Gå til innhold

[HP ProBook 6360b] Hvordan er batteritiden på Windows 7 vs. Ubuntu?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har fått meg en ny bærbar PC også lurer jeg på om hvordan batteritiden på den blir i Ubuntu 11.04 versus hvordan den blir i Windows 7. Jeg ser for meg at Windows 7 kommer til å vinne på akkurat dette, men hvor stor er forskjellen? Det er da snakk om standard installasjonen av Ubuntu 11.04 versus Windows 7.

 

PC-en det er snakk om er en HP ProBook 6360b med en i3-2310M (2,10GHz, uten turbo) og en 7200RPM disk og med Sandy Bridge's integrerte GPU på CPU. Alt dette er ganske vanlig maskinvare så jeg regner derfor med at det er god driverstøtte for alt dette i Ubuntu.

Endret av cyclo
Emnetittel forbedret
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows bruker mye ressurser, så jeg regner med at batteritiden blir noe bedre med Ubuntu.

 

Og da regner du med linux er like flink å sette opp strømsparing, redusert belysning av skjerm, manuell styring av vifter f.eks skjermkort/cpu, dvalemodus etc?

 

Det er nok mere å ta stilling til, en prosessor og harddisk belasting her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Windows bruker mye ressurser, så jeg regner med at batteritiden blir noe bedre med Ubuntu.

Med nyere maskiner så er dette veldig tvilsomt, da drivere ofte er bedre i Windows så vil nok Ubuntu være dårligere. Spesielt med Sandy Bridge som det fortsatt etter det jeg vet er litt problemer med Ubuntu.Hvis noen er mer interesert er det flere sammenligninger her lenke til Phoronix sin sammenligning av Ubuntu 11.04 mot Windows 7

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kunne man i prinsippet hatt f.eks:

 

  • Intel® Atom™ Processor Z530P (512K Cache, 1.60 GHz, 533 MHz FSB)
  • 2 GB DDR3 ram
  • 120 GB intel SSD
  • LED panel
  • intel hd graphics 3000

 

Slår man av trådløs nettverk + bluetooth, og reduserer skjermstyrken burde vi få et litt mere gjevnere resultat f.eks at linux muligens gir litt bedre batterilevetid. Mest fordi da kan man droppe strømsparing helt, eller kun spare på prosessoren/skjermen.

 

Men av de dyrere maskiner, f.eks med aktivt trådløs nettverk og bluetooth og 2 skjermkort + turboboost tviler jeg på det er mulig å beholde batterilevetiden i linux.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

LMH1, vær så snill og slutt med dine tullete fantasier om hva som er, og hva som ikke er mulig!

 

På 2 av mine 3 laptoper opplever jeg ca. 10% bedre batteritid med Ubuntu kontra det jeg hadde med Windows. Størst forskjell merker jeg på den 3. (som er en Acer netbook) hvor jeg har hele 30% lenger batterilevetid enn jeg hadde med Windows 7 Starter som kom preinstallert.

 

Det skal også sies at alle disse maskinene kjører Ubuntu 11.04 som visstnok skal ha problemer med den kjernefeilen som skal øke strømbruken, men jeg personlig har ikke merket noen ting på mine 3 laptoper. Så det må nok isåfall gjelde spesielle hardware-konfigurasjoner.

Lenke til kommentar

Kjernen 11.04 kjører har også en kjent regresjon som gir den nesten en tredjedel dårligere batteritid enn tidligere kjerner =/

 

edit: kilde

De fant ut at det kommer av BIOS-feil på enkelte maskiner. Antallet maskiner påvirket skal være veldig lavt. Det kommer av at Linux-kjernen har blitt enda bedre på strømstyring og respekterer flere strømstyringskonfigurasjoner rapportert av maskinvaren. Her er et sitat fra Slashdot:

 

It's due to some buggy BIOSes not properly advertising power-saving features of PCIE cards. Older kernels didn't honor those BIOS hints, and disabled power to unused PCIE cards anyways (causing hangs in rare cases), whereas new kernels do the right thing (causing power wastage in lots of cases). The workaround is to specify pcie_aspm=force on the boot (Grub) command line, to tell the kernel to forge ahead, and just use power management on these cards regardless of the BIOS advice.
Lenke til kommentar

Dette blir nok veldig varierende. Om du ønsker maks batterilevetid med Linux kan du nok også gå for en distribusjon som kun bruker en enkel vindubehandler og ikke har alt mulig annet dilldall. Som Openbox, Fluxbox eller IceWM. Hvor mye du vil oppnå i forlenget batterilevetid aner jeg ikke. Det er sikkert også en rekke prosesser du kan stoppe i Linux og Windows som kjører i bakgrunnen som kan forlenge levetiden ytterligere.

 

På de to maskinene jeg kjører Linux på hjemme så har en av dem like lang levetid (Linux kanskje marginalt bedre). På den andre så har Windows en god del lengre levetid, denne er nokså ny, og dette vil forhåpentlig forbedre seg i kommende versjoner av Linux-distribusjoner når maskinvaren blir bedre støttet (denne kjører også Ubuntu 11.04 som nevnt tidligere i tråden har en feil som fører til økt strømbruk). Sistnevnte har allikevel over 6 timer levetid i enkel bruk, så holder i massevis for min del, det er også en nett-PC og synes Linux var mye raskere i bruk på denne enn Windows 7 starter.

 

Enkleste måten å finne ut dette på er bare å prøve begge systemene over en periode. Slikt kan også variere over tid etter hvert som drivere blir oppdatert på både Linux og Windows også.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...