Gå til innhold

Hva skal/kan man gjøre om man kjører på et dyr?


-Léon-

Anbefalte innlegg

Lurte på hva man egentlig skal/kan gjøre hvis man er så uheldig å kjører på et dyr. Tenker vel på katt eller hund.

Har hørt at hvis man kjører på en hjort/elg så må man ringe viltnemnda (?) men hva med katt eller hunder. Er det på dagtid så kan jo man prøve å finne fram til en dyrlege men det er jo ikke alltid den muligheten er tilgjengelig.

 

Spørs siden for noen mnd siden var jeg så uheldig å kjørte på en svart katt som kom løpende over veien.

Dette skjedde på kveldstid og jeg fikk fullstendig panikk. Ikke visste jeg om jeg kunne ringe noen som helst.

Begynte å banke på husene som var nærmest, om noen kjente til katten. Til slutt fant jeg heldigvis fram til eierene.

Var en forferdig opplevelse.

 

Men hva om jeg ikke hadde gjort det. Hva kunne/skulle jeg ha gjort.

Kan nevne at dette var langt ute på Ågotsnes for det som vet hvor det er.

Endret av -Léon-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurte på hva man egentlig skal/kan gjøre hvis man er så uheldig å kjører på et dyr. Tenker vel på katt eller hund.

Har hørt at hvis man kjører på en hjort/elg så må man ringe viltnemnda (?) men hva med katt eller hunder. Er det på dagtid så kan jo man prøve å finne fram til en dyrlege men det er jo ikke alltid den muligheten er tilgjengelig.

 

Spørs siden for noen mnd siden var jeg så uheldig å kjørte på en svart katt som kom løpende over veien.

Dette skjedde på kveldstid og jeg fikk fullstendig panikk. Ikke visste jeg om jeg kunne ringe noen som helst.

Begynte å banke på husene som var nærmest, om noen kjente til katten. Til slutt fant jeg heldigvis fram til eierene.

Var en forferdig opplevelse.

 

Men hva om jeg ikke hadde gjort det. Hva kunne/skulle jeg ha gjort.

Kan nevne at dette var langt ute på Ågotsnes for det som vet hvor det er.

 

 

Jeg er imponert over at du tok kontakt for å finne eieren. Burde vært flere som deg, men desverre finnes det noen som kjører på katter for morro :-(

Lenke til kommentar

Det viktigste er å stoppe. Alt for mange kjører bare videre. Dersom en katt eller en hund er påkjørt og hardt skadet, og man ikke har mulighet til å finne verken dyrlege, eier eller annen hjelp, mener jeg at det beste er å ende lidelsen. Det er knallhardt, men det er nødvendig.

 

PS: Det var ikke jeg som hadde kjørt på denne katten men fant den i veien.

Jepp, er dette du skal gjøre. Jeg fikk jo men du kan jo lese mer her hva jeg skrev i trafikk tråden: Ringte 112 som det står og de hjalp meg! Takker for det!

 

Jeg testet turboen på min bil for å skrive det på et annet forum angående hvordan min turbo funker. Kjørte samme strekke fire til fem ganger fram og tilbake. Sikkert noen som lurte på hvorfor ^^. Da jeg kjører så ser jeg det er noe som spreller i venstre felt. Jeg lå i høyre i motgående kjørefelt. Jeg tar en U-sving og setter på varselblink. Gjett hva det var?

 

En katte, som lå der og ba vel om å bli drept. Sjåføren hadde bare stukket ifra katten. Stakkars katte, jeg måtte ta liv av den med en gjekk. De som kjørte forbi stoppet aldri å spurte om "hjelp". Jeg var i samtale med 112. Ja, jeg veit det er feil nummer. Men tusen takk til den politimannen som hjalp meg igjennom dette. Jeg ble sjokkert og tenkte på min bilulykke med et rådyr, som jeg måtte holde på og passe på og sitte på før jegeren kom og skyt av han i nakken så hodet og kroppen delte seg ifra hverandre. Så for meg var det nød. Så politiet skulle få noen til å hente den senere i dag, dette skjedde igår 04.08.

 

Det verste var at det stoppet opp en bil og det kom en liten unge og en far ut, og lurte på det var dem sin katte. Heldigvis så var det ikke det og han var små irritert over at personen som kjørte over den bare hadde stukket ifra det.

 

For meg er loven uansett, stopp vist det er dyr i veien som lider. Det er jeg pliktig til og stakkars katte som lå der og vridde seg og ja. Så vist ikke katten har blitt hentet imorgen eller på mandagen skal jeg personlig ta den og dra den til et dyreklinikk vist den har chip i øre er det kanskje noen som kan få tak i eieren.

 

Noe av det verste jeg har gjort, å slå en jekk i hodet på en katte mens den så på meg.. Igjen takk for politiet som fikk meg igjennom det!

 

Pluss det var en rød Ferrari som stoppet å spurte om jeg trengte hjelp etter jeg hadde slått katten. Var helt skremt at en "rik" fyr kunne stoppe å spørre om hjelp. Aldri sett noen av de stoppe vist det skjer noe.

 

 

Men kjører du et på DYR og stikker ifra og noen tar reg nr ditt skal jeg love at politiet kommer å tar førekorte ditt ettersom du skal ALLTID stoppe uansett om det er et dyr eller et menneske. Det er et liv uansett!

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

Men kjører du et på DYR og stikker ifra og noen tar reg nr ditt skal jeg love at politiet kommer å tar førekorte ditt ettersom du skal ALLTID stoppe uansett om det er et dyr eller et menneske. Det er et liv uansett!

 

Det er ikke alltid man klarer å stoppe for et dyr som finner ut at det skal krysse veien. Du kan ikke beregne et dyr som du ikke har observert lenger oppe i et skogholt. En arbeidskollega av meg kjørte på en katt pga han senket farten fra 80 til 40 da han så katten begynte å løpe over veien fra venstreside. Han traff den pga det virket nesten som om katten hadde vurdert farten hans og ville mest sannsynlig løpt over veien bak bilen. Det er dog spekulasjoner, men viser at selv om du bremser godt opp er det ikke lett å unngå å treffe et dyr som kommer mot bilen din.

 

Btw siden du nevner mennsker. Det verste på jord er de smarte idiotene som skal prøve å krysse veien 10 meter før det faktisk er et gangfelt. Hvor i hullenste får folk ideen om at folk stopper for dem som vil over veien FØR et gangfelt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...