Gå til innhold

Ny gaming PC til 8000kr


Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp til å kjøpe en ny stasjonær PC til 8000kr (kan være opptil 8500kr maks). Jeg bestilte den her for en måned siden : http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=632839 men da jeg fikk den var det flere problemer med den f.eks den ville ikke starte... Forresten det var mitt første og siste kjøp fra mpx. VERSTE kundeservice noensinne... Uansett så håpet jeg på en like PC eller bedre til samme pris. Jeg kommer til å bruke maskinen til spill som krever høy grafikk og jeg vil helst at den er i7 prosessor.

Endret av armanisafari
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan vi konsentrere oss om spørsmålet mitt ? Takk :)

@Vertical jeg vil ikke ta sjansen i tilfelle jeg ødelegger noe og jeg har ikke NOE peiling hvordan man setter sammen delene. Hvis noen kan hjelpe meg å finne en lik eller bedre PC som den på mpx til omtrent samme pris er jo fint.

Endret av armanisafari
Lenke til kommentar

En ting som antageligvis vil være billigere en å kjøpe en ferdig PC er å prøve PC-bygg.

Både Netshop.no og Komplett.no har en PC-bygger.

 

Du velger komponentene, og de bygger den for deg, og sender den deretter.

 

Det kan vel være noe?

 

ser bare PC i deler hos komplett. Det hadde vært perfekt hvis jeg kunne velge delene og de satte dem sammen.

 

EDIT: hos netshop ser jeg at de kan bygge den for meg, skal velge noen deler og skrive dem her så får vi se om vi kan gjøre endringer.

Endret av armanisafari
Lenke til kommentar

http://www.netshop.no/Avdelinger/PC--and--SERVERE/Stasjon%C3%A6r-PC/PC-bygger/Netshop-Free/NetShop-Free-Intel-1366-PC-bygger-Konfigurer-din-egen-maskin-m-Win7-36418.aspx

 

NetShop 3 års PC garanti

Produksjon og testing av PC

Netshop Miditower,"Telamon II", sort

Corsair strømforsyning, TX750W

ASUS P6X58D-E, X58, Socket-1366

Intel Core i7 960 Quad 3,2Ghz

Mushkin DDR3 6GB Blackline Black FB

Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB

Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB

ASUS Radeon HD 6850 V2 1GB GDDR5

Sony DVD-brenner AD-5260S intern

MIST tastatur, "Oghma", Aluminium, Sort

Logitech RX250 OEM Sort

Corepad® C1 Medium

Microsoft Windows 7 Home Premium

Totalt 9 357kr

 

Kan jeg gjøre noen endringer så det blir rundt 8500kr?

Endret av armanisafari
Lenke til kommentar

Smekket sammen ett oppsett på komplett:

Ta titt på på her

 

Tilsammen ble den runde sum av 8888. Dette er, etter min mening, en bedre pc enn hva du hadde fra MPX.

 

Tusen takk for at du bruke tiden din på å lage den listen joro, men jeg bestemte meg for å selge min nåværende pc likevel og da kan jeg bruke maks 11000kr. Jeg lurte på om den listen her er bra nok:

 

NetShop 3 års PC garanti

Produksjon og testing av PC

Netshop Miditower,"Telamon II", sort

Corsair strømforsyning, TX750W

ASUS P6X58D-E, X58, Socket-1366

Intel Core i7 960 Quad 3,2Ghz

Mushkin DDR3 6GB Blackline Black FB

Seagate Barracuda® Green 1.5TB, 3,5"

ASUS GeForce GTX 570 1280MB PhysX CUDA

Sony DVD-brenner AD-5260S intern

LiteOn Blu-ray spiller SATA bulk Sort

Logitech RX250 OEM Sort

Corepad® C1 Medium

Microsoft Windows 7 Home Premium

 

totalt 10 646kr

 

Er dette en bra deal? forresten som dere ser så er det ingen ssd eller lydkort. Trenger jeg å velge ssd? Er ikke helt sikker hva de gjør.Og må jeg ta med lydkort (1500+kr) for å plugge inn høyttalerne mine?

 

PS. Er 6gb ram nok?

Endret av armanisafari
Lenke til kommentar

Socket 1366 er gammelt. Ikke kjøp noe som er gammelt, spesielt ikke når arvtageren også har vært på markedet en stund.

 

Socket 1155 er tingen nå for tiden, hvilket vil si at i5-2500(k) og i7-2600(k) er de aktuelle prosessormodellene i din prisklasse per i dag. Forøvrig er det lite til ingenting å tjene ytelsesmessig i spill på å velge i7 over i5.

Alle dagens hovedkort beregnet på stasjonære maskiner har integrert lydkort.

Hva som er "nok" RAM avhenger av bruk. Det er nok få spill som drar nytte av mer enn 4 GB RAM ennå, men det skader ikke å legge til rikelige menger minne nå som det er såpass billig. 6 GB RAM bør du dog kun velge dersom du skulle finne på å kjøpe en maskin basert på socket 1366, da dette er eneste socket med støtte for triple channel (trippelvis like brikker, altså 3 brikker à 2 GB).

 

Et fornuftig kjøp i dag vil jeg si innebærer å kjøpe en maskin basert på i5-2500k med 8 GB RAM (2x4 GB). Å kjøpe en ny maskin med i7-960 vil jeg si er omtrent like fornuftig som å kjøpe en tre år gammel Honda Civic til samme pris som 2011-modellen. Sikkert et greit kjøp i utgangspunktet, men hvorfor kjøpe den når du kan få årets modell uten ekstra kostnader?

 

SSD er ikke noe du "må ha" på noen måte, og det vil generelt ikke påvirke spillbarheten i noen grad. Derimot vil det påvirke lastetider i OS, programvare og spill, og maskinen vil generelt bli mer responsiv. Kort men konsist sagt vil en SSD-disk kun i den fordelen at lasting fra disk over på RAM vil gå langt kjappere, men straks data allerede er lastet over på RAM vil ikke en SSD tilføre noe ekstra.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen srbz!

Jeg har en ny oppsett og lurte på om den var bra nok. Jeg vil jo ha den maskinen i et par år uten å oppgradere så den kostet en del.

 

NetShop 3 års PC garanti

Produksjon og testing av PC

Netshop Miditower,"Telamon II", sort

Corsair strømforsyning, TX750W

ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155

Intel Core i7 2600K Quad Prosessor

Corsair XMS3 1600MHz DDR3, 8GB, CL9

OCZ 60 GB SSD 2,5" Vertex 2

Samsung 2TB 5400RPM S-ATA2 32MB

ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX

LiteOn Blu-ray spiller SATA bulk Sort

Microsoft Windows 7 Home Premium

Totalt : 11 882,-

 

Er dette en bra deal? GTX 580 burde holde til alle spill på markedet i 1920x1080?

Lenke til kommentar

Eller denne her som er billigere med i5 2500K:

 

NetShop 3 års PC garanti

Produksjon og testing av PC

Netshop Miditower,"Telamon II", sort

Corsair strømforsyning, TX750W

ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155

Intel Core i5 2500K Quad Prosessor

Corsair XMS3 1600MHz DDR3, 8GB, CL9

OCZ 60 GB SSD 2,5" Vertex 2

Samsung 2TB 5400RPM S-ATA2 32MB

ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX

LiteOn Blu-ray spiller SATA bulk Sort

Microsoft Windows 7 Home Premium

Totalt: 11 237,-

 

Jeg har mest lyst på i7 ettersom jeg kommer til å bruke maskinen til andre ting enn spill også. Hvilken burde jeg velge?

Endret av armanisafari
Lenke til kommentar

Ok jeg har bestemt meg for å kjøpe denne maskinen:

 

NetShop 3 års PC garanti

Produksjon og testing av PC

Thermaltake Element S Sort Miditower

Corsair strømforsyning, TX750W

ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155

Intel Core i7 2600K Quad Prosessor

Corsair XMS3 1600MHz DDR3, 8GB, CL9

OCZ 60 GB SSD 2,5" Vertex 2

Samsung 2TB 5400RPM S-ATA2 32MB

ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX

Samsung SH-B123L/BSBP Blu-Ray spiller

Microsoft Windows 7 Home Premium

 

Totalt : 12 359,-

 

Jeg er 95% sikker at jeg skal kjøpe denne maskinen, hvis ikke noen her syns jeg bør gjøre noen endringer? Det jeg lurte på var ;

 

1. Kan jeg brenne CD med "Samsung SH-B123L/BSBP Blu-Ray spiller" eller bare se filmer med den?

 

2. Da jeg valgte de forskjellige produktene så fikk jeg velge om jeg skulle ha med "Creative SB X-Fi Titanium Fatal1ty Champ" lydkort eller ikke. Jeg valgte nei. Kan jeg koble min Creative Inspire T6100 ( Lenke til info ) på denne maskinen uten lydkort?

 

3. Hvis jeg skulle kjøpe en GTX 580 til i fremtiden, holder det med 750W?

 

4. Er det VIRKELIG nødvendig med SSD når jeg har bare råd til 60GB?

Lenke til kommentar

1. ja, du kan brenne både cd og dvd

2. hovedkortet har integrert surroundlydkort, så det er mulig å få lyd ja. Du kan alltids kjøpe et dedikert lydkort senere hvis du ikke er fornøyd med den integrerte lyden

3. GTX 580 har TDP på 244W såvidt jeg kan se, to stk på 750W PSU kan bli ustabilt ved load - om du er uheldig

4. dette har jeg forklart tidligere i tråden. SSD er på ingen måte nødvendig, særlig ikke for spill, men er en kjekk investering. Selv har jeg OS på SSD og spill på platedisk, rett og slett fordi spillene mine tar for stor plass

Endret av srbz
Lenke til kommentar

1. ja, du kan brenne både cd og dvd

2. hovedkortet har integrert surroundlydkort, så det er mulig å få lyd ja. Du kan alltids kjøpe et dedikert lydkort senere hvis du ikke er fornøyd med den integrerte lyden

3. GTX 580 har TDP på 244W såvidt jeg kan se, to stk på 750W PSU kan bli ustabilt ved load - om du er uheldig

4. dette har jeg forklart tidligere i tråden. SSD er på ingen måte nødvendig, særlig ikke for spill, men er en kjekk investering. Selv har jeg OS på SSD og spill på platedisk, rett og slett fordi spillene mine tar for stor plass

 

Tusen takk igjen for hjelpen srbz! Tror jeg skal kutte ut SSD og kjøpe den senere når jeg har spart penger til det. Angående 750W så lurte jeg på om Fractal Design Newton R2 1000W PSU er bra nok? Er det bra merke? Det er 100kr dyrere enn Antec High Current Gamer 900W. Og det med integrert surroundlydkort, mener du at jeg ikke trenger egne høyttaler til å koble til maskinen? Fordi jeg har lyst til å koble min Creative T6100 til maskinen som trenger 3 kabler.

 

Slik blir oppsettet med ny PSU og uten SSD:

 

 

NetShop 3 års PC garanti

Produksjon og testing av PC

Thermaltake Element S Sort Miditower

Fractal Design Newton R2 1000W PSU

ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155

Intel Core i7 2600K Quad Prosessor

Corsair XMS3 1600MHz DDR3, 8GB, CL9

Samsung 2TB 5400RPM S-ATA2 32MB

ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX

Samsung SH-B123L/BSBP Blu-Ray spiller

Microsoft Windows 7 Home Premium

Totalt : 11 980,-

Lenke til kommentar

Skal du kjøre GTX 580 SLI har du råd til en kvalitetsPSU.

Angående strømforsyning vil det holde i massevis med 750W for to GTX 580, ærlig talt 244W * 2 = 492W, det gir deg 250W for en CPU med tdp på 95W og hovedkort med harddisker og vifter som kanskje bruker 50W. Det gir deg mildt sagt en del rom for overklokking.

 

Om du likevel ikke tror at 750W vil holde kjøper du HX 850W, den er ikke verdens beste lenger, men desidert bedre enn en Fractal Design Newton R2.

 

Ellers føler jeg at det er en god idé å nevne at å gå SLI med den monsterutgaven av GTX 580 som du har funnet er veldig upraktisk, om ikke umulig, fordi kjøleren tar opp tre utvidelsesspor.

 

Uansett skjønner jeg ikke hvorfor du har utvidet budsjettet ditt med 3000 kr, HD 6970 har 90% av ytelsen til GTX 580 til 67% av prisen. HD 6950 har 85% av ytelsen til 50% av prisen. GTX 580 er ikke et godt kjøp i forhold til hva du får i ytelse. Til 8000 kr burde du legge deg på noe rundt HD 6950 2GB eller GTX 560 Ti, muligens i7 (det er snakk om opp til 30% ekstra ytelse i enkelte, spesialplukkede programmer).

60GB SSD holder i massevis til det den skal brukes til, OS. Harddisken du har valgt er mest fininnstilt for å bruke lite strøm og bråke lite, den er ikke voldsomt rask.

 

Du trenger høyttalere for å få lyd, hovedkortet har et fullt funksjonelt lydkort integrert som gir deg lydoutput så du kan koble til høyttalere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...