Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Chip, turbotrykksmåler og effektanlegg til S6 2.2t


Dernel

Anbefalte innlegg

Heisann! Nå i sommer har jeg arbeidet meg opp en liten formue og har dermed tenkt å undersøke litt om hva jeg kan gøre med bilen min. Audi S6 2.2t 1995.

 

Først av alt vil jeg installere en turbotrykksmåler, regner med dette ikke krever noe spesielt, men jeg vet ikke hvor den skal, eller hvordan jeg skal montere den. Noen som har litt peiling der?

 

Så vil jeg undersøke litt om chiptuning. Originalt er det 230 hk, men han jeg kjøpte bilen hos var usikker på om bilen var chippet fra før eller ikke, noen måte jeg kan sjekke dette på? Jeg har også lest at man burde ikke installere chip om bilen har gått et vist antall kilometer, stemmer det? Min har iallefall gått cirka 284 000km.

 

En kamerat av meg foreslo av jeg skulle kjøpe effektanlegg fra katalysatoren og ut, men jeg har lest om noen som fjerner hele katalysatoren og kjører gjennom et vanlig rør. Han pratet også om og ha det fra turbo og ut men at jeg da måtte ha rakrør. Hva kan jeg egentlig gjøre for å få en grovere lyd? Og hvilken leverandør vil du/dere anbefale når det kommer til effektanlegg?

 

Har også kjøpt ny dumpventil for å få en kulere lyd, men vet heller ikke hvordan jeg monterer den eller hvor den skal sitte. Skal google litt rundt, men om noen har erfaring med dette vil jeg gjerne høre om dem :)

 

 

Alt på bilen er originalt, untatt powerfilteret.

 

-Erlend

Endret av Dernel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal du ødelegge en fin bil? :no:

Og hva mener du med "powerfilter"? Et rundt/konisk luftfilter plassert i motorrommet? I så fall, sett tilbake det originale, så får du også bedre effekt... :yes:

Bare det å ta en innvendig motorrens, nye filtre og ny olje av ypperste kvalitet samt evt teflon metallbehandling (som QMI) kan gi deg adskillige HK, og samtidig forlenger du levetiden drastisk.

Men du får ikke noe tøffere lyd av det da... :hmm:

Og raka rør og fjerne katalysator? "Drit i miljøet bare jeg får kulere lyd"? Modifiserer du eksosanlegget kommer motoren ut av balanse, garantert. Mindre futt i forhold til mengde drivstoff. Skjønner? Ikke helt tilfeldig at bilen din er laget som den er. Det er ikke amatørnisser som har konstruert skiten :tease:

Lenke til kommentar

Er det filteret jeg mener ja :p Men det var satt inn nettopp for å få bedre effekt enn det originale. Ikke det at jeg har prøvd, men det virker jo logisk.

Nei altså, jeg har ikke særlig peiling på bil, så det med katalysatoren var bare noe jeg leste, syntes selv at det virket litt rart å fjerne den, for den har vel sin hensikt som alt annet.

 

Hva med chip? Går det hardt utover hjernen og motoren?

Lenke til kommentar

"Åpne" filtere skal i utgangspunktet gi "bedre effekt", om det har blitt bevist er vel en annen sak...

 

Å chippe en bil som har gått langt tror jeg ikke skal by på noen problemer, så lenge motormessig er i god stand (vedlikehold osv). Samt at du har bremser og understell i orden! ;)

 

Ellers støtter jeg "fikse" i at å legge penger i skikkelig olje og regelmessig oljebytte vil gagne bilen. (Castrols Edge 5W-30 f.eks). Oljefilter vil jeg anbefale originalt (fra Møller).

 

Hvis du chipper så vil jeg ihvertfall utheve vedlikeholdsdelen av motor og drivverk. (oljebytter osv.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...