Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilforsikring og kassere bil?


HK416

Anbefalte innlegg

Hvis forsikringsselskapet vil vrake bilen din som du har kasko på (etter du har krasjet den), må du gota dette? Om du ønsker å få den fikset, for dette er "drømme bilen" din, sjeldent eksemplar etc?

 

Bare et fiksjonelt spørsmål.

Ser ofte på eldre biler at kasko ikke ofte er urealistisk dyrt.

Endret av HK416
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel i utgangspunktet slik, men du skal ikke se bort fra at det er mulig å forhandle en avtale hvor du får ut en viss mengde penger (men ikke mer en listepris uansett vil jeg da tro) og samtidig beholder bilen istedet. Det er verdt å merke seg at forsikringsselskapet i utgangspunktet vil gjøre det som er lønner seg mest for dem, og dersom det er billigere for dem å kjøpe bilen for listepris av deg, så vil de heller velge det fremfor å betale for å fikse den.

 

Hvis du har en bil som du ikke vil ødelegge, så ikke ødelegg den. Du kan ikke/skal ikke forsikre deg mot annet enn økonomisk katastrofe.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Det normale er at etter du har fått oppgjør for en kaskoskade hvor bilen anbefales vrakes, er det forsikringsselskapet som eier bilen din. Om du ønsker en annen løsning, må du nesten ta en prat med de.

 

Grunnene til at mange har kasko på eldre biler er mange, men som regel en av tre grunner:

 

1. en grådig forsikringsagent på provisjon anbefaler deg kasko

2. du er avhengig av bil, og har ikke råd å legge ut for en ny om du kræsjer og det er din feil.

3. Du er sløv/ignorant angående hva som lønner seg og ikke.

Lenke til kommentar

Det er et teoretisk spørsmål, da jeg ser for meg en bil #2. Jeg har ikke bruk for bil #2.. en eldre Range Rover tenker eg meg. Men jeg har i 2 år sett etter den "perfekte" Range Rover av 1gen til meg selv, så tenker eg om eg klare å krasja denne å måtte bjunna på ny å leite.

 

Takk for svar (så langt. :)

Lenke til kommentar

Alså sjå på perspektivet sånn.

 

Du kan ta opp Full Kasko å forsikre deg mot alt sånn virvarr som at folk drusa inn i sida di å sånt, men viss det ikkje er aktuelt å gi fra seg bilen no mather what så ville eg ha gått for delkasko / ansvar, siden en bil som er mer en 10 år å som du ikkje har lån på sjeldent lønner seg i lengda, siden dem fleste ikkje kræsjer bilene sine, men en bil som har listepris under 120.000, er mer en 10 år å du ikkje tar opp lån på er en bil du burde forsikre med bare delkasko/ansvar. Økonomiske spørsmål om ka som er lurt å ikkje lurt dukker jo alltids opp, men det å spekulere for mye i sånt ender som regel bare opp med at du går ut med mindre en da du startet.. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...