Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vrien kunde


tinnsoldaten1

Anbefalte innlegg

Jeg har startet et enkelmansforetak i år og driver med stillasutleie.

 

Jeg har en liten annonse på Finn.no :

 

Små stillaspakker på 73 kvadratmeter, 99 kvadratmeter arbeidsåmråde. Står på henger som kan hentes selv eller bli levert. Monteringsanvisning følger med, men vi assisterer med montering og riving(inkludert).

 

Vi leverer stillas av typen Layher (aluminium)i småpakkene våres men kan levere Jamax (stål)på forspørsel, der det trengs kraftigere stillas for tyngre jobber.

 

Pris for leie er 1499,- pr uke.

 

For større oppdrag så kan vi også levere stillas , alt over 100 kvadrat prises 50,- pr kvadrat første måned, deretter 1,- pr kvadrat pr døgn deretter.

Stillas kan hentes hos oss eller fåes levert på ønsket adresse. Kan også være behjelpelig med godkjent montør for montering og riving.

 

Har også mulighet til å levere rullestillas for de som har behov og mulighet til bruk av det.

 

Ta gjerne kontakt for mer info.

 

 

Så fikk jeg en mail fra en kunde som spesifikt ba om dette:

 

Stillasleie for en uke , transport og montering.

 

Jeg har satser med de er ikke annonsert på Finn.no for montering, men satsen er 1000,- pluss mva og tilsvarende for demontering.

 

Jeg ga de pris på det de ba om og leverte stillaset på en fredag, og hører til historien at jeg manglet en stige til stillaset som jeg leverte dagen etter.

 

Lørdag formidag fikk jeg en sms fra kunden om at de regnet med å være ferdig til søndagen.

Ettersom det da alt var gått inn på ny ukesleie stresset jeg ikke med saken. Jeg tok kontakt over helgen og spurte om stillaset var tatt ned og klart for henting, fikk svar at stillaset fremdeles sto montert. Og jeg fikk spørsmål om jeg kunne fylle i hullene etter stillasfestene.

 

Her lurer jeg på om jeg gjorde en feil og ikke nevnte at demontering ville bli belastet.

 

 

I ettertid så er situasjonen slik:

 

Kunden påstår dette:

I den opprinnelige eposten sent xxxxxx 10. juli 2011 ble det opplyst at prisen ville bli 2499,- eks mva. Dette inkluderte en ukes leie og montering, og jeg siterer avtalen:

"Utifra målene så klarer du deg med en standard stillaspakke som vi bruker (73 kvm). En ukes leie er 1499,- eks mva , for montering er det 1000,- eks mva. Transport er inkludert i Bergen kommune.

Totalt 2499,- eks mva"

 

Du opplyser ikke om at demontering vil komme i tillegg. Dette bryter med flere punkter i markedsføringsloven:

§ 7. Villedende handlinger

En handelspraksis er villedende dersom den inneholder uriktige opplysninger og dermed er usannferdig eller på annen måte er egnet til å villede forbrukerne med hensyn til ett eller flere av følgende elementer:

[...]

d) prisen på ytelsen eller hvordan prisen beregnes, eller eksistensen av en prisfordel,

 

og

§ 10. Prismerking mv.

Den som i næringsvirksomhet selger varer, tjenester eller andre ytelser til forbrukere, skal så langt det er praktisk mulig informere om prisene, slik at de lett kan ses av kundene.

 

og

§ 11. Krav om betaling for varer, tjenester eller andre ytelser uten etter avtale mv.

I næringsvirksomhet er det forbudt

a) å kreve betaling for varer, tjenester eller andre ytelser uten etter avtale,

b) å levere varer, tjenester eller andre ytelser med krav om betaling uten etter avtale.

På websiden deres står følgende (uthevingen er min):

”[..] Monteringsanvisning følger med, men vi assisterer med montering og riving(inkludert).”

Dette kan ikke tolkes på annen måte enn at demontering er inkludert. På grunnlag av dette, samt en rekke brudd på markedføringsloven som vist over, krever vi at du stryker "Demontering av stillas opptil 100 kvm" fra fakturanummer 45.

Det neste punktet er faktureringen av en ekstra uke leie av stillas.

Du leverte stillas fredag 22. juli. Stigen ble glemt og levert påfølgende dag rundt kl 19. Tjenesten er ergo ferdigstilt og levert lørdag 23. juni kl 19.

I vår prat under demontering sier du at du hadde prøvd å ringe xxxxx fredag 29 juni. Vi har sjekket samtaleloggen og ser ingen ukjente numre. Du påstod du hadde en annen avtale du måtte si nei til den fredagen da du ikke fikk fatt i oss, men dette er irrelevant da stillas ikke ble ferdigstilt før lørdag 23. juni – avtalen hadde med andre ord ikke løpt en uke på dette tidspunktet.

Avtalen var én ukes leie. Vi sendte deg en melding etter en uke, lørdag, 30 juni, om at stillas kunne hentes søndag – dersom det var greit for deg. Du valgte å ignorere vår henvendelse; vi hørte ikke fra deg før onsdag 4. august.

Du er den profesjonelle parten i denne avtalen, og det gir deg en plikt til å informere om ekstrakostnader som forbruker ikke er klar over. Du gjør det motsatte; du svarer ikke på meldingen og gir først lyd fra deg 4 dager senere. Dette blir bare spekulasjon fra vår side, men vi antar du ventet med å ta kontakt så lenge for å legitmere en ukes ekstra leie.

Faktum er at vi sendte deg en melding om at du kunne hente stillas; vi spurte om neste dag gikk greit, men du ignorerte vår henvendelse; du tok ikke kontakt de neste 4 dager; vi ga aldri inntrykk av at en ukes ekstra leie var ønsket. Dette er høyst uredelige oppførsel og vi krever derfor at du stryker ”Demontering av stillas opptil 100 kvm” fra fakturanummer 45.

 

 

 

Her måtte jeg forklare at å assistere betyr å bidra/hjelpe til med å sette opp stillas, som er ment som en service til de som setter opp selv, der de kan få hjelp av oss i starten.

 

Og at når de sender en tekstmelding som sier at de ikke er ferdig innen leietiden og først frigjort på en søndag. Dette er jo og noe, jeg lurer på to ting her. Kan en slik tekstmelding frita min kunde for ytterligere belastning for leie? Og når det blir gjort på en søndag som jeg ikke arbeider på hvordan står en stilt der? Jeg har ikke annonsert noe "åpningstid" eller arbeidstid på annonsen min eller på siden min, men jeg trodde dette var noe som en normalt ville regnet med var fridag.

 

Nå nekter kunden å betale siste faktura som er for ny ukesleie og demontering.Og samtidig bestrider faktureaen og informerer at ingenting mer blir gjort før vi møtes i forliksrådet.

 

Hvor står jeg ? Hva må må jeg gjøre for å kunne nå frem her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg har lest alt sammen eller tatt stilling til jussen er dette enkelt.

 

Kunden har altid rett, og du trenger positiv omtale, ikke nengativ når du er i startgropa.

Stryk det kunden krever strøket. Be heller om unnskyldning for å ha overfakturert, korriger annonsen din, og ta det som en lærepenge.

Selv OM du kan ha rett juridisk eller etisk kommer en krangel til å koste mer enn det smaker, både økonomisk målt i arbeidstid, og markedsmessig om denne kunder snakker stygt om deg.

Om du tar dette på rett måte kan selv en innbitt kverulant ende med å skryte av deg og skaffe deg nye kunder.

 

Sørg for å skrive klare avtaler i fremtiden, om ikke absolutt alt er med i annonsen, bør du i alle fall ta med alt i en utleiekontrakt som du krever signert før du leverer varene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har startet et enkelmansforetak i år og driver med stillasutleie.

 

Jeg har en liten annonse på Finn.no :

 

Små stillaspakker på 73 kvadratmeter, 99 kvadratmeter arbeidsåmråde. Står på henger som kan hentes selv eller bli levert. Monteringsanvisning følger med, men vi assisterer med montering og riving(inkludert).

 

Vi leverer stillas av typen Layher (aluminium)i småpakkene våres men kan levere Jamax (stål)på forspørsel, der det trengs kraftigere stillas for tyngre jobber.

 

Pris for leie er 1499,- pr uke.

 

For større oppdrag så kan vi også levere stillas , alt over 100 kvadrat prises 50,- pr kvadrat første måned, deretter 1,- pr kvadrat pr døgn deretter.

Stillas kan hentes hos oss eller fåes levert på ønsket adresse. Kan også være behjelpelig med godkjent montør for montering og riving.

 

Har også mulighet til å levere rullestillas for de som har behov og mulighet til bruk av det.

 

Ta gjerne kontakt for mer info.

 

 

Så fikk jeg en mail fra en kunde som spesifikt ba om dette:

 

Stillasleie for en uke , transport og montering.

 

Jeg har satser med de er ikke annonsert på Finn.no for montering, men satsen er 1000,- pluss mva og tilsvarende for demontering.

 

Her lurer jeg på om jeg gjorde en feil og ikke nevnte at demontering ville bli belastet.

 

 

I ettertid så er situasjonen slik:

 

Kunden påstår dette:

I den opprinnelige eposten sent xxxxxx 10. juli 2011 ble det opplyst at prisen ville bli 2499,- eks mva. Dette inkluderte en ukes leie og montering, og jeg siterer avtalen:

"Utifra målene så klarer du deg med en standard stillaspakke som vi bruker (73 kvm). En ukes leie er 1499,- eks mva , for montering er det 1000,- eks mva. Transport er inkludert i Bergen kommune.

Totalt 2499,- eks mva"

 

Du kan lett sjekke hva du har sendt til kunden på e-post? Om du ikke har nevnt pris på demontering, står du svakt her. Pris for full montering og demontering av dere burde kanskje vært satt i annonsen? Da spesifisert slik: Montering 1000,- +mva, Demontering 1000,- +mva. Kravet om penger for demontering tror jeg du må legge fra deg uansett.

 

I annonsen skriver du at assistanse er inkludert, noe som kan tolkes i alle retninger. Noen tror kanskje at assistanse i dette tilfellet er "Vi gjør alt for deg!".

 

Jeg ser det med søndagen er kjipt for deg. Der skurrer det litt hos meg også. Han leide opprinnelig fra fredag til fredag, men fikk først ferdigstilt stillaset på lørdagen. Når han så sender melding om at du kan hente det igjen neste søndag, har han strengt tatt hatt stillaset "ferdigmontert" hos seg fra lørdag til søndag - 9 dager.

Lenke til kommentar

Det er litt uklart å lese innlegget sidna det er litt blanding av trådstarers og kundens innlegg i tråden.

 

Her måtte jeg forklare at å assistere betyr å bidra/hjelpe til med å sette opp stillas, som er ment som en service til de som setter opp selv, der de kan få hjelp av oss i starten.

 

Problemet er at det ikkje er det som er sakt i avtalen. Å assistere betyr vanligvis å tilby kunden hjelp som ein del av tjenesten som er bestillt.

 

Det virker også rart at det blir pressisert at det er ein ekstra kostnad for montering utan og også presisere at det er ein ekstra kostnad for demontering.

 

Når du oppgir ein sluttsum så skal denne i utganspunktet være utan ekstra kostnader for kunden.

Det bør også være mulig for kunden å ikkje bestille montering/demontering, eventuellt berre bestille ein av delane.

 

Det skal ikkje være opp til kunden å finne informasjon om prisen på andre stader en i eposten der avtalen blei inngått.

Lenke til kommentar

Mitt råd er at trådstarter lager en standard prisliste med priser i inkl og eks. MVA, som sendes som standard til kundene når de tar kontakt. Kanskje det ville være lurt å og sende med et skjema for betingelser og erstatningskrav med leien.

 

Og ikke begynn med noe før en skriftelig avtale er i boks.

 

Men i denne saken: Bare få ned stillaset og bli ferdig med saken. Hvis kunden er fornøyd, så er det mulig at kunden og anbefaler Dem til andre kjente.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...