Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Driverproblem Win7 AHCI/IDE


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har et driverproblem etter installasjon av windows 7 64 bit på en ny maskin.

Bruker Crucial m4 ssd som os disk, hovedkort er m5a88-v evo.

 

Jeg gikk først inn i bios og byttet fra IDE til AHCI for sataport 1-4. Sataport 5-6 ble stående i IDE. Jeg har koblet til SSD i sataport 1 og DVDrom i sataport 5. Lagret og restartet.

 

Her begynner problemet. Bios kunne ikke lenger se sataport 1-4, bare 5 og 6. Når jeg bytter over til IDE igjen så kan jeg se alle sataportene igjen.

 

Jeg valgte likevel å installere i AHCI. Installasjonen gikk greit, men i bios kan jeg ikke se sataport 1-4, dermed ingen ssd. Under oppstart står det "no device", men den klarer likevel å starte opp windows.

Har oppdatert SATA/ahci driverne, men problemet vedvarer.

 

Noen som vet hva problemet er?

 

edit: skrivefeil

Endret av Coitus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, hvis du har fått installert Windows og hvis Windows starter når du slå på maskinen, så er det vel mye som tyder på at BIOS ser SSD'en ...

 

At den ikke viser dette som en del av BIOS-oppstarten er en helt annen sak, og kanskje ikke noe jeg ville ha bekymret meg så veldig mye for. (Ikke nok til å starte detektivarbeid i.f.m. et hovedkort jeg ikke kjenner, i hvert fall.) Kanskje noen annen her har samme kort og kan bidra med litt mer info.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Ja, sant det. Jeg er bare opptatt av at den bruker ahci driveren pga ytelsen.

 

Er det noen mulighet for å se om den bruker ahci driveren bortsett fra å se den i "device manager"?

Kan jo kjøre CDM og se om den leverer skikkelig ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...