Gå til innhold

ps3 60GB tok kvelden


Anbefalte innlegg

var å leverte min ps3 60gb med fifa til rep. der sa de at jeg IKKE fikk låne maskin, og at det ikke tok mer enn 2-3 uker før jeg fikk den tilbake. for 2 dager siden fikk jeg en telefon der han sa at jeg kunne komme å hente SPILLET tilbake, ikke ps3. Der ble jeg fortalt at det tok ca 3 mnd før jeg fikk den tilbake, jeg vil da ikke vente 3 mnd, er det noe jeg kan gjøre ? har jeg nå rett til å heve kjøpet siden det er urimelig langt tid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har rett på lånegjenstand om reparasjonen/avhjelp tar mer enn en uke, og det ikke medfører forhandleren urimelige kostnader.

 

Om de selger PS3, bør de ha et fornuftig antall PS3 tilgjengelig for utlån i forhold til hvor mye de selger. Har de det, kan det bety "urimelig kostnad" å måtte åpne en helt ny salgspakke. Har de normalt ikke PS3 til utlån, kan du kreve at de gjør om en salgspakke til utlånsgjenstand.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar, men leste at hvis de bruker over 2-3 uker har jeg rett til å heve kjøpet og vurderer det, ettersom det føles ut som om dem ikke vil gjøre jobben sin engang... har sendt mail til forbrukerrådet og venter på svar fra dem :)

4-5 uker er regnet som akkurat innenfor rimelig tid (uttalelse fra Forbrukerrådet), mens det har vært dom i FTU om at 6 uker var for lang tid for såkalt avhjelp. Påstår de at det vil ta tre måneder, og det stemmer, så er det langt over rimelig tid.

Lenke til kommentar

Forbrukerrådet har rett i denne saken. Send butikken et brev (eller enda bedre, lever det i butikken), der du på bakgrunn av mangel på lånegjenstand og forventet lang reparasjonstid krever å få hevet kjøpet om de ikke ordner opp i løpet av en uke. Har de ikke ordnet opp innen en uke (lånegjenstand eller din enhet ferdig reparert), så sender du en klage til Forbrukerrådet.

 

På grunn av saksbehandlingstid går det ikke nødvendigvis noe raskere når du drar inn Forbrukerrådet, men du vil mest sannsynlig få medhold i saken, spesielt om den går til FTU, og kan heve kjøpet så du slipper å forholde deg til samme butikken lenger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Ser det er mye synsing om lånegjenstander her. Det er regulert av forbrukerkjøpslovens §30 tredje ledd, som sier følgende:

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Man må altså vurdere om trådstarters lyst til å spille playstation er rimelig sett i forhold til at selger må gi trådstarter en ny maskin, for så å selge denne til redusert pris i etterkant. Spillkonsoller har ofte så små marginer, at selger sannsynligvis må selge maskinen med tap.

De fleste vil nok være enige i at man har et langt mindre behov for å låne en playstation, enn f.eks. en mobiltelefon, en PC eller en vaskemaskin. Nettopp av den grunn har de aller færreste butikker også dedikerte låneprodukter på spillkonsoller. De fleste kunder godtar også å være uten playstation i 2 - 3 uker, som er normal behandligstid på slike saker.

 

Når det er sagt, dersom dette vil ta 3 måneder, så vil ikke avhjelp bli utført i samsvar med forbrukerkjøpslovens §30 første ledd. Trådstarter vil følgelig ha krav på å heve kjøpet.

Endret av Slettet-IBL5Pam9QB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser det er mye synsing om lånegjenstander her. Det er regulert av forbrukerkjøpslovens §30 tredje ledd, som sier følgende:

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Man må altså vurdere om trådstarters lyst til å spille playstation er rimelig sett i forhold til at selger må gi trådstarter en ny maskin, for så å selge denne til redusert pris i etterkant.

Enig i det, men hvis forhandleren ikke engang har noen konsoller tilgjengelig til utlån overhodet (eller alt for få i forhold til mengden som selges og leveres inn til reparasjon), så kan det ikke regnes som en stor kostnad eller ulempe for selgeren å åpne én konsoll å ha tilgjengelig til utlån.

 

Om de derimot har f.eks 10 konsoller til utlån, men alle for en sjelden gangs skyld er utlånt for øyeblikket, kan det regnes som en stor kostnad og ulempe for selger å måtte åpne enda en, som de ikke har bruk for som lånegjenstand senere, og derfor må selge med tap.

 

I tillegg hevder selger her at lånegjenstand kun er noe de er forpliktet til å tilby innenfor garantitiden, men ettersom lånegjenstand er regulert av Forbrukerkjøpsloven, og en konsoll er ment å vare vesentlig lenger enn to år, så må de tilby lånegjenstand i disse fem årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Krev heving av kjøpet. Gjorde det samme etter fire ukers ventetid selv da min 60 gb tok kvelden. Elkjøp gikk ikke med på det og forsøkte å tilby meg en "tilsvarende" gjenstand (240 gb), men etter seks måneders saksbehandlingstid i Forbrukerrådet - som konkluderte med at ventetiden var urimelig og gjenstanden ikke var tilsvarende - fikk jeg utbetalt mine 6000 kroner. Sannsynligvis vil du få samme tilbud, og det blir opp til deg selv om du ønsker å ta tilbudet eller ikke. Det avhenger av din trang til å spille PS3.

Lenke til kommentar

Krev heving av kjøpet. Gjorde det samme etter fire ukers ventetid selv da min 60 gb tok kvelden. Elkjøp gikk ikke med på det og forsøkte å tilby meg en "tilsvarende" gjenstand (240 gb), men etter seks måneders saksbehandlingstid i Forbrukerrådet - som konkluderte med at ventetiden var urimelig og gjenstanden ikke var tilsvarende - fikk jeg utbetalt mine 6000 kroner. Sannsynligvis vil du få samme tilbud, og det blir opp til deg selv om du ønsker å ta tilbudet eller ikke. Det avhenger av din trang til å spille PS3.

 

det tok dem seks mnd å behandle saken din ? er ikke det alvorlig mye ?

 

ringte dem på idag og han sa at 3 mnd ikke stemmer og vet ikke hvor han som sa det har det fra, men det kunne ta 1 mnd, og jeg kunne verken få låne ps3 eller heve kjøpet, har gått 1 uke nå og 3 uker igjen da. hva burde jeg gjøre ?

Endret av wolgon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...