Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Juss - Firma pusser opp


Zabaniya

Anbefalte innlegg

Hallois. Jeg benytter meg av et snekkerfirma sine tjenester i forbindelse med oppussing av hytta. Dette firmaet gjør en helt forferdelig jobb. De fakturer ingen ting skriftlig, fører opp arbeidstimer i hytt og gevær, og farer med noen priser som er helt ute av det blå.

 

Derfor lurte jeg på om noen kunne gi meg link til den delen av loven, som angår private tjenester i dette omfanget. Takk på forhånd.

Endret av Langdon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Jeg burde kanskje brukt min forrige tråd, men jeg tar det her.

 

Jeg benytter meg av et håndverkerfirma som konsekvent nekter å sende regning. De sender bare en stusselig e-post med noen beløper. Ørten ganger har jeg spurt. Både igjennom formelle brev, og muntlige samtaler.

 

Så, hva kan være konsekvensen av å motsette seg:

 

§ 36. Rekning og gebyrer.

 

(1) Forbrukeren kan kreve at tjenesteyteren skriver rekning. Rekningen skal gjøre det mulig for forbrukeren å bedømme arten og omfanget av arbeidet og materialer som er brukt. I den utstrekning tjenesten ikke er utført til fast pris, skal det også gå fram hvordan prisen er reknet ut. Pristillegg etter § 33 skal særskilt angis.

 

Langdon

Endret av Langdon
Lenke til kommentar

Hvis ikke prisen var avtalt før utføring, og kommer løpende kan du se hvtjl.§ 36 i sammenheng med § 32.2 og ikke minst § 37.

 

Du kan således avvente betaling til regning er mottatt. Forutsatt at du har "tilstrekkelig tid før forfall har krevd spesifisert rekning etter § 36" jfr. § 37.2

Lenke til kommentar

Hvis ikke prisen var avtalt før utføring, og kommer løpende kan du se hvtjl.§ 36 i sammenheng med § 32.2 og ikke minst § 37.

 

Du kan således avvente betaling til regning er mottatt. Forutsatt at du har "tilstrekkelig tid før forfall har krevd spesifisert rekning etter § 36" jfr. § 37.2

Ok. Takk skal du ha. Riktignok var jeg viten om det, men jeg lurte vel heller på om det var noen andre finuerlige lover utover dette.

Lenke til kommentar

Det kommer helt an på hva du er ute etter. De fleste beføyelser som kan gjøres gjeldende for slike tjenester, står i denne loven.

Nå fikk jeg omsider en regning. Det står her at det har blitt båret materialer i 18 timer den 20 juni. Dette arbeidet har blitt utført av en mann, og koster 8500 kroner. Er dette lovlig?

Lenke til kommentar

Hvtjl. § 36.første ledd, annet punktum.

Rekningen skal gjøre det mulig for forbrukeren å bedømme arten og omfanget av arbeidet og materialer som er brukt.

 

Det er vel det du har å gå på hva gjelder kravene til innhold i regningen.

Jeg tok en ny telefon til folka. Det viser seg snekkeren har tatt med seg en ufaglært, og at de totalt jobbet i 18 timer den 20. Riktignok har han den ufaglærte fått samme timebetaling som snekkeren selv. Dette er vel heller ikke lovlig...

Lenke til kommentar

Det kommer litt an på hva som er avtalt, likevel slik at det ikke kan avtales dårligere vilkår enn det som er lovbestemt.

 

Krav til faglærte står ikke i hvtjl. men reguleres nok av annen lovgivning. Det er nok greit å ha med såkalt lærling, men akkurat detaljene rundt dette kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med.

Lenke til kommentar

Det kommer litt an på hva som er avtalt, likevel slik at det ikke kan avtales dårligere vilkår enn det som er lovbestemt.

 

Krav til faglærte står ikke i hvtjl. men reguleres nok av annen lovgivning. Det er nok greit å ha med såkalt lærling, men akkurat detaljene rundt dette kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med.

Vi har ikke noe konkret avtale vedrørende bruk av lærling. Jeg har bare brukt en standard kontrakt det er mulig å skrive ut fra nettet.

Lenke til kommentar

Kan du linke til denne? Har dere gjort endringer på standarden?

 

Som sagt. Dette med lærling og hva de kan utføre og gjøre av arbeid reguleres av annen lovgivning, som jeg dessverre ikke har nok kompetanse til å uttale meg om

Nå hadde visstnok ikke lærlingen jobba i den perioden allikevel. Men det kom frem noe annet. Det reelle og nye scenario er at snekkeren har jobbet 18 timer den 20. 16 timer den 21. og 16 nye timer den 22. Dette er vel også riv ruskende galt, er det ikke? Jeg vil da ikke betale for en snekker som jobber i søvne... :dontgetit:

 

EDIT: Dette vil altså si at snekkeren påsto at han jobbet i 50 timer på under 3 døgn.

Endret av Langdon
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan regelverket i forhold til hvor mange timer en snekker kan jobbe. Han har sikkert krav i forhold til sin arbeidskontrakt, men kan ikke se at det skal være noe i veien for at han skal jobbe ut over dette.

 

En annen sak er hva dine krav er i så henseende. Om arbeidet er gjort skikkelig tror jeg ikke du har så mye å klage på. Likevel høres det vel mye ut, og jeg hadde bedt bedriften redegjøre for hva disse timene ble brukt til.

 

Merk; Du trenger ikke quote hvert innlegg, da vi (foreløpig) er de eneste to som har innlegg her.

Lenke til kommentar

Hva slags arbeid utfører snekkeren?

 

Jeg forstår at dere ikke har avtalt noe om pris - du sier derimot at dere har brukt en standardkontrakt. Kanskje du kan skrive hva som står om pris i kontrakten?

 

Selv om dere ikke har avtalt en bestemt pris er det ikke fritt fram til å fakturere så mye som man ønsker.

 

Hadde jeg vært deg ville jeg bedt om en beskrivelse av hvordan arbeidet har vært ført på de timene som er brukt.

 

Du nevner blant annet at de har brukt 18 timer på bæring av materialer. Det høres dermed ut som et ganske omfattende arbeid? Kanskje du skal fortelle hva slags arbeid det er tale om?

 

Har du noen mulighet til å vite hvorvidt det faktisk har vært folk å jobbet på hytta i det tidsrommet som de hevder? Hyttenaboer e.l.?

 

Det kan også være greit å ringe et annet snekkerfirma for å høre hvor mye de tar for en tilsvarende jobb.

 

Forøvrig er ~470 inkl. merverdiavgift i timen ikke noen spesiell dyr timesats for en snekker.

Lenke til kommentar

Både timeberegningen for arbeidet, såvel som kvaliteten på arbeidets utførelse kan vurderes av oppmålingskontoret for byggfagene. http://www.byggfag.o...for-Byggfag.asp

 

Oppmålerens oppgave er å beregne pris på hver enkelt del av arbeidet ut fra forhåndsavtalte tidspriser. Kvaliteten på arbeidet blir da også vurdert. Ut fra dette kan hele arbeidet beregnes både i forhold til pris og kvalitet. Egentlig er dette en tjeneste for arbeiderne som ønsker å utføre sitt arbeid i akkord, men rett som det er så oppsøkes kontoret av privatpersoner som ønsker det samme som deg; å få arbeidet kvalitets- og prisvurdert. Ta kontakt med det lokale oppmålingskontoret, de kan sikkert hjelpe deg.

 

G :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greit. Nå har jeg fått klarhet i det meste. Snekkeren fakturer alt for mange arbeidstimer. I dag jobbet han i om lag 4 timer, men førte opp 9. I går førte han opp 11, men jobbet i 3. Hvorvidt han faktisk har foretatt seg noe som helst, er jeg ikke sikker på, men han har iallefall vært tilstede i henholdsvis 3 og 4 timer.

 

Spørsmålet er nå hvordan jeg skal gå videre med saken. Det enkleste er vel å ta kontakt med forbrukerrådet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...