Gå til innhold

Skal bygge ny pc, trenger andres meninger


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lenge tenkt å bygge en god "gaming maskin" og bestille deler fra Komplett.no derfor trenger andres meninger på det jeg har tenkt å bygge, mangler jeg noe ? passer alt ? er det noe som er "overkill" eller har du noen andre tips for denne builden ?

 

Dette er da det jeg har tenkt å bygge datamaskinen med:

 

fthpxc.png

 

+ G.SKILL Ripjaws-X 8GB(1600mhz) minne beregnet for sandy bridge prosessorer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til gaming gjør du følgende:

Bytt prosessor til i5-2500k, i7-2600k har kun hyperthreading og 2MB Cache i fordel som er irrelevant for gaming.

Hovedkort burde være på et Z68-chipset, P8Z68-V PRO er et bra hovedkort for dette.

RAM-hastighet har ingenting å si på programytelse eller overklokking på LGA1155, så her velger du det billigste du finner, jeg har sett priser under 450 kr for 8GB. Det fins ikke minne spesielt beregnet for Sandy Bridge, det er rent markedsføringssvada.

H80 er ikke verdt 1100 kr, NH-D14 koster 450 kr mindre og kjøler bedre. Om du absolutt må ha vannkjøling til 1100 kr kjøper du heller et vannkjølingssett fra techbay.no

Kjøp fra dustin.no også, så sparer du penger på kjøling, hovedkort og strømforsyning.

HX 750W er en grei PSU, men den er ikke verdt 1200 kr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

WLAN er heller ikke å anbefale til gaming. Selv er jeg godt fornøyd med homeplug, langt mer stabil tilkobling og generelt bedre ping (ca tilsvarende det man får med "vanlig" kablet LAN).

 

Hvorfor er Z68 bedre egnet enn P67 til gaming?

 

Forøvrig er jeg enig i hvert av punktene til arni90. Merk også at du ønsker 2x4 GB RAM til et slikt oppsett, ikke finn på å kjøpe pakker med tre brikker.

Endret av srbz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

WLAN er heller ikke å anbefale til gaming. Selv er jeg godt fornøyd med homeplug, langt mer stabil tilkobling og generelt bedre ping (ca tilsvarende det man får med "vanlig" kablet LAN).

 

Hvorfor er Z68 bedre egnet enn P67 til gaming?

 

Forøvrig er jeg enig i hvert av punktene til arni90. Merk også at du ønsker 2x4 GB RAM til et slikt oppsett, ikke finn på å kjøpe pakker med tre brikker.

Z68 kan du bruke Intel Smart Response technology på, det hjelper voldsomt i lastetider til spill og du får quicksync. Quicksync er kanskje ikke så interessant akkurat nå, men ikke se bort ifra at denne funksjonaliteten kan være praktisk i Windows 8 eller andre programmer ;)

 

Ellers takk for dekning +1

Lenke til kommentar

arni90, om du er så klok så skjønner jeg ikke hvorfor du sier at han skal ha Z68 chipset til gaming. Eneste du får med Z68 som P67 ikke har er intergrert grafikk. Tullete.

Det er også helt poengløst og si at Corsair sin PSU ikke verdt pengene når du ikke engang tar deg bryet å vise til en minst like god PSU som er billigere.

Du får Corsair H100 fra dustinhome til 850KR, kontra komplett som selger det for 1300KR?

Byggesett versus ferdige sett - Med Corsair har du fordelen med at du slipper vedlikedhold, men med byggesett må du vedlikedholde. Så er det opp til deg om du vil skifte vann 1 til 2 ganger i året eller ei. Det er også mer dall med å få på plass slike byggesett.

 

OBS OBS, angående NH-D(ual)14 den er fuckings diger!!

http://img697.imageshack.us/img697/4884/d14a.jpg

http://img.techpowerup.org/091205/IMG_0118.jpg

 

 

Edit: Smart Response technology aka SSD caching er bullshit. Du kjøper deg heller en 120++ gigs SSD disk da.

Endret av Antoweif
  • Liker 1
Lenke til kommentar

arni90, om du er så klok så skjønner jeg ikke hvorfor du sier at han skal ha Z68 chipset til gaming. Eneste du får med Z68 som P67 ikke har er intergrert grafikk. Tullete.

Det er også helt poengløst og si at Corsair sin PSU ikke verdt pengene når du ikke engang tar deg bryet å vise til en minst like god PSU som er billigere.

Du får Corsair H100 fra dustinhome til 850KR, kontra komplett som selger det for 1300KR?

Byggesett versus ferdige sett - Med Corsair har du fordelen med at du slipper vedlikedhold, men med byggesett må du vedlikedholde. Så er det opp til deg om du vil skifte vann 1 til 2 ganger i året eller ei. Det er også mer dall med å få på plass slike byggesett.

 

OBS OBS, angående NH-D(ual)14 den er fuckings diger!!

http://img697.imageshack.us/img697/4884/d14a.jpg

http://img.techpowerup.org/091205/IMG_0118.jpg

 

 

Edit: Smart Response technology aka SSD caching er bullshit. Du kjøper deg heller en 120++ gigs SSD disk da.

Jeg sa at HX 750W ikke var verdt 1200kr, når man betaler så mye er det et lite hopp opp til AX-varianten som er et godt hakk bedre, eller Chieftec Nitro-serien som er praktisk talt like god. Hvorfor skal jeg komme med et annet forslag når jeg bare konstaterer fakta?

 

Kjøling har et sweet-spot på rundt 250 kr, etter dette får man lite vinning mot ekstra pris. Hyper 212 Plus er den beste kjøleren mot pris. Hvis du begynner å se på kjøling til 850 kr eller 1000 kr er du såpass stor entusiast at du kan sette deg inn i skikkelig kjøling eller burde gå ned i pris, for disse alt-i-ett vannkjølerne har en forferdelig pris/ytelse. Vanlig luftkjøling er heller ikke vedliksholdsfritt, du må fjerne støv og legge på ny kjølepasta, selv om dette er noe enklere enn å skifte vann i en loop er ingen av delene store magien akkurat.

 

NH-D14 er diger fordi det er (hittil) den kraftigste luftkjøleren, med tanke på hvor lite forskjell det er fra en D14 til Hyper 212+ skulle man tro kjølingen var i en helt annen verden selv om det ikke er slik.

 

SSD caching er langt fra bullshit.

Anandtech - SSD Caching review

Performance keeps going up. The maximized SRT system is now virtually indistinguishable from the standalone SSD system.

 

Gaming is actually a pretty big reason to consider using Intel SRT since games can eat up a lot of storage space. Personally I keep one or two frequently used titles on my SSD, everything else goes on the HDD array. As the numbers above show however, there's a definite performance benefit to deploying a SSD cache in a gaming environment.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...