Gå til innhold

Kurrant laptop til grei pris


Anbefalte innlegg

Heihei.

 

Da har man gjort litt research og lest gjennom endel tråder her.

Skal ha meg en ny laptop og har ett budsjett på 5000 +/-.

Pc'n skal brukes til dagligdagse ting, i tillegg til noe enkel video og bilderedigering, se HD materiale med tekst, er ikke noe spilleavhengig og skulle jeg finne på og spille litt er det ikke så viktig for meg og kjøre på maks grafikk og detaljer.

HDMI ut er must, og skjermstørelse 13-15.6

 

Har utifra tråder her og ved bruk av den kunskap jeg har, (iallefall den jeg innbiller jeg har) kommet frem til disse alternativene, (kanskje litt vell mange, men da har jeg allerede kortet noe ned) Om noen har noen andre alternativer mottas de med stor takknemlighet.

15.6"

 

- ASUS N53SV-SX513V (4999,-) Intel Core i3-2310, 4GB DDR3 1333MHz ,640GB 5400rpm ,Blu-ray, GeForce GT540 1GB

 

- ASUS X53SJ-SX509V (5499,-) Intel Core i7-2630QM, 4GB DDR3 1333MHz, 500GB 5400rpm, GeForce GT520M 1GB

Disse to er jo ganske jevne hvor en har bedre prosessor mot større HDD og Blu-ray og 500 mindre.

 

- ASUS K53SV CI7 (5449,-) Intel Core i7 2630QM, 4GB DDR3 1333MHz, 640 GB 5400rpm, NVIDIA GeForce GT 540M 2GB

Er vell ett ganske godt kjøp dette....?

 

Alternativt ASUS K53SV CI5 (5499,-) lik bare med i5 prosessor og 6GB ram, uten at jeg klarer og se at 2 GB ram skal veie opp for bedre prosessor? Fordelen her er jo at jeg slipper og vente over en måned.

 

13.3"

 

- ASUS U31SD (4789.-) Intel Core i3 (antar 2310), 4GB DDR3 1333MHz, 500GB 5400rpm, NVIDIA GeForce GT 520M 1 GB

 

- ASUS U36JC CI5 (5799,-) Intel Core i5 480M, 4 GB DDR3 1066MHz, 500 GB 7200rpm, NVIDIA GeForce 310M 1GB, USB 3.

Har jo den gamle i5 prosessoren og er kanskje derfor litt dyr kontra hva man får? Men er jo på 2,66 med turbo. Tregere minne men raskere HDD.

 

- ASUS U36SD CI5 (5499,-) Intel Core i5 2410M, 4GB DDR3 1333 MHz, 500 GB 5400 RPM, NVIDIA GeForce GT 520M 1 GB, USB 3.

Dette virker jo som en grei 13" til prisen.

 

Som sagt ikke lett dette her, men hva ville dere valgt, og hvordan stiller dere dere til å kjøpe en pc idag som ikke har USB3?

 

Alle innspill og tips mottas som sagt med stor takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre du er avhengig av god batterilevetid vil jeg påstå at K53SV Ci7 med et GT 540M er det desidert beste valget ditt. Ellers burde X53SJ med GT 520M være nr.2 siden du snakker om bilde- og videoredigering.

 

Av 13.3" ser U36SD ut som det beste valget ditt. Disse vil jo ha minst to timer mer batteri.

 

Dette er litt bekreftende på dine egne mistanker tror jeg, men det er alltid godt å ha en støttende stemme.

Lenke til kommentar

Kom plutselig over denne, hva sier dere som har peil? Er det ett greit kjøp dette også.

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=639497&utm_source=mailbase_all&utm_medium=email&utm_campaign=wo_w32#extra

Er vell kanskje bare bull det ssd reklame greiene, for begrenser seg jo veldig med 4gb. Hva skal man bruke det til? Hadde man enda fått dagens opperativsystem inn på det hadde det jo vært en ting.

Lenke til kommentar

Kom plutselig over denne, hva sier dere som har peil? Er det ett greit kjøp dette også.

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=639497&utm_source=mailbase_all&utm_medium=email&utm_campaign=wo_w32#extra

Er vell kanskje bare bull det ssd reklame greiene, for begrenser seg jo veldig med 4gb. Hva skal man bruke det til? Hadde man enda fått dagens opperativsystem inn på det hadde det jo vært en ting.

Det er ikke et dårlig kjøp i det hele tatt!

Disken er en hybrid som lagrer de mest brukte dataene på SSD-biten i tillegg til HDDen for raskere oppstart og slikt, et relativt godt produkt for de som ønsker hastighet og plass.

Med 6.3 timer batterilevetid vil jeg tro du får rundt 4-5 timer vanlig bruk ut av den, som egentlig ikke er så ille det heller.

Maskinvaren er også god nok til å kjøre de nyeste spillene på lav-middels innstillinger.

Lenke til kommentar

Hei igjen folkens.

Ja da har man fjernet ganske mange alternativer her, og står igjen med to stk, og er veldig usikker. Sikkert ikke lett for dere og komme med innvendinger heller da hovedforskjellen er størelsen, men har noen spørsmål som kanskje kan hjelpe meg og ta den endelige besluttningen mellom :

15.6" ASUS K53SV CI7 (5449,-)

13.3" ASUS U36SD CI5 (5499,-)

 

- Hvordan er en 13.3 tommer og sitte og jobbe med over tid, blir man sliten pga størelsen?

- Hvor mye vil jeg merke forskjellen mellom "i5 2410M 2,3GHz" og "i7 2630QM 2GHz" ?

- Er skjermkortet NVIDIA GeForce GT 520M med 1GB tilstrekkelig for mitt bruk?

- Hvordan stiller dere dere til å kjøpe en pc idag uten USB3, tror dere dette blir ett savn med tid og stunder?

- Noen som har erfaring med pc uten dvd-rom, kan det bli ett stort savn?

 

Mange spørsmål, men vil bare være sikker før jeg bestiller, og liker og gjøre litt research i forkant.

Endret av nisak80
Lenke til kommentar

Hei igjen folkens.

Ja da har man fjernet ganske mange alternativer her, og står igjen med to stk, og er veldig usikker. Sikkert ikke lett for dere og komme med innvendinger heller da hovedforskjellen er størelsen, men har noen spørsmål som kanskje kan hjelpe meg og ta den endelige besluttningen mellom :

15.6" ASUS K53SV CI7 (5449,-)

13.3" ASUS U36SD CI5 (5499,-)

 

- Hvordan er en 13.3 tommer og sitte og jobbe med over tid, blir man sliten pga størelsen?

- Hvor mye vil jeg merke forskjellen mellom "i5 2410M 2,3GHz" og "i7 2630QM 2GHz" ?

- Er skjermkortet NVIDIA GeForce GT 520M med 1GB tilstrekkelig for mitt bruk?

- Hvordan stiller dere dere til å kjøpe en pc idag uten USB3, tror dere dette blir ett savn med tid og stunder?

- Noen som har erfaring med pc uten dvd-rom, kan det bli ett stort savn?

 

Mange spørsmål, men vil bare være sikker før jeg bestiller, og liker og gjøre litt research i forkant.

Jeg kan ikke si noe på 13.3", men min 14.1" er veldig behagelig å jobbe på. Jeg syns 13.3" virker for lite, men jeg er godt over gjennomsnittlig stor i alle retninger (med unntak av magen)

 

Forskjellen mellom i5-2410M og i7-2630QM vil merkes når du driver med programmer som kan ta nytte av flere kjerner, som videoredigering og bilderedigering. For vanlig kontorjobbing er en tokjerner like bra.

 

GT 520M er så svakt at det ikke er noen vits i med unntak av CUDA-muligheter. Intel HD 3000 vil gi like "god" (nesten uspillbart) ytelse i spill. VRAM-mengde er irrelevant med mindre du beveger deg mot den helt andre siden av grafikkort, på skrivebordsmaskiner som skal kjøre spill i 5760x1200 (ca 6 ganger så høy oppløsning som en vanlig 13") kan ha nytte av mer enn 1GB VRAM når grafikkortene er omlag 10 ganger raskere enn det du har.

 

USB3 vil gi deg en fordel med eksterne harddisker om du skal overføre flere gigabyte med filer i løpet av kort tid. Da får du omlag tre-fire ganger raskere overføring.

 

DVD-ROM kan du få eksternt nå. Jeg bruker DVD-ROM til de få spillene jeg kjøper retail nå (kanskje 1-2 i året), ellers er USB-stikker langt raskere og mer praktisk. Om du skal se film på DVD kan det jo være nyttig da ;)

 

Se også på Toshibaen nisak80 lenket til. Den virker som et godt alternativ om du ønsker litt mer batterilevetid og en mer responsiv PC med hybriddisken mot tregere videoredigering.

 

Både i5-2410M og i7-2630QM tilhører siste generasjon prosessorer fra Intel og disse yter minst 50% bedre enn en Core 2 duo på samme GHz, som Athlon X2 eller Turion X2 ikke klarer å nå opp til engang. Om du har en gammel maskin og er bekymret for lave vinninger.

Lenke til kommentar

Tusen takk for raskt og utfyllende svar. Som du kanskje ser er det jeg som er nisak80, hehe.

Du mener altså at toshibaen er ett like godt alternativ, at kombidisken vil gjøre seg ganske gjeldende? Mener bare og ha lest i diverse tråder her at toshiba ikke er ett så bra merke, og at asus er ganske safe, mtp stabilitet og byggekvalitet....?

Det grafikkkortet der er egentlig bare bogus det da altså, trodde liksom det var bedre enn disse som bruker interminne jeg, men den gang ei altså...... Men er kanskje mest på spill at dette blir ett kritisk punkt uansett? Hvordan er GT540M i forhold da?

Lenke til kommentar

Byggekvalitet og Toshiba har jeg ikke peiling på, selv bruker jeg en Acer TimelineX 4820T og har vært storfornøyd med den da jeg kjøpte den fra datakjeden i 2010, og ser heller ingen god grunn til å bytte med det første.

ASUS-laptoper er veldig solide, det har jeg sett og følt.

 

Momentus XT (den eneste hybriddisken) er nesten like rask som en Velociraptor med et lavere strømforbruk. K53SV har kun 5400RPM og blir relativt treg i forhold.

 

GT 520M har 48 CUDA-kjerner på en veldig lav klokkefrekvens og forskjellen fra et integrert Intel HD 3000 blir da kanskje 20% høyere ytelse. Ikke verdt det altså.

GT 540M har 96 CUDA-kjerner og er dermed god nok til å kjøre nyere spill som Metro 2033 og The Witcher 2 på lavere innstillinger, mer enn dobbelt så raskt som et integrert HD 3000. Dette er derimot en god oppgradering ;)

Lenke til kommentar

hei igjen folkens.

 

Da er jeg halvveis igang med min bestilling av Toshiba Satellite P750-10R.

Lurer på og kjøpe med ekstra minne i samme slengen og lurer derfor på om Crucial DDR3 SO-DIMM 1333MHz 4GB vil passe, og om denne er en grei oppgradering?

 

Om noen mener at jeg heller burde gå for ett annet alternativ er jeg veldig åpen for det, men gjerne kjapp dere litt isåfall.

På forhånd takk for svar.

 

edit: har funnet ut at jeg tror den skal passe, correct me if wrong, men ser de har Kingston ValueR DDR3 SO-DIMM 1333MHz 4GB er det noen forskjell i kvalitet på disse?

Endret av nisak80
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...