Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internett tilkoblingsproblemer?


Anbefalte innlegg

Hallo! I dag har tanta mi fått installert Internett i leiligheten sin, altså en hvit router. Installatøren sa nå er alt i orden. men hu har ingen kabel fra pcen og inn i routeren og han sa hu måtte kjøpe sånn usb. (adapter).. Men tanta mi har en sånn en trådløs.. men hu har brukt Tele2 mobiltbredbånd fra før. og går nå over til Nextgentel. Alt er i orden sier operatøren. men Internett funker fortsatt ikke trådløst på pcen. jeg kobla ut mobile bredbåndet men Internett var ikke der. Og den adapteren hun har fra D-Link fungerte ikke på Windows 7 64X platformen..

 

noen som kan hjelpe her?

 

Skal altså ha Internett tilkoblet på pcen.

 

Kan jeg bare kjøpe en adapter som takler 64x platformen og installere denne, så finner den routeren? så er det oppe å går? eller blir det vanskeligere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er en stasjonær pc.. fra HP trur jeg det var.. husker ikke hele navnet..

 

Skal du bruke trådløst nettverk fra ruteren så må du ha trådløst nettverkort i maskinen. Dette har ofte ikke stasjonære maskiner med som standard (de fleste bærbare har det).

 

Forvirringen kommer nok av at man har blandet mobilt bredbånd (oppkobling med 3G eller lignende som også selvfølgleig teknisk sett er "trådløst") med wifi (vanlig trådløst hjemmenettverk).

 

Kort sagt så må du enten:

- Bruke en kabel fra PCen til ruteren. Kabel er billig og fås kjøpt "alle steder" hvor de selger datautsyr, inkl clas ohlson og denslags.

 

eller

 

- Kjøpe et trådløst nettverkskort. Her har du flere valg - enten et internt kort osm du må installere i maskinen, eller en USB adapter som man bare plugger i maskinen bak. USB adapter er nok enklest da det ikke involverer å åpne maskinen. Disse er også billige, så no worries.

Om maskinen ikke er veldig langt unna senderen (ruterboksen med antenne på) så trengr du bare noe så enkelt osm f.eks. denne:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=617288

(bare et ganske vilkårlig valgt eksempel, og ikke nødvendigvis ment som den ultimate annbefalingen)

Et eksempel på en litt bedre mottaker (i tilfelle det er flere tykke vegger mellom sender og maskin - spesiellt murvegger) kan være f.eks:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=617287

de større antennene vil gi bedre signal - men dette er som sagt bare egentlig nødvendig om det er spesiellt krevende forhold eller lange avstander.

 

Om du har god tid men lite penger kan du også få greie adaptere fra f.eks. ebay for nesten "gratis" priser:

http://cgi.ebay.com/300M-USB-Wireless-LAN-Adapter-WIFI-802-11n-g-b-Antenna-/320737589830?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4aad733a46

men slike leveranser tar 2-3 uker da de sendes fra hongkong (typisk).

 

Et trådløst nettverkskort trenger du bare å kjøpe om maskinen ikke har et fra før som sagt - men stasjonære maskiner har som regel ikke dette. Er du i tvil kan du sjekke om maskinen har et trådløst nettverkort ved å se entne i device manager, eller i nettverkstilkoblinger fra kontrollpanelet.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Okei.. så da holder det kun med å kjøpe denne - http://www.komplett....aspx?sku=617288 så sette den inni pcen bak og så finner den routeren eller noe sånt?

 

Et spørsmål til.. Holder det med å kjøpe kun den adapteren du henviser til eller må jeg kjøpe den + trådløst nettverkskort.. Du skjønner det har vært trådløst nettverk på pcen før.

 

denne har de før på pcen.. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=336044

 

og den har de fortsatt men den fungerer ikke nå lenger fordi det er installert et nyere med system på pcen med 64x platform..

Lenke til kommentar

Okei.. så da holder det kun med å kjøpe denne - http://www.komplett....aspx?sku=617288 så sette den inni pcen bak og så finner den routeren eller noe sånt?

 

Et spørsmål til.. Holder det med å kjøpe kun den adapteren du henviser til eller må jeg kjøpe den + trådløst nettverkskort.. Du skjønner det har vært trådløst nettverk på pcen før.

 

denne har de før på pcen.. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=336044

 

og den har de fortsatt men den fungerer ikke nå lenger fordi det er installert et nyere med system på pcen med 64x platform..

 

vel ja, du må installere drivere dersom systemet ikke finner de selv, men ellers er det rimelige rett frem.

 

Du sier jo at du har en adapter ra før dog. Den du har fra før er jo akkurat samme greie som du trenger - så da er det vel bedre å bare få denne til å fungere. Problemet er da kanskje at du ikke har drivere til x64 for denne?

 

Skal søke raskt om jeg finner noen...

 

Det var ikke så vanskelig. Dlink har offisielle drivere for alle versjonene av alle de nye operativsystemene:

http://www.dlink.no/cs/Satellite?c=TechSupport_C&childpagename=DLinkEurope-NO%2FDLTechProduct&cid=1197319487648&p=1197318956615&packedargs=category%3DTechSupportSearch%26locale%3D1195806934998%26term%3DDWA-140&pagename=DLinkEurope-NO%2FDLWrapper

bare se på 1.71 driveren der.

 

Den burde vel fikse biffen? Etter drivere er installert er det bare å koble seg på nettverket - skrive inn passordet og så er det fikset. (trenger bare skrive passordet første gangen du bruker det i tilfelle du ikke er kjennt med trådløse nettverk).

 

Jeg regner med det order problemet, men si i fra om du trenger videre hjelp.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Ja, takk for hjelpen så langt Stigma :) Jeg visste jeg kunne bruke den USB' adapteren for å få kontakt med routeren men den virka ikke i windows 7 fram til du nevnte drivere. :p jeg tenkte ikke på det..

 

Jeg skal laste ned driverne hjemme og legge på minnepenn og installere de på pcen hans så begynner nok adapteren å virke og da kan finne den sannsynligvis den nye routeren :) Sier fra hvordan det går senere i dag!

 

Ha en fin dag :)

Lenke til kommentar
Den burde vel fikse biffen?

 

Jeg regner med det order problemet, men si i fra om du trenger videre hjelp.

 

-Stigma

 

Jo, jeg klarte å installere driveren til D-link og installere USB-adapteren og i tilkoblingsvinduet til D-link finner den, den nye routeren og da kan jeg skrive inn passord og koble til Internett som etterhvert kommer opp men det er et problem ennå og jeg har fremdeles ikke Internett tilgang. I tilkoblingsvinduet står det:

Signal 2 % men med 4 grønne streker som viser signal men får ikke kommet på Internett fortsatt.. Jeg skjønner ikke det, nå er det jo tilkoblet og det virker som når jeg krysser ut eller lukker tilkoblingsvinduet til D-link så faller tilkoblingen ut.

Veldig merkelig dette her.. PCen er på soverommet som ligger mellom stua og gangen i huset og i gangen står routeren med 1 antenne og lyser grønt så langt øye kan se.. Både på Internett og DSL..

 

Hva kan jeg gjøre for å få Internett opp å gå?

 

takknemlig for tips :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hallo igjen :)

 

Nå har tanta mi fått enda en ny router som er mindre, bedre og koster mindre.

Inteno X5668 eller noe sånt fra NextGentel.

 

Jeg tok å satte den opp på samme måte som den andre stod, med koblinger osv.

 

og fant den nye routeren via USB-adapteren RWA-140 som jeg snakka om tidligere her.

 

Taster passordet og den finner den nye routeren og jeg legger den i "hjemmenettverk" osv. og den trådløse router virker tilkoblet via RWA-140. Men jeg får opp et gult fareskilt med begrenset Internett tilgang. signal fra router 55 % ca. og alt lyser på routeren DSL, WLAN, power men ikke Internett. det lyser ikke på routeren. Jeg sjekket CMD og fikk se at den IPV-adressen eller hva det heter har ip adresse. den begynner ikke med 192, eller 169.

 

 

Prøvde å slå av og på router + resette den, restarte pc, ta ut USB-adapteren og slå av brannmur for å tilkoble nettverket for å se om den sperret men uten resultater. Får fortsatt begrenset tilgang.

 

Når jeg får sånn her hjemme, så slår jeg bare av routeren i noen minutter og så er Internett tilbake.

 

Hva kan jeg gjøre for å fikse dette?

Lenke til kommentar

http://www.ralinktech.com/support.php

 

Velg den andre driveren som er for RT2870 og installer den for DWA-140 på PC.

 

169.x.x.x betyr at PC og Router ikke har kontakt. Det kan bety feil krypteringsnøkkel eller problem med driver.

 

Det er ikke lenge siden jeg installerte en ganske ny driver til denne adapteren.. den jeg installerte tidligere var 1.71 eller noe..

 

Men jeg kan jo prøve.. skjønner ikke hvorfor nettet er nede når det egentlig i prinsippet er tilkoblet..

Lenke til kommentar

Jeg sjekka statisk IP på den trådløse tilkoblingen.. der fant jeg ingenting. stod bare prikker.. så står det at den er tilkoblet med D-link DWA-140. denne finner routeren og nettverket jeg opprettet. Jeg installerte også driver 5/19/2011 som du henviste til. Men fortsatt står det et gult fareskilt, altså begrenset Internett tilgang. Lyset Internet på router lyser ikke. DSN eller noe ved siden av lyser..

D-link adapteren finner det nye nettverket automatisk med mellom 50-70 % signal og kobler til automatisk men jeg kan fortsatt skrive inn passord for nettverket,selvom det er pålogga. I programmet D-link er det avbildet en pc og routeren og det er en hengelås på routeren mens en grønn går fram og tilbake mellom router og pc der..

 

NextGentel la ikke noe informasjon med om hvordan jeg kommer inn i routeren heller. det står bare brukernavn og passord + aktiveringspassord men det er vel kanskje for hvis man har kabel.

 

Den forrige og første routeren kunne jeg bare koble til så kom det etterhvert for da hadde noen på jobben tipset meg om at brannmuren kunne være et problem og det var den tydeligvis den gangen..

 

Hva trur du jeg kan gjøre mer for å få det til å funke.

 

PS. jeg tok ut kontakten til det gamle modemet og den gamle routeren de hadde fra før de bestilte NextGentel for det stod å lyste. og denne routeren hadde signal 100% for den var i samme rom som pcen.

 

Og en ting til.. Når nettverket kobler til automatisk, hører jeg den "boble lyden som kommer når Skype logger på. Han (fetteren min) har skype. så jeg syns egentlig dette er litt merkelig..

Endret av Mr Womack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...