Gå til innhold

[Løst] Hjelp til kjøp av ny laptop. 15" til skolebruk +++


Anbefalte innlegg

Hei folkens :)

 

Jeg trenger litt hjelp til å bestemme meg for hvilken laptop jeg skal anskaffe. Jeg er nesten sikker på at jeg har lyst på en Multicom, men usikkerheten dukker stadig opp. Er dette riktig valg for meg?

 

Prismessig kan jeg gå opp til 14-15k.

 

Jeg sitter idag på en Multicom JHL90, som begynner å dra på årene. Mistenker at harddisken er litt sliten, og grafikkortet er ikke akkurat veldig bra lenger (9600M GT).

 

Det jeg skal bruke pcen til er skole (Studere E-business på NITH), litt spilling (BF3, CoD MW3, Crysis 2). Er ikke veldig kravstor på grafikk, men det er kult hvis man klarer spillene på medium'ish innstillinger.

 

Designmessig så liker jeg at det er enkelt. Ikke for mye hurtistaster eller ekstra lys. Less is more.

 

Krav:

- SSD

- Min 1600x900 skjermoppløsning.

- Ikke mer enn 2,5 kg. Ønsker at den skal være portabel.

 

Hva vil dere foreslå? Hvis det er noe dere lurer på, så fyr løs med spørsmål!

 

 

Mvh Faller

 

EDIT: La til noe tekst.

Endret av Faller
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei=) var på utkikk etter det samme for litt siden og kom fram til

 

http://www.dustinhome.no/asus-n55sf-ci7-20-8gb-750-gt555m-156-w7hp/product/5010600760

 

videre bestilte jeg

http://www.dustinhome.no/ocz-solid-3-25-120gb-ssd-sata-600-mlc/product/5010596318

og

http://www.dustinhome.no/deltaco-external-cabinet-25-sata-usb-30-black-silver/product/5010585959

 

Litt mer jobb enn med multicom'n men du sitter igjen med nesten samme ytelse, mindre ssd men igjen 750gb ekstern lagring. Litt tregere cpu men igjen i mine øyne finere design. Jeg sitter å gleder meg til at min kommer i posten=)

Lenke til kommentar

Altså, jeg kan strekke meg til ca. 15k.

 

Det jeg lurer på er om Asusen som vitty foreslår har stor eller liten 'enter'-tast? Noen som vet det? Jeg liker forslaget til vitty selv, men må undersøke litt mer ;)

 

vitty: Hvordan er inntrykket ditt av pcen? Blir den varm? Bråker viften på noe vis? Hvilken versjon av GT 555 sitter i den? Er det modell 'A', 'B1' eller 'B2'? Hvordan er byggekvaliteten?

Er det Intel 2630QM som sitter i pcen? Hvordan funker subwooferen i praksis?

 

jada, det ble en del spørsmål :p Men takk for svar så langt :)

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Venter som sagt på at den skal komme i posten. Brand new. Kommer ikke til noen før midten av august.

 

Har lest en del reviews ang. pc'n som tilsier at sub'n skal ha stor effekt. Ble påstått at det skulle være blandt toppen av laptop lyd.

 

Ja det er 2630QM som sitter i pc'n

 

Her får du nok svar på det meste du lurer på:

http://laptopreviewshop.com/review-asus-n55sf.html

 

Ikke hundre prosent like speccs på den i review'n men ca samme.

 

Videre når det gjelder gpu'n så var ikke jeg klar over at det fantes 3 forskjellige typer gt555 men har forstått det som at det er den versionen med 2gb gddr3.

Lenke til kommentar

Den ser jo ganske bra ut! Mistenker at det er den "kjipe" versjonen av GT 555m, men den skal være bra den også som jeg forstår. Prøvd å se par andre steder, men virker som at dette er pcen man får mest for pengene med.

 

 

Mva Faller

 

Ja og nei. Skal du spille på full hd oppløsning lurer jeg på om 1gb kan bli litt lite, for såvidt jeg har forstått er de 2 forskjellige typene(har bare funnet 2) som følger. 1gb GDDR5 og 2GB GDDR3. Så ja treger minne, men mer minne.

 

Videre ser det ut som samme løsning som var på multicom'n.

 

Med de kravene du har til pc'n tror jeg også at dette er er pc'n der du får mest for pengene.

Lenke til kommentar

Forskjell på GDDR3 og GDDR5 hastighet ja - men det kommer også an på minnebusshastighet. Hvis GGDR3 minnet har 256 bits minnebuss, og GDDR5 minnet har 128 bit, så går det opp i opp.

 

Og mer minne ... tja. Det kan vel spille en rolle hvis man opererer med svært høye oppløsninger. Høyere enn 1920x1080, for eksempel. Men ellers tviler jeg på at man merker noe som helst forskjell mellom 1, 2 eller 3 GB VRAM.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Nå finner jeg ikke hvor jeg leste det, men Asusen har GDDR3 og 128-bit minnebuss. Hvordan det kommer til å funke i praksis? Aner ikke. Men ser ut som at GDDR5-versjonen også bare har 128-bit minnebuss. Så da er jeg litt mindre "redd" for at det skal bli for lite.

 

Men virker som at du vet dette thomit; hvordan vil ytelsen sammenlignes når GDDR5 har 128-bit minnebuss og 1 GB RAM kontra GDDR3 har 128-bit minnebuss og 2 GB RAM?

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

De testene jeg har sett - og jeg husker ikke hvor nå, sannsynligvis hos AnandTech - der de sammenlignet de samme skjermkortene, bare med ulik størrelse VRAM, var det minimal forskjell mellom dem på "normale" oppløsninger. Man kunne begynne å se en viss forskjell i svært høye oppløsninger, som for eksempel der man kjører over flere skjermer. Men ellers finnes det jo eksempler på at ulike versjoner av samme skjermkort yter litt forskjellig - for eksempel det stasjonære skjermkortet GTX 460. Der yter f.eks. versjonen med 700-og noe MB VRAM klart dårligere enn versjonen med 1 GB VRAM - men det tror jeg var på grunn av andre ting enn selve minnestørrelsen. Og dagens aktuelle GTX 560M bærbarskjermkort - det kommer i 3 versjoner, 1,5, 2 og 3GB VRAM. Versjonen med 2 GB har 128 bit minnebuss, mens de andre to har visstnok enten 192 eller 256 bit, husker ikke helt i farten. Det vil jo nødvendigvis bety at 2 GB versjonen er svakere enn de andre to.

 

Jeg har ikke teknisk innsikt nok til å fortelle deg akkurat hvordan sånt fungerer, det er det sikkert andre her på forumet som kan - men jeg husker jo når jeg selv sto i valget av skjermkort til min nåværende laptop. Valget sto da mellom Nvidia GTX 280M, som har GDDR3 minne, med 256 bit minnebuss, og AMD (ATI) HD 5870M, som hadde GDDR5 minne og 128 bit minnebuss. I testene kom de nogenlunde likt ut, men det ble hevdet fra flere hold at kombinasjonen GDDR3 og 256 bit i praksis ofte var bedre enn GDDR5 og 128 bit. Hvis HD 5870M hadde fått 256 bit minnebuss, hadde det blitt klart sterkere.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Ah!

 

Da har jeg tittet litt rundt imed at jeg skal ha den selv og funnet dette

 

http://www.nvidia.com/object/product-geforce-gt-555m-us.html

 

Flere cuda cores på GDDR3 versionen visstnok. og det står visstnok opp til 196 mbit minnebus på GDDR3, mens GDDR5 versionen er på 128 mbit. eneste positive jeg ser ved GDDR5 versionen er høyere klokkefrekvens på gpu.

 

Usikker på hvor stort utslag de forskjellige har, da jeg heller ikke er sikker på hvordan det tekniske fungerer i forbindelse med GPU.

 

Så vidt jeg har forstått er det GDDR3 versionen som sitter i n55sf og når jeg har tittet litt videre så er visstnok GDDR3 versionen 10-15% raskere enn GDDR5 versionen, så ut ifra fra det er det nok den beste versionen vi får.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...