Gå til innhold

Bygge egen webserver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

srbz eller noen andre som vet det:

Vet du om noen av dine forlag medfølger DVD leser, dette i forhold til installasjon.

Jeg vet selvfølglig at man kan bruke USB-stick også, men :p

Det følger ikke med. Uansett vil jeg foreslå at du installerer en Linuxdistro, noe som er vel så greit å gjøre via USB. Alternativt kan du låne DVD-drev fra en annen maskin om du har det tilgjengelig.

 

Ja, jeg har jo to 160 GB Harddisker, hvor den ene er litt eldre enn den andre.

Støtter noen av forslagene TO harddisker forresten?

Polly-kabinettet har plass for en intern 5.25" og en intern 3.5". In-Win har plass til en ekstra 3.5"-disk. 5.25" kan også brukes til 3.5" disk dersom du har en bracket/"skinne". Det billigste hovedkortet har 2 SATA-kontakter + IDE, det dyreste har 5 SATA-kontakter + IDE.

 

Rettelse til forrige post: det billigste kortet støtter SODIMM, ikke vanlig DIMM.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på de to hovedkortene alt i alt?

http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=623926&sku=632648

 

Der står det forresten at det billigste kortet har 4 SATA-kontakter, dette fordi den har to onboard SATA-kontrollere. Jeg la i utgangspunktet bare merke til det ene. Med In-Win-kabinettet vil du altså kunne bruke tre harddisker (om du har en 5.25" til 3.5" bracket i tillegg) uansett hvilket kort du velger.

 

På det billigste kortet står det oppført både DIMM og SODIMM i produktegenskapene. Jeg tviler på at den har begge deler, men jeg klarer ikke helt å se hva som er riktig.

 

Ellers er hovedforskjellen hvilken prosessor som medfølger. Det er jo forsåvidt ikke samme sokkel engang. AMD E-350 er definitivt den kraftigste av dem, men til en helt enkel og billig webserver vil begge to duge.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Rettelse til forrige post: det billigste kortet støtter SODIMM, ikke vanlig DIMM.

 

Har et Kingson HyperX 2GB DDR3-1600 CL9 240 - Pin DIMM

Vil det si at kortet mitt ikke virer med det billigste hovedkortet?

 

Edit: leste litt på nettet og det ser ut som at det ikke vil virke :shrug:

Endret av Bendik1337
Lenke til kommentar

Hør nå, glem det du har fra før.

 

Kjøp f.eks In-Win kabinettet også det Asus hovedkortet som er linket til før her.

Deretter kjøper du passende RAM til hovedkortet. Også kjøper du en ny billig disk ingen av de du har linket til tidligere da de er dyre i forhold til alt annet nesten. Kjøp en billig samsung disk på 1TB f.eks koster 409kr på dustinhome tror jeg. Og du nevnte CD-ROM for instalasjon det koster 159kr for et Samsung CD-ROM på dustinhome.

 

Monter maskinen og wollah du har en webserver.

Lenke til kommentar

Har et Kingson HyperX 2GB DDR3-1600 CL9 240 - Pin DIMM

Vil det si at kortet mitt ikke virer med det billigste hovedkortet?

Det stemmer. Imidlertid er det ikke store utgiftsposten med en ny minnebrikke, og når du sparer flere hundre kr på hovedkort gjør det vel heller ikke så mye?

 

Ellers kan du se på denne listen for å finne et hovedkort med integrert prosessor som støtter vanlig DIMM, altså den typen RAM du har fra før.

 

Kjøp f.eks In-Win kabinettet også det Asus hovedkortet som er linket til før her.

Hvilket av Asus-hovedkortene mener du?

Lenke til kommentar

Har et Kingson HyperX 2GB DDR3-1600 CL9 240 - Pin DIMM

Vil det si at kortet mitt ikke virer med det billigste hovedkortet?

Det stemmer. Imidlertid er det ikke store utgiftsposten med en ny minnebrikke, og når du sparer flere hundre kr på hovedkort gjør det vel heller ikke så mye?

 

Ellers kan du se på denne listen for å finne et hovedkort med integrert prosessor som støtter vanlig DIMM, altså den typen RAM du har fra før.

 

 

Er SODIMM like bra som DIMM?

Lenke til kommentar

1. Hva bør jeg bruke? CentOS eller Debian?

2. Er det mulig å bruke minne fra en laptop med SODIMM?

3. Er SODIMM like bra som DIMM?

4. Kan noen her se om de finner et hovedkort med integrert prosessor som støtter vanlig DIMM, altså den typen RAM jeg har fra før?

 

TAkkeR!

Endret av Bendik1337
Lenke til kommentar

1. Hva bør jeg bruke? CentOS eller Debian?

2. Er det mulig å bruke minne fra en laptop med SODIMM?

3. Er SODIMM like bra som DIMM?

4. Kan noen her se om de finner et hovedkort med integrert prosessor som støtter vanlig DIMM, altså den typen RAM jeg har fra før?

 

TAkkeR!

1. Det kan jeg dessverre ikke svare deg på, men hvorfor akkurat en av disse? Hvis du er ny i Linuxverden og vil ha mest mulig til å fungere rett ut av boksen ville jeg sett på Ubuntu (evt. Linux Mint) eller Fedora.

2. SODIMM er minne beregnet på laptop. Disse brukes også på endel mini-ITX-hovedkort ettersom SODIMM tar liten plass. Har du SODIMM-minne av riktig type (DDR/DDR2/DDR3 etc.) fra før, kan du etter all sannsynlighet bruke dette.

3. Tja. Det har typisk litt lavere klokkehastighet, lavere maksgrense om du ser på kapasitet per brikke - men laptoper bruker det, og det fungerer jo greit, gjør det ikke?

4. Jeg fant som sagt en hel liste:

Ellers kan du se på denne listen for å finne et hovedkort med integrert prosessor som støtter vanlig DIMM, altså den typen RAM du har fra før.

 

edit: En mer konkret anbefaling til hovedkort må være Asus E35M1-I. Denne har AMD E-350 integrert og slots for vanlig DIMM. Hva som skiller den helt spesifikt fra Deluxe-modellen ser du her. Noe informasjon mangler, men det ser ut som de vesentlige forskjellene ligger i skjermkort, lydkort og muligens støtte for USB 3.0.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...