Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen lagde noen rare lyder også skrudde den seg av


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har nylig renovert den gamle pcen min komponentene kan dere se her http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=960215&su=3A851392-1A08-4C42-96D1-DF5E5D111928

 

det jeg har beholdt er harddisken, kabinettet og psuen, pcen booter og går og har ikke hatt noe trøbbel med den, jeg brukte ai suite sin autotuner og clocka automatisk cpu'en til 4,5 ghz, problemet skjedde ikke før jeg satte i gang crysis 2, jeg hadde satt alt på ultra bare for å se hvordan det gikk, og det gikk bra en stund, også plutselig hører jeg noen rare lyder fra pcen, minte nesten om gnistring, akkurat da jeg skulle se til pcen skrudde den seg av, når jeg da trykket på power knappen startet den også skrudde seg av igjen med en gang, etter en liten stund boota den som normalt og alt er vel, det jeg lurer på er hva som kan ha foresaket dette, var det cpuen som gikk for varm? jeg bruker stock kjøleren som fulgte med, burde jeg kjøpe en ny en, i så fall hvilken kjøler anbefaller dere?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg brukte ai suite sin autotuner og clocka automatisk cpu'en til 4,5 ghz, problemet skjedde ikke før jeg satte i gang crysis 2, jeg hadde satt alt på ultra bare for å se hvordan det gikk, og det gikk bra en stund, også plutselig hører jeg noen rare lyder fra pcen, minte nesten om gnistring,

 

det jeg lurer på er hva som kan ha foresaket dette, var det cpuen som gikk for varm? jeg bruker stock kjøleren som fulgte med, burde jeg kjøpe en ny en, i så fall hvilken kjøler anbefaller dere?

 

Uavhengig av hva som skjedde bør du nok bytte til en bedre kjøler. Autotuner setter (etter min erfaring) alt for mye Volt på CPU. Det du kan gjøre etter å ha kjørt autotuner er å sette ned volten manuelt med ett trinn i gangen til den ikke vil boote lenger. Deretter setter du volten opp igjen 2 - 3 trinn og forsøker spillet du bruker. Krasjer det setter du opp volten ett trinn i gangen til den kjører spillet stabilt. Men jeg tror som antydet over at stockkjøleren er for svak når du overklokker opp mot eller over 4GHz.

Lenke til kommentar

jeg prøvde å spille crysis igjen for å provosere en krasj, og det fikk jeg, men jeg fant ut at den gnistre lyden var mer en klikke lyd, og jeg fikk ikke lokalisert den før pcen døde, men psu'en ble utrolig varm, type vond og ta på varm, er oppsettet mitt litt for mye for den noen år gamle psuen mon tro? i så fall hvilken psu anbefaller dere, @ alias hvilken kjøler anbefaller du til cpuen?

Lenke til kommentar

Klikkelyden vil jeg tro kommer fra PSU som tilter (les blir overbelastet) og dermed kutter strømmen til HK. Av kjølere til CPU finnes det et utall. Jeg bruker Corsair A70 til mine i7 9xx og i7 2600K. Sistnevnte klarer en stabil OC på 4.7GHz under folding, som er noe som belaster CPU maximalt. A70 er ganske stor så du bør sjekke om den passer i kassen din. Hvis minnebrikkene dine blir stående under kjøleren må de ikke være av den høye typen. En god og rimelig PSU som bør gjøre jobben uten problem er foreks. http://prisguide.har...modulaer-128398 Vil du ha en mer effektiv PSU må du opp i pris og da er denne et knallvalg http://prisguide.har...-ax-750w-127529

 

 

Edit: Jeg ser at Smirnoff leser her. Han er ekspert på PSU så der får du gode råd.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Corsair AX750 er noe av det bedre man får, men dog alt for mye til oppsettet ditt. Hvis du vil spare noen hundrelapper på en like god PSU kan du heller gå for Fractal Design Newton R2 650W som også er veldig god, men koster ca. halvparten. Corsair TX650W er også et greit alt., men den er ikke modulær.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Corsair AX750 er noe av det bedre man får, men dog alt for mye til oppsettet ditt. Hvis du vil spare noen hundrelapper på en like god PSU kan du heller gå for Fractal Design Newton R2 650W som også er veldig god, men koster ca. halvparten. Corsair TX650W er også et greit alt., men den er ikke modulær.

 

Vel, å kalle Fractal Design-forsyningen like god som en Corsair AX (som er basert på den brennferske Seasonic X-serien) er nok noe optimistisk. Fractal Design-forsyningene er basert på de samme forsyningene som MIST (som vi kjenner) og de er helt greie, men dog noe gamle. Det er en grunn til av de koster bare halvparten.

Lenke til kommentar

nå har jeg endelig fått instalert psu'en så nå er jeg spent på om dette blir bra, meeen jeg gjorde en liten tabbe, jeg kjøpte meg en slik cosair a70 til å kjøle cpuen, men under instalasjonen oppdaget jeg at jeg ikke får satt på viftene fordi rammen kommer i veien, så viss noen har lyst på en a70 som er nesten som ny, send en pm '

 

edit: det er bare den ene vifte som jeg ikke får montert pga rammen kommer i veien, går det ann og bare kjøre den kjøleren med bare en vifte?

edit 2: er det noe forkjell på socket 1155 og 1156? ser på komplett at det nesten ikke er kjølere til 1155

Endret av jealei
Lenke til kommentar

Vil anbefale deg et ferdigmontert vannkjølings-sett, om du er intressert i noe sånt. Corsair H70 er et brilliant sett. Jeg har selv H70 og et sett litt høyere minnebrikker, og det blir ikke noe problem iom at selve blokken/radiatoren blir plassert et annet sted.

 

1155 og 1156 er bare to forskjellige revisjoner, og om jeg husker riktig, fungerer 1156 kjølere på 1155 hovedkort.

 

Du kan også kjøre den med bare en vifte, men det er ikke optimalt.

Endret av mGrytbak
Lenke til kommentar

Corsair AX750 er noe av det bedre man får, men dog alt for mye til oppsettet ditt. Hvis du vil spare noen hundrelapper på en like god PSU kan du heller gå for Fractal Design Newton R2 650W som også er veldig god, men koster ca. halvparten. Corsair TX650W er også et greit alt., men den er ikke modulær.

 

Vel, å kalle Fractal Design-forsyningen like god som en Corsair AX (som er basert på den brennferske Seasonic X-serien) er nok noe optimistisk. Fractal Design-forsyningene er basert på de samme forsyningene som MIST (som vi kjenner) og de er helt greie, men dog noe gamle. Det er en grunn til av de koster bare halvparten.

 

Takk, den "like god"-frasen hørte egentlig hjemme i en annen sammenheng og kom med ved en glipp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...