Gå til innhold

Hvordan se Norsk TV på mobil?


Anbefalte innlegg

Hei,

For en stund tilbake lånte jeg mp3 spillern til en kompis av meg, av merke Cowon.

Når jeg koblet til høretelefonene mine, fungerte de som antenne og jeg kunne se alla "standar kanalar". tv2, 3, nrk, tvnorge osv.

Jeg tenker at denne funksjone en må jo gå ann å få over i en app for mobil også? Og den er kanskje allerede lagd?

 

Noen som vet hvor jeg kan finne noe slikt? Kjører Android.

 

P.s Er ikke intressert i apps hvor man kan laste ned tv-programmer.

Endret av cyclo
Emnetittel forbedret
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

For en stund tilbake lånte jeg mp3 spillern til en kompis av meg, av merke Cowon.

Når jeg koblet til høretelefonene mine, fungerte de som antenne og jeg kunne se alla "standar kanalar". tv2, 3, nrk, tvnorge osv.

Jeg tenker at denne funksjone en må jo gå ann å få over i en app for mobil også? Og den er kanskje allerede lagd?

 

Noen som vet hvor jeg kan finne noe slikt? Kjører Android.

 

Funksjonen du prøvde kan ikke lages i en app til noen av dagens telefonsystemer. Cowon har faktisk en liten TV-mottaker i spilleren som tar i mot TV-signaler over DMB (som er en DAB/DAB+ lignende teknologi, så man kan faktisk høre på radio også over de samme mottakerne). Ingen telefoner har denne brikken innebygd (noen Samsung etc laget for koreansk marked har). MobilTV over DMB er også kun utbygd i Osloområdet, har vært en pilot fram til 30.11.2011. Ser at det nå er omdøpt til MiniTV, og det er fremdeles NRK, TV2 og TV3 som står bak.

 

Alternativet som brukes ved apper er streaming over 3G eller WiFi. Det fungerer greitt nok, men har noen ulemper og en fordel - ulemepene er kostbar båndbredde og at alle programmer ikke kan vises av rettighetsmessige grunner. Fordelen er at man kan velge når man vil se på. DMB og alternativet DVB-H er direktesending. DVB-H er faktisk implementert i noen telefoner, blant annet fra Nokia, men det sendes ikke noe over DVB-H i Norge (og kommer heller ikke til å bli).

 

NRK-TV app for Android.

 

Det finnes internasjonalt på markedet over 300 DMB mottakere, blant annet dingser som via bluetooth kan brukes på det meste av f.eks mobiltelefoner (og mobiltelefoner med DMB).

 

Info om MiniTV.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Tusen takk! Da skjønte jeg plutselig veldig mye mer!

Vet du om dette fortsatt er mulig på Cowon i dag?

Mener det var et DAB forsøksprosjekt når jeg så det.

 

På Cowon sine fungerer MiniTV også i dag. MiniTV, som kom i drift nå i sommer, jf linken min, bruker også DMB.

Lenke til kommentar

Se litt nærmere på slingbox, streamer tv signalet ditt.

Virker veldig bra

 

Jeg har selv hatt Slingbox og Slingplayer på iphonen i 3 år nå, og er strålende fornøyd. TV på bussen, i bilen og på hytta.

 

ANbefales for alle som ønsker å ha mulighet til å se tv på telefonen. Har full tilgang til opptak osv fra GET-boksen min også.

Lenke til kommentar

Se litt nærmere på slingbox, streamer tv signalet ditt.

Virker veldig bra

 

Jeg har selv hatt Slingbox og Slingplayer på iphonen i 3 år nå, og er strålende fornøyd. TV på bussen, i bilen og på hytta.

 

ANbefales for alle som ønsker å ha mulighet til å se tv på telefonen. Har full tilgang til opptak osv fra GET-boksen min også.

Hvilken Slingbox har du? Vet du forskjellen på de ulike og om de fungerer på en dekoder fra Canal Digital (kabel-tv)?

Hvordan kobles den til dekoderen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...