Gå til innhold

Hvilken linje burde jeg gå, og hva burde jeg studere etterpå?


Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å drive med dataprogrammering, lage datadeler og er veldig interessert i roboter :3.

 

Lurer på hvilken linje jeg burde gå på vidergående, og hva jeg burde studere etterpå? Burde jeg eventuelt ta et år i Japan, mtp at robotutvikling foregår i stor grad der? Er det noen som vet om man bruker de samme programmeringsspråkene på data, og når man skaper roboter?

 

Btw, interessert i web programmering og software utvikling.

 

Takk takk =)

Endret av Veltins
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

å dra til japan for å studere robotikk er overkill til tusen. jeg studerer for tiden artificial intelligence and robotics v. aberystywth university i wales. og jeg gikk veien elektro-> data og elektronikk -> landslinje i romteknologi på andøya og er nå snart i gang med år 3 av bachelor graden min, og det er massevis av robotikkstudier i europa og norge.

 

på vgs vil jeg anbefale deg enten å gå almenfag eller å gå elektro/data og elektronikk og så påbygg

Endret av weebl
Lenke til kommentar

å dra til japan for å studere robotikk er overkill til tusen. jeg studerer for tiden artificial intelligence and robotics v. aberystywth university i wales. og jeg gikk veien elektro-> data og elektronikk -> landslinje i romteknologi på andøya og er nå snart i gang med år 3 av bachelor graden min, og det er massevis av robotikkstudier i europa og norge.

 

på vgs vil jeg anbefale deg enten å gå almenfag eller å gå elektro/data og elektronikk og så påbygg

 

Med elektro/data og elektronikk, mener du denne linjen: http://www.aas.vgs.no/utdanningsprogram/?eid=EL ?

Lenke til kommentar

det er alt etter som... kunnskapene du får gjennom elektro kommer godt med om du skal studere robotikk da du allerede har grunnleggende elektronikkunskaper.

og de to åra med elektro er som alle yrkesfagslinjer ganske laid back og enkle, hvor almen er ganske mye mer arbeidsintensivt. du får riktig nok det påbygningsåret som er ganskje kjedelig men ikke noe ekstremt vanskelig det heller

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Jeg har lyst til å drive med dataprogrammering, lage datadeler og er veldig interessert i roboter :3.

 

Lurer på hvilken linje jeg burde gå på vidergående, og hva jeg burde studere etterpå? Burde jeg eventuelt ta et år i Japan, mtp at robotutvikling foregår i stor grad der? Er det noen som vet om man bruker de samme programmeringsspråkene på data, og når man skaper roboter?

 

Btw, interessert i web programmering og software utvikling.

 

Takk takk =)

 

Det er nok ikke så dumt å gå studiespesialiserende, for så å velge realfag. Du bør ta R2, og minst et år med fysikk. Om skolen tilbyr det så kunne jo et mer it relatert fag være nyttig, men det er ikke noe krav, og biologi og kjemi kan også være ganske greit å ha.

 

Universitetet i oslo har bachelor + master i Robotikk og intelligente systemer, som hører til informatikk instituttet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...