Gå til innhold

Erstatter til Canon kitobjektiv, EF-S 18-135mm?


Anbefalte innlegg

Har i utgangspunktet bestilt ett Canon EF-S 18-135/3,5-5,6 IS, men har fortsatt mulighet til å returnere det.

Skal erstatte mitt kitobjektiv, med ett som har litt lengre brennvidde, og bli ett hakk under EF 70-200 F/4 L objektivet mitt. Jeg har ett Canon EOS 500D.

 

Har EF-S 18-135 F/3,5-5,6 IS det som skal til der? Vil jeg oppleve noe bedre bildekvalitet på dette objektivet, enn kitobjektivet?

 

- Mortis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig det er stor eksemplarvariasjon på EF-S 17-85 men jeg har sett nok eksempler på dårlige resultater fra det objektivet at jeg ville vært veldig skeptisk.

 

I den prisklassen er det nok ikke så mange valg. Det er verdt å huske at man fort ender opp med å kjøpe mange middelmådige objektiver i jakten på små forbedringer. Det koster fort mer enn å kjøpe kvalitet med en gang. Det er nok mange her på forumet som kjenner seg igjen der.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker i hovedsak ett objektiv til allround-bruk, som har en større brennvidde, enn kitobjektivet. Er relativt fornøyd med kitobjektivet, bortsett fra kort brennvidde til tider, har EF 70-200 F/4L som telezoom objektiv. Jeg bruker ikke kameraet nok til å forsvare ett objektivkjøp til stort mer enn 3,000,-.

 

- Mortis

Lenke til kommentar

Helt ærlig, med mindre kit-objektivet er ødelagt, ser jeg personlig ikke vitsen med å bytte det til verken EF-S 17-85 eller EF-S 18-135. Men det er altså min mening.

 

Fordelene er litt bedre byggekvalitet og lengre brennvidde, annet enn det vil bildekvaliteten være skuffende sammenlignet med 70-200mm f/4L og antakelig ikke noe bedre enn kit-objektivet gir deg idag.

Tror nok det er du som må ta valget her :)

Dessuten: 70-200mm er veldig anvendelig, du må bare tenke litt annerledes på komp!

 

Har du vurdert å sjekke bruktmarkedet? Eller tilogmed, spare litt lenger?

Her er f.eks. en annonse for 15-85mm på foto.no

Edit: Her er en til, men er redd det er litt over budsjettet ditt.

Endret av egilh
Lenke til kommentar

Sigma 17-70mm f/2.8-4 OS ser jo ut til å være et ganske så godt objektiv. Mer lyssterkt. Litt mer tele, samt en ørliten dæsj mer vidvinkel enn kit-objektivet.

 

Det koster rett i overkant av 3000 kr. nytt.

Utifra testen til photozone.de virker dette som ett kurant alternativ. Ikke hørt som mye om det, men det ser som ett bra valg til prisen.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg hovedsakelig heller mot EF-S 18-135 er pga brennvidde. Da er jeg ikke lengre avhengig av å ha med 70-200 F4L til en hver tid, f.eks dagsutflukter. Altså ett allround objektiv.

Tar gjerne andre tips, inntil 4,000,- også. Men da med brennvidde som er liknende til 18-135.

Hvordan vil f.eks Sigma 18-125/3,8-5,6 DC OS HSM for Canon være?

 

- Mortis

Endret av Mortis
Lenke til kommentar

Jeg hadde nok valgt Canons 18-135mm fremfor Sigma 18-125mm. Sigma 17-70mm kunne faktisk vært et interessant alternativ; men blir nok for kort for ditt behov.

 

Canon har en 18-200mm også; men der nok utenfor ditt budsjett. Av tredjeparts superzoomer, er det kun Tamron 18-270mm som er verdt en titt. Og den er nok for dyr.

Lenke til kommentar

Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS koster 3900,- hos FotoVideo, og sniker seg dermed rett under trådstarters budsjett.

 

Rent optisk yter det ikke bedre enn EF-S 18-135, men det har jo litt ekstra å gå på. Men nå er det også en kjent sak at disse superzoom-objektivene yter dårligst på de største brennviddene. Førstnevnte har nok også hakket bedre byggekvalitet.

Lenke til kommentar

Er det stor nok forskjell på 18-135mm, til 18-200mm til å forsvare en prisforskjell på 2,200kr? Sitter med 18-135mm nå, og det gir en veldig fin brennvidde i forhold, nok til at jeg ikke behøver å ha med 70-200 F/4L hele tiden.

70-200mm F/4L vil fortsatt være telezoom objektivet mitt.

 

- Mortis

Lenke til kommentar

Er det stor nok forskjell på 18-135mm, til 18-200mm til å forsvare en prisforskjell på 2,200kr? Sitter med 18-135mm nå, og det gir en veldig fin brennvidde i forhold, nok til at jeg ikke behøver å ha med 70-200 F/4L hele tiden.

70-200mm F/4L vil fortsatt være telezoom objektivet mitt.

 

- Mortis

Jeg vil ikke si at det er verdt merprisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...