Gå til innhold

[Løst] Oppsigelse leilighet.


Anbefalte innlegg

Det har seg sånn at vi har sendt oppsigelse til huseier. Vi fikk i svar at dette ikke var greit fordi vi ikke har sendt inn oppsigelse før nå, og er bundet til 24 måneders leie, hvis vi da ikke er villig til å betale 3 måneders leie og flytte ut iløpet av august.

 

I kontrakten, som er en standard kontrakt tilpasset husleieloven, står det under paragraf 5. Leieforholdets varighet at oppsigelsestiden er 3 måneder. Ser dog at han har oppført med penn nedenfor med en visning til paragraf 18. særlige bestemmelser, der han har skrevet:

-minimum leietid 11 mnd.

- Forlengelse 12/24 mnd.

 

Kan han forlange at vi skal bo der i 24 måneder? Det virker som om han vil prøve å lure oss, ettersom han sier han er villig til å hjelpe oss med at vi betaler for tre måneder, men flytter ut i august.

 

Kan eventuelt noen hjelpe meg med hva jeg skal skrive tilbake? Eventuelt linke til noen paragrafer i husleieloven?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns bare det er litt rart at vi bindes til 12 nye måneder med leie om vi ikke sender oppsigelsen før de 11 mnd er utgått.

 

Kan ikke akkurat si det står så veldig klart, men hva vet vel jeg.

 

Kan også opplyses om at ingen depositum er innbetalt. Slapt av oss, men gått i glemmeboka, og har ikke fått noe krav fra huseier.

Lenke til kommentar

Har dere sagt at dere ønsker å forlenge kontrakten da?

Det står jo ''-minimum leietid 11 mnd.'', OG ''- Forlengelse 12/24 mnd. '', noe som betyr at man kan forlenge kontrakten hvis det er ønsket. (slik jeg har fortstått det)

 

Hvis jeg husker rett så har han ikke noen rett til å kreve at dere skal betale for tre måneder men dere ikke har lov til å disponere leiligheten. Det eneste han kan kreve i den perioden er at dere har den tilgjengelig for bildetaking og eventuell visning.

Lenke til kommentar

Har dere sagt at dere ønsker å forlenge kontrakten da?

Det står jo ''-minimum leietid 11 mnd.'', OG ''- Forlengelse 12/24 mnd. '', noe som betyr at man kan forlenge kontrakten hvis det er ønsket. (slik jeg har fortstått det)

 

Hvis jeg husker rett så har han ikke noen rett til å kreve at dere skal betale for tre måneder men dere ikke har lov til å disponere leiligheten. Det eneste han kan kreve i den perioden er at dere har den tilgjengelig for bildetaking og eventuell visning.

 

Vi har ikke hatt ønske om å forlenge kontrakten. Han mener at kontrakten blir automatisk fornyet 12 måneder om ikke oppsigelse har kommet tre måneder før det opplyste minimumskravet på leie, som er 11 måneder. Vi sendte oppsigelse i juli, og fikk til svar at det ikke var mulig ettersom vi har 12 nye måneder, men han kunne gå med på at vi flyttet ut den 31.juli og at han får tre måneders husleie.

 

Under paragraf 9 i husleieloven kommer det ganske klart frem at dette ikke kan være en tidsbestemt avtale, men en tidsubestemt avtale.

 

Så vi sa til han at vi kan bo der ut oppsigelsestiden, eller flytte ut 31.juli med ingen videre leie om det er ønskelig.

Lenke til kommentar

Står det i husleien at det går automatisk over til forlengelse hvis dere ikke sier opp innen den og den tid?

 

Stå fast på dine krav! Det høres ut som om han ønsker å lure penger ut av dere.

 

 

Det står ingenting om automatisk forlengelse. Veldig standard kontrakt som tar utgangspunkt i husleieloven. Eneste som er påført er : minimum leietid 11 mnd

Forlengelse 12/24 mnd

 

Som svar sendte vi dette

 

"Viser til gjeldende husleielov § 9-1 som fastslår at tidsbestemte husleieavtaler må ha opphørsdato. Finnes ikke dato i kontrakten, er den tidsubestemt. I foreliggende avtale finnes ingen klar opphørsdato.

 

Avtalen er heller ikke tidsbestemt i henhold til §9-3, da tidsbestemte avtaler ikke kan lages for mindre enn 3 år. Unntaksvis kan en tidsbestemt avtale lages for et år.

 

Ved tidsubestemte avtaler gjelder 3 måneders oppsigelsfrist etter § 9-6. Vi har følgelig rett til å disponere leiligheten i oppsigelsesperioden. Hvis du vil overta leiligheten 31.7.11, sier vi oss villig til å flytte på denne datoen mot at vi kun betaler leie ut juli måned."

 

Så får vente på svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...