Gå til innhold

RAID 10 med 2 hot spares eller null raid? Filserver


Anbefalte innlegg

Kjapt spørsmål, RAID kortet (PERC H200) i min server støtter ikke RAID 5,6,50 eller 60 så jeg må gå for noe annet enn det. Jeg har muligheten til RAID 0, 1 og 10.

 

Jeg kan også kun ha 10 disker linka opp til en virtuell disk. Kan sette 2 disker til inn, men da må de enten være hot spare eller bare individuelle disker som ikke er i RAID.

Eller ikke sette noen av de 12 diskene i RAID. Men dette er jo til en filserver, privat vel å merke så oppetid er ikke utrolig kritisk.

 

Hva ville dere gjort i mitt tilfelle? Dette er forresten en Dell R515 server, så derfor PERC kortet sitter der.

Vil man få noen god ytelse med 10 disker i RAID 10? Selv synes jeg det er litt bortkasta med 5 disker til speiling. Men er åpen for tips og forslag :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde å sette sammen 8 disker (Kun det jeg har tilgjengelig i dag) i RAID 5 via Software raidet til Windows Server 2008 R2. Dette driver nå å resyncer noe som forøvrig tar ganske lang tid.

Er det noen som har noe erfaringer med Windows sitt software raid? Testa såvidt med Crystaldiskmark og skriveytelsen var alt annet enn imponerende, men dette er vel kanskje litt fordi den resyncer også?

Lenke til kommentar

Huff! Windows Software RAID er SKROT.

Bare kast den søpla der ut og bruk Ubuntu eller noe, de har en egen server distro som er kun kommandolinje (Proffer vil ha det) men du kan bruke vanlig Ubuntu med GUI også.

I ditt tilfelle er det bedre, og væpnet med Ubuntu forumet så er sjansene store for at du får det oppe og går.

Du kan delvis fikse RAID oppsettet i GUI også, men blir litt andre problemer som da spretter opp med å starte det automatisk...

 

Men alt kan løses, må bare skryte av Ubuntu forumet på support feltet selv om du er fersk.

Har selv en server med Ubuntu som kjører 6x 1.5Tb disker i RAID 6.

Lenke til kommentar

Tok en sånn "Hvilken linux distro passer deg?" test, og der kommer Ubuntu, OpenSuSE og Mandriva godt ut. Jeg har såvidt testa Ubuntu fra før av, og etter mye slit fikk jeg endelig en Minecraft server til å kjøre på den.

 

Som sagt vurderte jeg også FreeNAS men jeg føler at 2 stk sekskjerne cpu'r er en smule overkill for den distroen, og jeg vil gjerne ha litt mer ut av denne kassa. I Ubuntu så kan man vel såvidt jeg veit folde også? Ikke at det er top prio, men den gir en fin bonus.

 

Sitter nå å snuser på Ubuntu server distroen og så installere et GUI på den eller OpenSuSE med Gnome/KDE.

Lenke til kommentar

Joda du kan smelle inn GUI på server distroen, men stort sett da er det like greit å gå for vanlig Ubuntu.

Server med GUI er ellers ganske lik vanlig Ubuntu, jeg kjører en eldre versjon med det gamle grensesnittet og det bruker jeg på laptopen og serveren, ypperlig greit å holde på med.

Ikke så sikkert som en ren kommandolinje versjon men grei nok til hjemmebruk.

 

Ellers må du passe på når det gjelder Linux guider generelt at de er ferske.

De elsker å bytte om på kommandoer her og der og da vil gamle tutorials ofte ikke lenger funke slik de skal dessverre.

Lenke til kommentar

Tror jeg skal prøve begge distroene og øve meg på Linux mens jeg venter på at jeg skal få råd til de siste 4 diskene.

 

Har egentlig hatt et ønske å lære meg Linux i lang lang tid, men siden jeg har blitt såpass Windows indoktrinert så var overgangen litt vanskelig, spesielt på terminal delen.

 

Takk så mye for hjelpen. Lar sikkert høre fra meg når jeg enten står fast eller får det til :)

Lenke til kommentar

Fikk satt installert OpenSUSE, lagd et raid 5 volum og satt opp Samba sånn at både Linux og Windows systemer skal finne og få tilgang til en delt mappe på den disken. Under begge alternativene så er mappa public og writeable. Firewallen i OpenSUSE er også satt opp til å gi tilgang via den automatiske filesharing i Samba.

 

Jeg finner serveren via nettverket ifra de andre maskinene, og får sett den delte mappa, men jeg får ikke gått inn i den. Noen idé om hva jeg har gjort feil, eller glemt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...