Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Flytte ADSL modem, hvordan kable?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har flyttet til en ny leilighet der inntaket til bredbånd er i stua. (Coax, RG-6) - det er ett kabelmodem fra CanalDigital.

 

Ønsker å flytte modemet til kontoret / labben min, og da trenger jeg å forlenge kabelen.

 

RG-6 har ganske store plugger så jeg lurer på om det finnes noe annet jeg kan bruke istedet? Evt kan man ta av pluggene og sette dem på igjen. Har ikke så veldig stort hull i veggen.

 

Alternativt får jeg bruke RJ45 og beholde modemet i stua, men ønsker helst å unngå dette.

 

Takknemlig for alle tips:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Har flyttet til en ny leilighet der inntaket til bredbånd er i stua. (Coax, RG-6) - det er ett kabelmodem fra CanalDigital.

 

Ønsker å flytte modemet til kontoret / labben min, og da trenger jeg å forlenge kabelen.

 

RG-6 har ganske store plugger så jeg lurer på om det finnes noe annet jeg kan bruke istedet? Evt kan man ta av pluggene og sette dem på igjen. Har ikke så veldig stort hull i veggen.

 

Alternativt får jeg bruke RJ45 og beholde modemet i stua, men ønsker helst å unngå dette.

 

Takknemlig for alle tips:)

 

Hei,

 

Har aldri skjøtet på en coax-kabel selv, men det burde ikke være noe problem å ta ut støpselet i veggen, skjøte den og sette på et blind-deksel foran. Coax er fint og enkelt å både skjøte og splitte etter hva jeg kan se. Med litt google-søking fant jeg noe du kanskje kan gå videre med:

 

http://tabascoweb.net/forum/showthread.php?p=72847

 

Etter hva jeg kan se så blir pluggen presset sammen slik at den ikke kan gjenbrukes.

 

Lykke til med kabelføringen!

Lenke til kommentar

Den eneste muligheten dersom du ikke skal gjøre hullet større er å skjøte ledningen som beskrevet over. coax er ikke veldig vanskelig å jobbe med. Så lenge du har et minimum av forståelse av hva du driver med (se video) så burde det gå greit. Bare gjør en grundig jobb når du først gjør det så du ikke får forstyrrelser på kabelen. Sjøt godt, og om kabelen går veldig nær en transformator (høytalere, store stålamper osv.) så pass på at skjøten er EM skjoldet med noe mesh - eller du kan gå virkelig ghetto med alu. folie ;)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Det finnes twist on f-connectorer som ikke trenger en krympetang. Ikke de beste i verden, da de ofte river av mye av skjermen som er der av en grunn. Men i de aller fleste tilfeller vil slike konektorer være mer en bra nok. I tillegg er de enklere å bruke og trenger ikke dyrt pressutstyr.

 

twist-on connectorer mener jeg du finner på biltema eller clas ohlson.

 

PS. Vist der er koax er det ikke ADSL. :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg har aldri sett ADSL bli levert via en coax kabel, så det er nok noe slags form or kabelbredbånd vi snakker om her. Ikke det at det betyr noe egentig - så lenge vi bare skal strekke opp ny kabel til den. hadde det vært telefonkabel så hadde det vel kanskje vært enda enklere å lage skjøt om du fikk låne deg en krimpetang men thats about it.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg har også kabelmodem fra CD, noe som har fungert meget godt i de to årene jeg har bodd der. Mitt modem ligger bare bak sofaen der kabelen kommer ut av veggen.

Du trenger kanskje en router også, så hvorfor ikke legge den på samme sted for så å trekke en vanlig nettverkskabel videre til kontoret?

 

Jeg vil anta at du har et standard modem med bare en nettverksutgang og ingen routerfunksjonalitet (f.eks. flere utganger,brannmur, mm.)?

Lenke til kommentar

Jepp stemmer. Har en router i tillegg ja. Grunnen til at jeg ville ha modemet i samme rom er at jeg har en lab der med routere, firewall etc. Men jeg tror jeg tar TP fra modemet og inn i labben og har routeren stående der.

 

Tror jeg har en rull med CAT5E TP kabel ett sted. Så noen som vet hvor jeg kan kjøpe sånn TP tang og plugger? Fant ikke noe særlig på komplett og MPX. Bare i store mengder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...