt av tallet Microsoft gir for brukeropplevele (WEI), men begge dikene gir god brukeropplevelse. Adata gir dog et høyere tall.

 

Det eneste problemet med maskinen er tastaturet som irriterer meg. Jeg håper og regner med at det vil komme en fix for dette, enten i form av nye drivere eller at tastaturet kan skiftes ut på sikt (Nytt tastatur koster 29 dollar). Maskinen i seg selv er så flott at jeg er villig til å slippe litt på kravet for å kunne beholde den.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, adobe. Ja, maskinen ser fantastisk flott ut, og passer alle mine kriterier, med unntak av blank skjerm.

 

Det eneste problemet med maskinen er tastaturet som irriterer meg. Jeg håper og regner med at det vil komme en fix for dette, enten i form av nye drivere eller at tastaturet kan skiftes ut på sikt (Nytt tastatur koster 29 dollar). Maskinen i seg selv er så flott at jeg er villig til å slippe litt på kravet for å kunne beholde den.

 

Hvilke problemer er det du sikter til her? Hvorfor irriterer tastaturet deg?

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, adobe. Ja, maskinen ser fantastisk flott ut, og passer alle mine kriterier, med unntak av blank skjerm.

 

Det eneste problemet med maskinen er tastaturet som irriterer meg. Jeg håper og regner med at det vil komme en fix for dette, enten i form av nye drivere eller at tastaturet kan skiftes ut på sikt (Nytt tastatur koster 29 dollar). Maskinen i seg selv er så flott at jeg er villig til å slippe litt på kravet for å kunne beholde den.

 

Hvilke problemer er det du sikter til her? Hvorfor irriterer tastaturet deg?

 

tastene ligger isolert i en ramme, og du må taste tastene dypere enn hva rammen tillater. Det betyr at om du ikke treffer hver tast rett, så mister du et anslag. For oss som bruker touch, så er det dermed lett å miste noen anslag og du må tilbake og rette det opp. Dersom du skriver mye, så ville jeg faktisk sett etter en annen maskin, fordi dette er absolutt et irritasjonsmoment. Maskinen er helt suveren på alle andre måter, men at de ikke klarte å sette inn et tastatur som får med seg alt du skriver, det er et stort minus. På den annen side, så kan det også være software-relatert, slik at det er følsomheten til tastaturet som er for dårlig og kan dermed rettes opp ved en senere fix, men dessverre tror jeg dette har å gjøre med en dårlig hardware-utforming å gjøre.

Det jeg gjør er å forsøke å legge meg til en teknikk slik at jeg treffer rett, men det burde være unødvendig.

Lenke til kommentar

Jeg har PC med Adata (i allefal regner jeg med det.. Wei er på 7.2). Min klassekamerat har Sandisk han har din wei score..

 

Vi har etter å prøvd hverandres en uke, kommet frem til at det ikke finnes merkbar nok forskjell på disse til å i det heletatt vurdere det som et issue. Kanskje min er litt raskere på filoverføringer.. Men det er så lite så de veldig uoffisielle sjekkene vi gjorde kan ha vert mangel på presisjon likefult som differens i tid.

 

Uansett, mitt poeng er drit i det! Ikke tenk på det, det er ingen reel merkbar forskjell, de som mener dette er flisespikkere så til de grader. Du har en utrolig god maskin med en veldig ok SSD.. Henge seg opp i slike minimaliteter er ikke verdt noen ting.

Lenke til kommentar

Jeg har PC med Adata (i allefal regner jeg med det.. Wei er på 7.2). Min klassekamerat har Sandisk han har din wei score..

 

Vi har etter å prøvd hverandres en uke, kommet frem til at det ikke finnes merkbar nok forskjell på disse til å i det heletatt vurdere det som et issue. Kanskje min er litt raskere på filoverføringer.. Men det er så lite så de veldig uoffisielle sjekkene vi gjorde kan ha vert mangel på presisjon likefult som differens i tid.

 

Uansett, mitt poeng er drit i det! Ikke tenk på det, det er ingen reel merkbar forskjell, de som mener dette er flisespikkere så til de grader. Du har en utrolig god maskin med en veldig ok SSD.. Henge seg opp i slike minimaliteter er ikke verdt noen ting.

 

Støtter fullt og helt din vurdering. WEI score er en teoretisk måling med et tall som folk henger seg opp i.

Det vil helt sikkert dukke opp disker som er ennå raskere enn Adata-diskene, og det er mulig å nappe ut den man har og skifte disk, når den tiden kommer. UX-maskinene er uansett ikke spillemaskiner og de møter behovet disse maskinene er tenkt å ha, - rask oppstart, lett vekt, lang batteridrift. Jeg har nå skrevet mye på tastaturet de siste par dagene, og det virker som at tastaturet må "skrives inn", samt at teknikken må legges noe om. Jeg mister færre anslag nå enn for et par dager siden. Det er kun tastaturet som er begrensningen til denne maskinen, ikke harddisken.

Lenke til kommentar

Jeg har også en SanDisk og er strålende fornøyd :) Har aldri vært så fornøyd med en pc generelt heller som med zenbooken. Tastaturet er så og si helt etter min smak, dog et etter litt bruk. Det er kun en ting som irriterer meg litt; Det er at man av og til ikke kan røre på musa etter man har skrevet før det har gått et halvt sekund og noen ganger mer. Det virker nesten som om det ikke er en lag, men heller en innstilling. Noen som vet noe om dette? Har spurt en gang før, men fikk ikke fikset det.

Endret av kr_mafia
Lenke til kommentar

Jeg har nå hatt min UX31/128GB i snart 1,5mnd og er fornøyd med det meste :yes: , litt liten disk, men det klarer en å leve med. Har ADATA disk, men de målinger alle ref til synes å være urelevant for det maskinen er, en mobil kontormaskin! Har selv testet WEI med en del vareierende resultat, det høyeste er 7,8 som er oppnått, men et nytt søk kan fort gi ned mot 6!

Men et annet problem som oppleves som irriterende :mad: og ønsker høre om andre opplever liknende er at WLAN kortet detter ut til stadighet, og for å få det i drift igjen kjøres reparer! Har installert siste driver for Atheros AR9485WB-EG kortet.

Endret av Macern
Lenke til kommentar

Jeg har nå hatt min UX31/128GB i snart 1,5mnd og er fornøyd med det meste :yes: , litt liten disk, men det klarer en å leve med. Har ADATA disk, men de målinger alle ref til synes å være urelevant for det maskinen er, en mobil kontormaskin! Har selv testet WEI med en del vareierende resultat, det høyeste er 7,8 som er oppnått, men et nytt søk kan fort gi ned mot 6!

Men et annet problem som oppleves som irriterende :mad: og ønsker høre om andre opplever liknende er at WLAN kortet detter ut til stadighet, og for å få det i drift igjen kjøres reparer! Har installert siste driver for Atheros AR9485WB-EG kortet.

 

Dette er utrolig irriterende.. Men det er helt og holdent ASUS sin software avdeling sin feil..

 

Den Power4GEar hybrid programvaren gjør dette. Da du har på battery Saving skjer dette. Kjør på high Preformance hele tiden og du slipper problemet. Evnt slett programmet :) Utrolig irriterendene, hadde dette issuet 5 dager før jeg fant ut av hva som gjorde det.

Lenke til kommentar

Min erfaring med UX31:

 

Trolig den flotteste berbare maskina eg har sett. Flott design, og føltes som den var skapt med kjærlighet og kvalitet.

 

Tastaturet passet meg ypperlig. Faste og gode taster. Skjermen var god og skarp, men med litt dårlig innsynsvinkel(TN panel). Modellen eg testet hadde Elan touchpad, og det tok ein dag med bruk før eg var komfortabel med touchpaden.

 

Modellen hadde 128GB Sandisk U100 SSD, og fekk 7.5 WEI uten tweaking. Kjørte både CrystalMark og AS SSD, og den fekk dårlige ytelser i både 4k, 4k-64 og acc.time. I bruk derimot så føltes den kjapp.

 

Atheros wifi kortet er eg mykje meir negativ til. Forferdelige hastigheter og vanvittig ustabilt. Ved god signalstyrke så fungerte det ok, men når styrken kom på 3-2 bars, så var nettverk hastigheten heilt forferdelig. Faktisk ubrukelig.

 

Testa med mange forskjellige nettverksdrivere, bios, rutere. Installerte også clean windows 7 med samme feil.

 

Ein god allround ultrabook er dessverre eda ikkje på markedet. Acer Aspire S3 har også problemer med wifi, dårlig batterikapasitet, dårlig oppløysning på skjerm og mangler kvalitets følelsen. Samsung Series 9 har også dårlig wifi kort og skuffende skjerm.

 

Me får vente til sommaren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...