Gå til innhold

To rutere som jobber selvstendig men er seriekoplet, mulig?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har kommet i en situasjon der jeg har behov for en stabil ruter nr 2 som skal brukes under et lan. Denne vil jeg skal jobbe med en selvstendig DHCP server og ikke kræsje fordi nr 1 henger seg (skjer daglig).

 

Så slik ser det ut nå:

Modem->Dlink DIR 635->Wlan til resten av huset

 

Slik ønsker jeg å kople det:

Modem->Dlink DIR 635->Wlan til det meste->kablet til DIR 615 som også skal jobbe selvstendig.

 

Det eneste jeg ønker skal gå via 635 fra 615 er internett, slik at dersom 635 kræsjer så har 615 fortsatt LAN forbindelse slik at når vi spiller offline så mister vi ikke spillere midt under CS etc..

 

Modem: Fra denne går det en kabel rett inn på 635, denne kræsjer ofte og skal snart byttes ut, men må stå som vært for 615 som skal klare å holde forbindelsen mellom maskinene på lan.

 

Dette ble veldig vanskelig å beskrive, håper dere forstår...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det må gjøre er å sette forskjellig IP på de to routerne. I utgangspunktet har begge 192.168.0.1.

Sett den ene til å bruke f.eks 192.168.1.1. Da vil de bruke forskjellig subnett og du vil få internett på begge.

 

Videre ville jeg forwardet alle portene til den ipadressen som brukes på WAN (internettporten på router 2).

Denne adressen finner du ved å logge inn i router 2 og se på status.

Logg så inn på router nr 1 og sett den ipadressen til DMZ.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

enda bedere oppsett er og koble kabel ifra en LAN port router-1 til WAN port på router-2, konfigurer router-2 til og mota WAN ip addresse fra DHCP, konfigurer router-1 til og gi router-2 statisk ip address basert på MAC addressen til router-2, deretter konfigurerer du at ip addressen til router2 blir satt som DMZ sone.

 

nå vill router-2 operere som eget nettverk og ikke bry seg om router-1 utenom at når den mister Internett fra isp.

 

du bør også koble routerene sammen med en cat6 crossed stp kabel for maks kommunikasjon mellom routerene

 

edit: router-2 kan ikke utgi en LAN ip som er på det samme sub-nettet som router-1 gir ut.

Endret av knutazz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen og takk for svar. Husker ikke hvilken men en av løsningene deres fungerte.

 

Nå har jeg flyttet på hybel, men her ble situasjonen annerledes. Her ser set slik ut:

Coax fra canal digital->mottaker fra CD->8P hub (dumb)->Dlink 615

 

Når jeg bytter ut Dlink 615 med en datamaskin fungerer det tvert, men skal jeg bruke Dlink 615 får jeg ikke konfigurert det så den kommer ut på nett. Her fungerte ike disse over, både via wan og lan port. Selv ikke å nullstille og bruke wan/lan fungerte ikke.

 

Jeg tok IP etc.. som bærbar fikk og matet inn i dlink med statisk ip uten at dette hjalp. Hva nå?

 

post-63221-0-75607600-1314889846_thumb.png

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Men her kommer det lille problemet mitt.. Jeg kan ikke kople til min dlink mellom hans CD boks og switch etc.. Av den sære grunnen at han ikke vil ha trådløst utstyr som wlan i hus. Siden jeg leier her og det ikke er nevnt i kontrakt at trådløst utstyr er forbudt her nede må jeg få koplet det til her nede så han slikker å klage på at han får all strålingen fra stuen sin.

 

Finnes det noen måte å få dlink til å motta? Bærbaren klarte det jo fint.

Lenke til kommentar

Jeg har sett etter rutere uten wlan/trådløst, disse ser ikke ut til å eksistere på forbrukernivå. Nett via strømadapter blir for dyrt.

 

Jeg har ikke lest gjennom hele tråden og fått med meg sammenhengen - men om du ser etter en "ruter uten trådløst" så er det veldig enkelt å løse. De aller aller fleste rutere lar deg nemmlig enkelt og greit slå av WLAN. Da slås wifi chippen helt av og det er ingen form for stråling fra ruteren (og WLAN lyset vil som regel slukne på fronten for å indikere dette så du kan forklare det enkelt)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Jeg vet. Skal snakke med verten når han er hjemme, så får vi se hva det blir til.

 

Anngående repeater:

 

Ruter som kan brukes som universal repeater med DD-WRT kan du få fatt i veldig illig på ebay. For enkle jobber som ikke involverer mye QoS eller andre veldig krevende ting så liker jeg godt gode gamle DIR-615. Jeg bruker det selv på min 25Mbit linje og er storfornøyd. Den putrer og går om jeg så belaster linjen med torrents i månedsvis (aldri crashet eller restartet uten vilje noen gang). Burde fungere ypperlig som en repeater (har 802.11n nettverk) og koster deg knappe 150kr inkl. frakt om du leter litt på ebay.

 

Jeg kan bare gå god for at denne er god på custom firmware dog (jeg bruker DD-WRT). Original fimwaren skal visst være rimelig boss - og org. firmware støtter nok (som de aller aller fleste rutere) neppe noen repeater funksjonalitet.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Leser du bakover HAR jeg en DIR 615, denne er dønn stabil og jeg akter å bytte den ut med mindre den tar kvelden. Er selv storfornøyd, den tåler JULING som F, men i min situasjon så er nettverket satt opp på en så håpløs måte at jeg ikke får koplet den til så jeg får nett via den.

 

Jeg kan ikke gi bort/låne ut den for da har ikke jeg trådløst nett lengre. Men jeg kan tipse verten om den modellen og skryte på at den er stabil uansett hva du gjør.

Lenke til kommentar

Leser du bakover HAR jeg en DIR 615, denne er dønn stabil og jeg akter å bytte den ut med mindre den tar kvelden. Er selv storfornøyd, den tåler JULING som F, men i min situasjon så er nettverket satt opp på en så håpløs måte at jeg ikke får koplet den til så jeg får nett via den.

 

Jeg kan ikke gi bort/låne ut den for da har ikke jeg trådløst nett lengre. Men jeg kan tipse verten om den modellen og skryte på at den er stabil uansett hva du gjør.

 

Hvilken hardware-revisjon på denne?

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...