Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

vg1 matte?


Anbefalte innlegg

jeg har tenkt å søke meg inn på medisin eller sykepleieren eller noe sånt etter videregående. men nå skal jeg da begynne på vg1 og jeg lurer på hvilken matte jeg må ta da, for å komme inn på noen av disse etter videregående. må jeg ha 1P eller 1T?

 

(dårlig forklaring, men håper dere skjønte det)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Jeg vil anbefale deg 1T, selv om medisin studiet krever R1 eller S1+S2. Du vil spare tid på å ta 1T på VG1, så R1 på VG2. På VG3 så kan du heller ta ett enkelt programfag fremfor S2. Jeg regner med at vi snakker om 3 årig studiespesialisering her.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

er 1P det samme som R1 og 1T det samme som S1+S2?

 

Nei, det er slik som følgende; Du kan bare velge en av disse mattematikk formene på hvert av trinnene.

 

VG3

S2 (samfunnsfag, viderekommen noe vanskelig)

R2 (realfag, viderekommen svært vanskelig)

 

VG2

2T (teoretisk, viderekommen vanskelig)

2P (praktisk, viderekommen lett)

S1 (samfunnsfag, noe vanskelig)

R1 (realfag, svært vanskelig)

X (noe vanskelig, kan kun velges ved siden av R1)

 

VG1

1T (teoretisk, vanskelig)

1P (praktisk, lett)

Lenke til kommentar

okei, er det sånn at jeg kan ta hva jeg vil på vg2 eller må det henge sammen med vg1?

 

Nei, ikke nødvendigvis. Du kan ta 1T første året og så gå videre med 2P, S1 eller R1.

Velger du 1P kan du nok ikke gå R1, men du kan gå de to andre.

X-matte er ikke krevd til noe som helst, R2 er bare nødvendig i noen få tilfeller.

Lenke til kommentar

okei, takk for svar :thumbup:

 

er det noen her som har hatt 1T på vg1?

er det veldig vanskelig?

hva er temaene i det? (f.eks. algrbra osv.)

 

jeg gikk ut av ungdomskolen med 5 i matte og 5 i skrftlig eksamen i matte. :w00t:

men har ikke lyst til å falle ned mange karakterer eller stryke eller noe nå.

 

Jeg hadde selv 1T på vg1, det er ikke spesielt vanskelig nei. Temaene du kommer innom er algebra, trigonometri, sannsynlighet, likninger, funksjoner, andregradsuttrykk, matematiske modeller, vekstfart og derivasjon. På det tidspunktet hadde jeg ikke veldig interesse for matematikk, lå til en 3'er på ungdomsskolen, kom på videregående tok 1T og fikk en 4'er. Altså overgangen fra ungdomsskole matte er ikke alt for tung...

 

Ta en kikk på hjemmesida til den 1T boka jeg brukte: http://sinus1t.cappelendamm.no/ så ser du litt hvordan opplegget er...

Endret av anna1992
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Det mest optimale for deg ville blitt en kombinasjon av 1T + R1 + R2.

 

Dette vil dessuten ta seg godt ut på vitnemålet ditt også! :)

 

Eller 1T + R1 og X + R2

 

Det vil nok ikke spille en rolle på vitnemålet, da Samordna opptak behandler disse objektivt og profesjonelt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

1P er et nesten sjokkerende simpelt fag hvis du har grei bakgrunn i matematikk fra ungdomsskolen. Med mindre du er helt blank i matematikk, skal du ikke en gang tenke på å ta 1P. Siden du sier du lå på 5'er i ungdomsskolen, er 1T helt selvsagt. Dessuten er ikke 1T noe vanskelig. Det blir introdusert en del emner som du ikke har vært borti før, men det er temmelig grunnleggende og enkelt å forstå. Så ikke vær redd for 1T.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

1P er et nesten sjokkerende simpelt fag hvis du har grei bakgrunn i matematikk fra ungdomsskolen. Med mindre du er helt blank i matematikk, skal du ikke en gang tenke på å ta 1P. Siden du sier du lå på 5'er i ungdomsskolen, er 1T helt selvsagt. Dessuten er ikke 1T noe vanskelig. Det blir introdusert en del emner som du ikke har vært borti før, men det er temmelig grunnleggende og enkelt å forstå. Så ikke vær redd for 1T.

 

Men faget har en bratt læringskurve, sammenliknet med R-matte.

Lenke til kommentar

For å være ærlig så synes jeg 1T og den første delen av R1 var svært tung, men så ble det mye mer forståelig etter det. Om du tar 1T eller 1P spiller ingen rolle når du søker, men mye av det du lærer i 1T er kjekt å kunne så du slipper å lese deg opp på så mye småting etterpå – småting som R1- og R2-bøker anser som common sense når de forklarer nye emner.

 

Lykke til! ;)

 

EDIT:

Men faget har en bratt læringskurve, sammenliknet med R-matte.

Dette er helt sant, tro meg.

Endret av stifa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...