Gå til innhold

SIVIL ØKONOM. Valg av fag på VG 2


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal velge samfunnsfag linja 2-året på VG. Etter VG skal jeg studere på BI for å bli siviløkonom. I forbindelse med det, lurer jeg på hva dere vil anbefale meg av program fag som jeg vil lære av MTP økonomi studiet.

 

Her er listen over programfagene: (nederst på siden) http://vilbli.no/4daction/WA_Kursbeskrivelser?ASP=17611&Ran=11054&Niva=V&Kurs=V.ST0041----_V.STSSA2----&Area=9&Return=WA_KURSTILBUD&TP=31-07-11#goto

Endret av Christiaan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tjaaa.. det finnes jo flere muligheter.

 

Nå vet jeg ikke helt hvilke prog.fag skolen du går på har,men det er uansett viktig å oppfylle kravet til siviløkonom som er R1 mattematikk, eller S1(vg2)+S2(vg3) som tilsvarer R1.

 

I tillegg må du velge 3 programfag. Her ville jeg hvertfall valgt samfunnsøkonomi og økonomistyring. Ellers vil jeg råde deg til å velge fag som er relevante for utdanningen du skal ta. Dette vil også gjøre det enklere for deg, når du begynner på BI.

 

Du bør i tillegg kontakte rådgiver på skolen din, som kan hjelpe deg i vei!

 

Håper jeg hjalp deg litt på vei - og lykke til!

Lenke til kommentar

Det er et veldig lavt nivå på økonomifagene på vgs, så jeg tror ikke du får så sinnsykt mye igjen for de. Mitt råd er at du tar så mye Matte, norsk og engelsk som du har mulighet til. Du får mye mer igjen for de fagene senere. Og så kan du jo bare ta det du synes er mest interessant eller hvilket fag du antar du får best karakter i, hvis du har mer plass.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

På VG2 ville jeg valgt R1, FY1 og NØK1 (Næringslivsøkonomi). Så ville jeg fortsatt med disse tre fagene på VG3 også.

 

Grunnen til å velge realfagsmatte er fordi det bare er til din fordel om du velger den tyngste matten. Selv om S1 og S2 fokuserer på økonomi, så går mye av de to ut på det samme. Det er imidlertidig et større fokus på bevis i realfaglig enn samfunnsfaglig matte, noe som gir elevene en dypere forståelse for matematikk enn å bare følge formler. Du vil merke at tall ikke er så kompliserte lengre.

 

FY1 og FY2 førte jeg opp fordi det gir deg 1,5 realfagspoeng og en mer praktisk bruk av matematikken du lærer i R1. Om du ikke er interessert i poengene, ville jeg heller tatt Markedsføring og ledelse.

 

Næringslivsøkonomi må du uansett velge om du skal gå øk.&ad, siden det gir deg en grei innledning i begreper og teori.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...