Gå til innhold

Hvilken socket bør man velge for senere oppdatering?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skal bygge meg pc i august, og i den forbindelse lurer jeg litt på hvilken socket jeg bør velge. Tenker meg at i fremtiden kan det hende jeg ønsker å oppgradere hele/deler av maskinen, så da er det greit å ha noe som ikke gåt ut i morgen!

 

Tenker å bygge maskin med i5 prosessor, men har ikke bestemt det helt enda. Hvilken socket er å anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

socket 1155 komemr ikke til å forsvinne. Socket 2011 kommer til å erstatte 1366. Neste generasjon intel CPU'er som skal ta over etter Sandy Bridge komemer til å være pin-kompatibel med 1155, og vil kun kreve en BIOS oppgradering for å fungere på dagens 67/68 serie hovedkort.

Lenke til kommentar

Er det sikkert at det vil komme noe kraftigere en 2600k på sokkel LGA 1155?

 

Jeg hadde håpet på 2700k eller 2800k.

Men jeg tviler det kommer før en stund.

 

Nå er det vanskelig å spå fremtiden, men AMD har lenge vert valget hvis man ønsker å beholde hovedkort så lenge som mulig.

Lenke til kommentar
MiljO' timestamp='1310717928' post='18020353']

Så med andre ord kan jeg kjøpe socket 1155 uten å være redd for at den går av markedet de neste årene?

 

Det spørs hva du mener med de neste årene. Intel har dessverre hatt en tendens til å skifte sokkel litt vel fort de siste årene, samt ha flere separate plattformer. Så min erfaring er at en person med normal oppgraderingstakt av sine PC-er (som jeg vurderer er 3 - 4 år) i hovedsak kan regne med å måtte skifte sokkel ved neste oppgradering (i alle fall må hovedkort skiftes).

 

DEt er også slik at selv om sokkelen beholdes til nye generasjoner CPU-er, er det langt fra sikkert at hovedkortprodusenten oppgraderer bios for det hovedkortet du kjøpte.

 

Dette gjelder også AMD for det meste, selv om de har hatt en spesiell situasjon med enkelte AM2+ brikkesett, hvor man har kunnet oppgradere over flere generasjoner CPU.

 

Derfor er mitt råd alltid å kjøpe den plattformen/sokkel som gir best pris/ytelse på kjøpstidspunktet - og i forhold til hva PC-en skal brukes til. Og selv om jeg foretrekker AMD, så ser jeg klart at sokkel 1155 er det beste for de fleste i dag. Om den blir uoppgraderbar om 1, 1 1/2, 2 eller flere år spiller ingen rolle, rett og slett fordi vi vet intet om alternativene har lengre levetid.

 

Sats heller på kvalitet på de deler (PSU, kabinett etc) som kan ha virkelig lang levetid.

 

PS! Sokkel 2011 er erstatning or sokkel 1366. For det store flertallet av brukere vil det neppe være en aktuell/interessant sokkel i det hele tatt. Både hovedkort og CPU-er vil nok ligge på et klart høyere prisleie. Sokkel 1155 er mainstream sokkel for Intel i alle fall de neste 12 mnd - og trolig noe lengre. Men 1156 har hatt særdeles kort levetid og viser det tendensen til Intel - så varer ikke 1155 lenge heller.

Lenke til kommentar

Sokkel 1155 er mainstream sokkel for Intel i alle fall de neste 12 mnd - og trolig noe lengre. Men 1156 har hatt særdeles kort levetid og viser det tendensen til Intel - så varer ikke 1155 lenge heller.

Neste generasjon CPU'er, Ivy Bridge, vil også støttes i socket 1155 hovedkort med en firmware oppgradering. Så 1155 er nok her en stund ennå.

Lenke til kommentar

Det kommer garantert kraftigere cpu-er til sokkel 1155, spørsmålet er bare når. Enn så lenge er det ikke noen andre cpu-er på markedet som slår 2500K/2600K, så Intel er ikke akkurat presset av konkurranse til å levere noe bedre.

 

Enten kommer det noe á lá 2700k/2800K/2900K i løpet av høsten eller tidlig vinter eller så går de rett på Ivy bridge-prosessorene produsert på 22nm en eller annen gang i løpet av våren. 1155-sokkelen vil uansett brukes til både Sandy Bridge og Ivy Bridge-prosessorene så alt nytt som kommer i 2011 og 2012 vil passe til denne sokkelen.

 

Haswell-arkitekturen kommer i 2013 og Broadwell (den forminskede Haswell) i 2014 og da kan det hende Intel vil lansere nye sokler. Men de må jo ikke...

 

Men AMD har jo alltid vært mest bakoverkompatibel, ja. Har man en AM3+ sokkel vil man nok kunne oppgradere lenger enn med 1155.

Lenke til kommentar

Det kommer garantert kraftigere cpu-er til sokkel 1155, spørsmålet er bare når. Enn så lenge er det ikke noen andre cpu-er på markedet som slår 2500K/2600K, så Intel er ikke akkurat presset av konkurranse til å levere noe bedre.

 

Enten kommer det noe á lá 2700k/2800K/2900K i løpet av høsten eller tidlig vinter eller så går de rett på Ivy bridge-prosessorene produsert på 22nm en eller annen gang i løpet av våren. 1155-sokkelen vil uansett brukes til både Sandy Bridge og Ivy Bridge-prosessorene så alt nytt som kommer i 2011 og 2012 vil passe til denne sokkelen.

 

Haswell-arkitekturen kommer i 2013 og Broadwell (den forminskede Haswell) i 2014 og da kan det hende Intel vil lansere nye sokler. Men de må jo ikke...

 

Men AMD har jo alltid vært mest bakoverkompatibel, ja. Har man en AM3+ sokkel vil man nok kunne oppgradere lenger enn med 1155.

 

Er vel heller Intel 990x for socket 1366 som troner på toppen, og det kommer den nok til å gjøre en god stund.

Lenke til kommentar

Sokkel 1155 er mainstream sokkel for Intel i alle fall de neste 12 mnd - og trolig noe lengre. Men 1156 har hatt særdeles kort levetid og viser det tendensen til Intel - så varer ikke 1155 lenge heller.

Neste generasjon CPU'er, Ivy Bridge, vil også støttes i socket 1155 hovedkort med en firmware oppgradering. Så 1155 er nok her en stund ennå.

 

Jeg er fullt klar over det - hadde de skiftet sokkel til Ivy Brigde så hadde 1155 hatt levetid på bare litt over et år. Men det forundrer meg ikke at det kommer ny sokkel i 2012 - og etter min mening er 2 år unødvendig kort levetid for sokkel. Og så spørs det hvor mange hovedkort som får firmvare oppgradering. Både Intel og AMD har gjort merkverdigheter opp gjennom årene som har gjort at den reelle muligheten for oppgraderingen mer eller mindre fraværende.

 

Husk at det store flertall av brukere, og det som reelt gir Intel penger i kassa ikke oppgraderer noe som helst. De kjøper ny PC. Og I og med at Intel tjener både på CPU og salg av hovedkort (uansett merke) - så vil de gjerne selge begge deler hver gang.

 

Derfor er jeg såpass klar på at det å vektlegge oppgraderingsmuligheter for sterkt ikke har noen særlig hensikt.

Lenke til kommentar

Det kommer garantert kraftigere cpu-er til sokkel 1155, spørsmålet er bare når. Enn så lenge er det ikke noen andre cpu-er på markedet som slår 2500K/2600K, så Intel er ikke akkurat presset av konkurranse til å levere noe bedre.

 

 

Er vel heller Intel 990x for socket 1366 som troner på toppen, og det kommer den nok til å gjøre en god stund.

 

OK, jeg får presisere litt hva jeg mente. 990x er på en døende sokkel, den koster i likhet med de andre extremeprosessorene alt for mye i forhold til ytelsen og dessuten yter den bare bedre i noen settinger. Tror faktisk 2500K2600K yter bedre i mange sammenhenger. Så en sammenligning av 980 og 2600K og der ble 980 slått i omtrent ni av ti tilfeller, også når begge var overklokket. Men det kan godt hende 990x yter like bra eller bedre, men det jeg sa var at ingen andre cpu-er på markedet slår 2500K/2600K. Kunne kanskje presisert det, men jeg mente å slå på kombinasjonen ytelse, pris, oppgraderbarhet, etc.

 

Edit: Ivy Bridge bruker også 1155-sokkelen. Det blir ikke noen ny sokkel til mainstreamprosessorene i 2012. Det kommer et nytt chipsett i forbindelse med Ivy Bridge, Panther point, men det bruker også sokkel 1155. Sandy bridge har brukt Cougar point-chipsettet. Dette vil også støtte Ivy Bridge, med unntak for noen funksjoner. Altså, alle hovedkort som selges med 1155-sokkel i dag (H61, H67, P67, Z68) har Cougar point chipsett og vil kunne oppgraderes med Ivy Bridge-prosessorene som kommer neste år. Sokkelen lever videre selv om chipsettet oppgraderes.

 

Det kan godt hende at Haswell og Broadwell vil fortsette å bruke 1155-sokkelen i 2013 og 2014. Det er ikke annonsert noen nye sokler. Det er også faktisk mulig at både Haswell og Broadwell vil støtte Cougar point-chipsettet selv om vi jo vet at Intel sannsynligvis ikke vil la dette skjer for å kunne selge mer. Basert på hva vi vet om Intel tror jeg at folk som har dagens hovedkort basert på Cougar point og 1155-sokkelen vil kunne oppgradere med nye prosessorer i hele 2012.

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...