Gå til innhold

Richard P, Feynman, en glemt fysikker?


Anbefalte innlegg

Når jeg først kom på videregående fikk jeg en fantastisk naturfagslærer som fikk meg interessert i fysikk, og gjennom min leting etter bøker på nett kom jeg over et sted jeg kunne laste ned "The Feynman Lectures on Physics" som er opptak ifra et "innføring til fysikk"-fag ved CALTECH hvor Feynkman foreleste.

 

De fleste kjenner til navnet, hvis man har hatt litt kvantefysikk på videregående, da det er han Feynman-diagramene er oppkatt etter, (det er en metode for å tegne subatomiske partikler som forenkler visualiseringen av den nesten uforståelige måten slike partikler beveger seg).

 

Feynman jobbet på manhatten-prosjektet og har deltatt på forskning som har forandret retningen på kvantefysikken, (han vant nobels fysikkpris for hans arbeid med "Quantum electrodynamics").

 

Feynman sammen med de to store andre navnene i fysikk hadde en gave for å gjør uhyre kompliserte ting forståelig for folk som ikke hadde det som tilsvarer en doktorgrad i matematikkforståelse. Leser man disse store hjernenes bøker er de skrevet slik at man kan forstå dem UTEN å forstå matematikken bak, eller gjennom å ha store formler, men med ord. De to store er Einstein og Hawking selvsagt, og begge har skrevet bøker som tar for seg de mest kompliserte temaene i fysikk og kan gjør det forståelig. Her er Feynman er kløpper, HØRER man opptakene får man en fenomenal innføring i hva slags vidundere vitenskapen, og spesielt fysikk kan vise oss, men til tross dette er ikke Feynman spesielt populær, ALLE kan E=mc^2, alle vet nok om sorte hull til å forklare det til en unge, de fleste vet at lysets hastighet er en umulig barriere, men Feynman som gjorde mer original forskning og har hatt en evne til å lære bort som er på grensen til mystisk, er et navn det førreste kan. Og dette er synd, for det er greit at obskure matematikkere so Bethe forsvinner inn i historiens fotnoter, men at en spennende person og legendarisk lærer som feynman idag ikke er blant de store er synd.

 

Skal sies at det ser ut til at Michio Kaku, til tross for å være TV's "go-to guy" for fysikk så vil nok også hans enorme bidrag til det som er en av de viktigste fagfeltene i vitenskapen, forsvinne inn i historiens fotnoter.

 

Jeg synes det er litt trist, når jeg tenker på det at vi glemmer slike personer som har gjort og gjør slike store bidrag til vitenskapen, samtidig vet alle hvem den skandaleomsuste arvingen til Hilton-imperiet heter, og hvem som vant årets Paradis Hotel.

 

Jeg ser dette ble mer ett bloginnlegg enn starten på en debatt, men dere der ute, hva tenker dere om Feynman, og hvem mener kanskje dere heller burde bli blant "de store" i moderne vitenskap??

 

-frank

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner godt til Feynman, har The Feynman Lectures on Physics i bokhylla og alt. Kan jo være fordi jeg driver med fysikk.

 

Det er jo litt rart at så få kjenner til en såpass viktig vitenskapsmann, men sånn er det bare. Folk bryr seg ikke om fysikk.

Lenke til kommentar

Det er nok få fysikere som har vært mer karismatisk enn Feynman. Han er definitivt en av tidenes største fysikere - godt mulig den største siden Einstein.

 

Feynman er ikke glemt blant fysikere. Og da han var sentral i å oppdage hvorfor Challanger eksploderte ble han også godt kjent blant det allmenne publikum.

Lenke til kommentar

Kognitiv vitenskapsstudent her og jeg er godt kjent med Feynman. Kan veldig lite fysikk, tok det ikke på videregående, men har lest en del artikler og sett på litt bøker av han (uten å ha lest de fra start til slutt, dessverre).

 

Tror nok det handler mye om hvor mye interesse en tar generelt i senere vitenskapshistorie. V.S. Ramachandran er en moderne superstjerne innenfor nevrologi/nevrobiologi/nevropsykologi, men ikke mange har hørt om han. Har akkurat fullført mitt andre år nå og jeg tror navnet hans har blitt nevnt i et par journalartikler, men ikke noe mer enn det. Handler vel litt om at vitenskap dreier seg om påstander, ikke autoritetspersoner - selv om personer som Feynman, Ramachandran og andre kan være enorme kilder til inspirasjon. Kanskje litt trist at det ikke settes mer tid av til "helter", men nu vel.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt trist, når jeg tenker på det at vi glemmer slike personer som har gjort og gjør slike store bidrag til vitenskapen, samtidig vet alle hvem den skandaleomsuste arvingen til Hilton-imperiet heter, og hvem som vant årets Paradis Hotel.

 

For meg er Feynman fortsatt høyst levende, hvis man kan si det på den måten. Og det er han nok også for veldig mange andre.

Lenke til kommentar

Men fra spøk til alvor: Feynman er godt kjent, men du kan ikke forvente at hverken akademiske, kulturelle eller sportslige grener har mer enn én til tre representanter som "alle" kjenner til. I fysikkens verden så er det Newton og Einstein som endte opp som disse.

 

Hvis du spør hvem som helst som har lest seg litt videre enn hva som er obligatorisk i skolesystemet, så har de hørt om Feynman.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...