Gå til innhold

[Løst] Ta med speilrefleks kamera til syden. ?


Anbefalte innlegg

Noen som har tips til å bringe med seg speilrefleks kamera til syden? jeg har et canon 550D og i følge canon selv er bruksområde satt til Driftsmiljø 0–40 °C, under 85 % luftfuktighet, jeg skal til tyrkia å der er det meldt over 40 og luftfuktighet ligger på 65% tror dere kamera kan ta skade av dette? bør jeg legge det igjen hjemme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde mitt 550D med meg på ferie i år, New York, Orlando og Key West, Enormt varmt alle tre stedene, men likevel tre forskjellige klimaer. By, land og strand. Ingen problemer over hodet, så jeg hadde ikke hatt problemer med å ta kameraet til Tyrkia. Tyverier og skade under transport hadde nok vært de største bekymringene.

Lenke til kommentar

Jeg hadde med ymse kamerautstyr til Thailand i vinter, og hadde ofte med meg 550D på stranda. Det er eneste gang jeg har fått bruk for snutebagen jeg av en eller annen grunn kjøpte da jeg handlet kamera i fjor. Følte den beskyttet fint mot sand.

 

Jeg hadde ingen problemer med kameraet som følge av varmen, men hvis du har Iphone bør du være forsiktig. Min tilta fullstendig etter en times tid i varmen.

 

Skal sies at det ikke var mye luftfuktighet der jeg var, og den kan kanskje være verre enn varmen. Har tidligere vært i Syden og sett hvordan røykpakka har blitt klissvåt bare ved å ligge på bordet.

Lenke til kommentar

Har reist til tørre (Afghanistan/fuktige områder (Thailand/mellomamerika) og erfaring er at det å ha airconditionkaldt kamera som tas med rett ut i varmt fuktig vær betyr kondens, masse kondens! Tips i så måte er vel å ha kameraet liggende i kameraveska slik at den får aklimatisert seg der. Og samme med sol, ikke la kameraet ligge lenge direkte i sol da dette varmer opp utstyr betydelig mer enn lufttemperaturen tilsier.

 

Når det gjelder tyveri så bør du vurdere om det er verdt med egen utstyrsforsikring, er ikke alt som blir dekket av ordinær reiseforsikring (har jeg smertelig erfart). Sjekk betingelsene hos selskapet du har forsikringen i. Under selve transporten har jeg god oversikt over utstyret mitt, regner ikke med at du sender det i innsjekket baggasje?

 

 

--

Jørn O.Nilsen

Lenke til kommentar

Jeg har reist mye med kamera, inklusiv et par sydenturer, litt ørken i Søramerika og USA og mye på tur her hjemme. Jeg har aldri hatt problemer utover litt sand i zoomringen en gang (måtte renses), men prøver å tenke litt på hvordan jeg behandler kamera.

 

Det jeg først og fremst prøver å unngå er å legge kameraet direkte i solen når det er varmt. En veske eller plastpose med et håndkle over gjør nytten og i bil (kan bli veldig varm hvis den står lenge i solen)legger jeg det et sted med skygge eller tar det med hvis bilen skal stå lenge.

Lenke til kommentar

Takk for alle gode råd og tips her, jeg har kjøpt en liten ryggsekk beregnet for kamera og objektiver, har også tegnet egen forsikring for kameraet hos gjensidige i tilfelle tyveri osv.. så kameraet kommer til og være i fanget mitt hele tiden på flyturen og jeg vil nok bare ta med kamera ut på noen utfarter tipper jeg og kansje en tur på stranden.. så da tror jeg at dette vil gå bra :) tidligere har jeg hatt med bare kompakt kamera og jeg blir ikke noe særlig fornøyd med bildene der så derfor hadde jeg lyst til å ta med speilrefleksen:) var bare varmen og med tanke på kondens jeg var en smule redd.. men ved pen behandling av kamera går nok alt bra:)

Lenke til kommentar

Maks 40C og 85% Rh er standard verdier som er typiske i elektriske sikkerhets standarder. Disse verdiene blir ofte ogsaa brukt for annet elektrisk utstyr. Disse er de samme siden mange mange aar, og var ogsaa basert paa maksimal temperatur for enkelte elektroniske komponenter, ihht spesifikasjon paa 70 tallet.

 

Produsentene maa oppgi en eller annen maksimal omgivelse. Ellers kunne de bli stilt til ansvar hvis kameraet sluttet aa virke pä varmeste tidspunkt i Sahara eller kaldeste tidspunkt paa Sydpolen. At det ble de nevnte verdier, har historiske grunner.

 

 

Bruk hode. Ikke la kamera ligge i sol-steika.

Lenke til kommentar

Maks 40C og 85% Rh er standard verdier som er typiske i elektriske sikkerhets standarder. Disse verdiene blir ofte ogsaa brukt for annet elektrisk utstyr. Disse er de samme siden mange mange aar, og var ogsaa basert paa maksimal temperatur for enkelte elektroniske komponenter, ihht spesifikasjon paa 70 tallet.

 

Produsentene maa oppgi en eller annen maksimal omgivelse. Ellers kunne de bli stilt til ansvar hvis kameraet sluttet aa virke pä varmeste tidspunkt i Sahara eller kaldeste tidspunkt paa Sydpolen. At det ble de nevnte verdier, har historiske grunner.

 

 

Bruk hode. Ikke la kamera ligge i sol-steika.

 

Takk for info, nei kommer aldri til å legge det i sol steika:) da ber du litt om ødelagt utstyr:P hehe..

Lenke til kommentar

Har aldri hatt med speilrefleksen til syden, men har tatt det med på den andre siden av skalaen, dvs ned til -25 grader C.

 

Tenk klimatisering. Ha utstyret i baggen en stund når du kommer inn fra varmen og inn på rom med aircondition. Og det samme den andre veien. Evt kan du bruke en pose, slik at kondensen fester seg på posen i stedet for kameraet.

 

Var en tur på hardangervidda. Jeg klimatiserte kameraet ved å legge det i gangen (i fotosekken) før jeg tok det ut. Valgte å ha batteriene på innelomma, da mange kuldegrader dreper disse. Valgte også å ikke kikke så mye på LCD-skjermen når jeg var ute.

 

Så varmt eller kaldt bør ikke bety så mye. I mine øyne er det raske temperaturforskjeller du bør tenke på grunnet fuktighet.

Lenke til kommentar

Har aldri hatt med speilrefleksen til syden, men har tatt det med på den andre siden av skalaen, dvs ned til -25 grader C.

 

Tenk klimatisering. Ha utstyret i baggen en stund når du kommer inn fra varmen og inn på rom med aircondition. Og det samme den andre veien. Evt kan du bruke en pose, slik at kondensen fester seg på posen i stedet for kameraet.

 

Var en tur på hardangervidda. Jeg klimatiserte kameraet ved å legge det i gangen (i fotosekken) før jeg tok det ut. Valgte å ha batteriene på innelomma, da mange kuldegrader dreper disse. Valgte også å ikke kikke så mye på LCD-skjermen når jeg var ute.

 

Så varmt eller kaldt bør ikke bety så mye. I mine øyne er det raske temperaturforskjeller du bør tenke på grunnet fuktighet.

 

skjønner, har med kamerabag så for å ikke få kondens skal jeg ta i betraktning tipsene deres her.

Lenke til kommentar

Hadde med Nikon D7000 til Kroatia nå i ferien. Var ca 35c i skyggen, og rimlig hett i solsteiken. Fikk dog ingen problemer, overhode. Kamera ble bare litt varmt og klamt å holde i, ellers fungerte alt plettfritt. :)

 

 

 

Edit: Luftfuktigheten var rundt 50-60% hver dag, ergo ganske likt som der du skal. :)

Endret av GENTorly
Lenke til kommentar

Hadde med Nikon D7000 til Kroatia nå i ferien. Var ca 35c i skyggen, og rimlig hett i solsteiken. Fikk dog ingen problemer, overhode. Kamera ble bare litt varmt og klamt å holde i, ellers fungerte alt plettfritt. :)

 

 

 

Edit: Luftfuktigheten var rundt 50-60% hver dag, ergo ganske likt som der du skal. :)

 

 

Takk for svar:) tipper det går bra så lenge en tar forhåndsregler og ikke legger det i sola osv.. noe som ville være idiotisk :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...