Gå til innhold

Service & Samferdsel VGS 1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utenom de vanlige allmenfagene så har man mye fag som går på mye av de stikkordene du har fått. Hva må til for å starte en bedrift. Man lærer litt om økonomi og rett og slett hvordan ting foregår i en bedrift. Ungdomsbedrift er et tilbud som man får mulighet til å starte. Her lærer man veldig mye hvordan det er å ha en egen bedrift. Veldig gøy! Får litt erfaring :) Ellers så har men vel også praksisuker der man utplasseres hos bedrifter.

 

Videre etter Service & Samferdsel kan man ta 2. året med IKT Servicefag eller Salg, Service & Sikkerhet. Hvor man 3 året enten er lærling f.eks på hotel, reisebyrå eller andre serviceyrker. Er tross alt en form for servicelinje. Mange studerer også videre på f.eks BI innenfor økonimi. Så mulighetene er mange. ;)

Endret av p0pc0rn
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det virker jo idiotiskt at foreldres økonomi ikke skal spille inn? Hvorfor skal en 16åring med foreldre som har en formue på noen mil, få den samme støtten som en med en familie som kanskje lever under fattigdomsgrensen?

 

Btw, har flere folk i vennekretsen som gikk serice og samferdsel, samtlige har enten droppa ut, eller tatt påbygg.

Lenke til kommentar

Gikk selv service og samferdsel VG1 og VG2, er egentlig bare for folk som er veldig late og/eller vil ta fagbrev som vekter.

 

Jeg lurer enkelt å greit på hva det innebærer.

 

Jeg har fått stikkord som Business, Forretninger, Butikk, Reisebyrå og Administrasjonsarbeider...

 

Men ellers så vet jeg lite.

 

Var vell det jeg også hadde hørt og derfor jeg søkte der, men det stemmer bare til en veldig liten grad.

 

De som går ut i lære havner mest i butikkjobber(oftest fordi man er skolelei), virker ikke som om at det er målet ditt, så du burde nok heller gå almenfag.

 

Vi var vell ca 10 elever på vg1, minst tre er nå ingeniørstudenter, så betyr ikke altfor mye om du ikke vil bli fagarbeider i butikk/vekter/kontorjobb om et par år.

 

 

Og jo, foreldres inntekt betyr veldig mye. Utstyrsstipendet får jo alle, det er vell noen få hundrelapper én gang i året.

Endret av RAD1V
Lenke til kommentar

Jeg gikk på denne linjen første året på videregående skole. Du har fire programfag i tilegg til de allmenne fagene norsk, engelsk, matematikk, naturfag og gym(som forsåvidt er lik på alle linjer). Første året er spesielt noe du drar nytte av dersom du vil starte din egen bedrift.

 

De fire fagene er:

 

- Planlegging(Her lærer du å planlegge og starte en bedrift. Det inkluderer blandt annet å lære å lage en forretningsplan, registrering av bedrift og det økonomiske i oppstartsfasen av en bedrift)

 

- Drift og oppfølging(Her lærer du å drive en etablert bedrift. Det er veldig mye økonomi i dette faget i form av budsjetter og regnskaper. Men du lærer også om Kontorarbeid, arkivering samt HMS- og sikkerhetsarbeid i bedriften)

 

- Kommunikasjon og service (Her lærer du hvordan du skal kommunisere best mulig med kundene som selger. En gjennomgang av hele kjøpsprosessen samt serviceyting til kunden).

 

- Utplassering i en bedrift (Utplassert i en bedrift en gang i uken som er relevant til linjen).

 

 

Etterpå kan du gå videre på Logistikk, salg service og sikkerhet(Mye det samme) eller Reiseliv på VG2

Endret av Big Boi
Lenke til kommentar

Det er 2 uker til skolen starter, og jeg føler jeg har valgt et andrevalg. Men jeg er så dårlig faglig, at førstevalget som jeg ikke Detengang søkte på var aktuelt.

 

Det virker som dere vil skremme meg vekk fra linjen, og heller gå allmenn som alle andre. Jeg vil virkelig i Business-bransjen men jeg føler at skuespiller/filmstjerne er mere mitt talent. Men det kan man jo bli ved talent, nettopp, og derfor kan det være lurt å ha en utdanning til, i tillegg.

 

1 året, 2 året, så blir man plassert i bedrift 3 og 4 året. Det å gå ut i lære er altså 3 og 4-året? Det er krav. Men man kan jo satse på administrasjonsyrket også.

 

Kan man bytte linje etter førsteåret? Hvis jeg føler etter førsteåret at jeg kommer til å gjøre det dårligere på en annen linje, men at denne linjen ikke er meg. Er det mulig å bytte da?

 

Hvaslags linje er film-linjen?

Lenke til kommentar

Prøver ikke å skremme deg vekk, nei. Jeg forklarer bare hva du kan forvente deg på denne linjen siden du lurte på nettop dette.

 

Det er ikke et krav å gå ut i lære etter andre året - du velger selv om du vil ta fagbrev eller ta påbygging til generell studiekompetanse på VG3.

 

Ja, du kan velge å begynne på en ny linje til neste år dersom det ikke er noe for deg, det er det er det veldig mange som gjør.

 

:)

Lenke til kommentar

Mente til han over deg om det å skremme vekk.

 

Men hvorfor bytter så mange?

 

Jeg vil helst være filmstjerne. Og jeg vet jeg har talentet til det. Jeg vet hva som møter meg, et studio, med mange kameraer overalt, og samme scene 7-10 ganger... Men hvilken linje er det, ogfinnes det en utdanning for å bli skuespiller/TV-stjerne, eller er det noe man blir, bare... Og hva om den skolen ikke har den linjen?

Lenke til kommentar

Når jeg sa at mange bytter tenkte jeg vel på videregående generelt og ikke spesielt for den linjen. Grunnen til at folk bytter en del mellom linjene er vel at man fort kan endre mening om hva man vil videre når man er så ung.

 

Den eneste linjen på videregående som kan være relatert til skuespill jeg kommer på er vel musikk, dans og drama hvor du fordyper deg i drama. Du kan jo eventuelt gå allmenn og gå videre på teaterhøgskolen etter det.

Endret av Big Boi
Lenke til kommentar

Musikk - En musikals film som Glee og HSM er noe jeg ønsker, LITT

Dans - Ikke det jeg vil

Drama - ???

 

Medier og Kommunikasjon, da?

 

Allmenn er jo det samme som på Barne og Ungdoms-skolen, bare nå enda lengre dager og enda vanskeligere, jeg klarer det ikke.

 

Det ''haster'' ikke nå, da jeg ikke får byttet 2 uker før skolestart, og det ser ikke ut som den skolen har de linjene...

 

Kan dere sjekke ut Dønski VGS for meg... Har vært inne på siden selv, men forsto ikke mye av hva de hadde...

 

Vil virkelig bli filmstjerne, som Adam Sandler, Jennifer Aniston og ned til Dianna Agron i Glee... Ikke skuespiller...

 

Jeg tok en test på Vilbli, men de kunne ikke gi noe ordentlig svar, bare hva det lå an til. Og det var Medier og Kommunikasjon og den Musikk, danse, drama-greien.

 

Jeg har nesten 100% bestemt at Service og Samferdsel ikke finner meg i arkivene sine etter kommende skoleår.

Lenke til kommentar

Musikk - En musikals film som Glee og HSM er noe jeg ønsker, LITT

Dans - Ikke det jeg vil

Drama - ???

 

Medier og Kommunikasjon, da?

 

Allmenn er jo det samme som på Barne og Ungdoms-skolen, bare nå enda lengre dager og enda vanskeligere, jeg klarer det ikke.

 

Det ''haster'' ikke nå, da jeg ikke får byttet 2 uker før skolestart, og det ser ikke ut som den skolen har de linjene...

 

Kan dere sjekke ut Dønski VGS for meg... Har vært inne på siden selv, men forsto ikke mye av hva de hadde...

 

Vil virkelig bli filmstjerne, som Adam Sandler, Jennifer Aniston og ned til Dianna Agron i Glee... Ikke skuespiller...

 

Jeg tok en test på Vilbli, men de kunne ikke gi noe ordentlig svar, bare hva det lå an til. Og det var Medier og Kommunikasjon og den Musikk, danse, drama-greien.

 

Jeg har nesten 100% bestemt at Service og Samferdsel ikke finner meg i arkivene sine etter kommende skoleår.

 

1 uke til skolen starter, det haster noe veldig mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...