Gå til innhold

Noen som er hobby smed her?


RWS

Anbefalte innlegg

Da er taket ferdig og en vegg kledd... Pipa er på plass (En fire og en halv meters 160mm i diameter stålrør...) i hullet taket og stål platen som pipa kommer opp i mellom er ferdig... Droppet muren i bunn, da den ikke trengs...

 

Trenger bare å feste pipa til gulvet og tette igjen sprekken rundt pipa og stål platen og såklart lage en åpning i den, der røyken skal gå ut, men det tenkte jeg å vente med til jeg har laget ferdig essa... Som jeg skal lage så fort jeg er ferdig med smia.. Har alt kappet og klart da, alt som skal gjøres er å sveise det hele sammen. Har laget forlengbare bein på esse bordet...

 

 

I helgen skal jeg til dyreparken i Kristiansand og tenkte å legge turen bort til Steen smie og kjøpe noen sekker med smi kull...

 

Greit å se at alle mine tegninger og planer faktisk har latt seg gjennomføre så langt... Det skulle bare mangle, jeg har sittet noen time i vinter og tegnet både for hånd og lært meg turbocad for å tegne på data...

 

Og gleder meg til å fyre i smia når den er ferdig... Vet ikke hva jeg skal lage først da... Antagelig noe til min kone, som har vært fryktelig tålmodig med meg i denne tiden jeg har holdt på...

 

Har fremdeles ikke oversteget 10 000 kroner for smia alt i alt da... Så veldig dyr blir den ikke...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Prøv ellingsen brensel, han fører gode tjekiske støpe jerns smiler http://www.brensel.c...d01%28N%29.html

 

Eller Steen Nielsen smie : http://www.smie.no/tols.htm

 

 

 

Da er jeg ferdig med smia mi...og det ferdige esse bordet, sveiset i går og litt i dag... Med stillbare ben, fra ca 74 cm høyde til 95 cm... De to nederste viser aske utslippet (til venstre) og luft spjeldet (høyre bilde nederst) Så i morgen skal jeg prøve kjøre... det gleder jeg med til... :)

post-157437-0-23970200-1340905539_thumb.jpg

post-157437-0-79137900-1340905597_thumb.jpg

post-157437-0-64368500-1340905682_thumb.jpg

post-157437-0-26560000-1340905719_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Da er jeg ferdig med smia mi...og det ferdige esse bordet, sveiset i går og litt i dag... Med stillbare ben, fra ca 74 cm høyde til 95 cm... De to nederste viser aske utslippet (til venstre) og luft spjeldet (høyre bilde nederst) Så i morgen skal jeg prøve kjøre... det gleder jeg med til... :)

Du er "på gang", ser jeg. :) Men skal du ikke ha en vifte, for å få berdre trekk da? Og en annen og tyngere hammer/slager?

Lenke til kommentar

Joda, har vifte, en 10 cm badreroms vifte som passer perfekt i enden av lufte røret. Sitter til og med fast uten videre... Tenkte å la viften bare gå og heller stenge trekken med det spjeldet på det siste bildet, da slipper jeg reostater til styring, da reostater stort sett ikke klarer å styre ting under ca 30 watt... OG at de er forholdsvis dyre.. Tenkte å smi det handtaket til det spjeldet som noe av det "første" jeg lager i smia mi...

 

Og med hensyn til hammeren på bildet bare en av hamrene jeg har, den nyeste faktisk... Har en hel haug av dem, med forskjellige peen og kule hammere... Fikk tak i dem den gangen jeg jobbet i NSB etter at de la ned ei smie der...

 

Tenkte å lage noen hyller og slikt å henge dem på, men tenkte at jeg skulle "tråkke" litt først for å finne den beste plasseringen av dem og tengene... Erfaring har visst meg at det nesten alltid blir feil når de plasseres FØR jeg har prøvd meg frem litt...

 

Tenke jo å lage både hammere og tenger selv da :) Pluss en hel haug med andre ting, deriblandt et eksos anlegg til Chevy'n min, som jo er den som faktisk startet det hele og som fikk meg på ideen i det hele tatt....

 

Har brukt vinteren på å lese meg opp på teori og slikt (har vel kjøpt omtrent det som er skrevet om smi faget omtrent, den siste, the complete bladesmith, fikk jeg i posten fra amazon.com i går...), nå står praksisen for tur...

 

Nå skal jeg lage et hull i pipa mi (dette har jeg også ventet med for å se hvordan det hele ble, for erfaringen om du vil...) og "prøve fyre" litt i dag eller i morgen... Så får vi se om jeg sveiser på en hette over det hele... Har gjort taket så og si lufttett for at trekken skal bli maks i pipa, samt lufte luker under smia for nok trekk, så jeg tenkte å prøve uten pipe hette for å se om det går uten... Da uten er det beste, for da slipper jeg å ha den å skalle i også...

 

 

Selve smia ble snaue 8 kvadrat meter i gulvplass og er uisolert. Tenkte å ha metal bearbaidnings redskapene mine inne i den og ikke dra inn all slags rask og annet verktøy inn der, men holde det inne i garasjen bak smia...

 

Så slipper jeg tre spon og sagflis og slik på gulvet også videre... Et seks kilos pulver brannslukker apparat er montert i smia alt, og jeg tenkte å "fore" veggene, opp til ca 110cm høyde, med blikk plater, for å opprettholde brann foreskriftene i smier... Føles litt tryggere slik.... OG jeg tenkte å montere en brann varsler koblet i serie med de jeg har inne i huset ute i smia, en jeg har mulighet til å koble ut når jeg arbeider der (litt plagsomt for de inne i huset etterhvert når brann alarmen går...). Har faktisk strukket ledninger inn dit for dette allerede, sammen med strømmen inn dit..... (Greit å være elektriker i bunn... :) )

 

Sånn just in case... Viktig med sikkerhet vøttu...

 

Bare små justeringer igjen nå med andre ord...

Lenke til kommentar

Da har jeg prøvefyrt og ja, jeg må lage en røyk hette over essa, for med gårsdagens vær (lett regn og stille stående luft) trakk ikke pipa i det hele tatt, ihvertfall ikke nok til at røyken gikk opp i pipa og ikke ut i rommet... Så da er det bare å sveise i vei da.... Greit med erfaringer.... Ser også ut til at jeg må innsnevre luften inn i essa for å få litt mer fart på sakene også, men det kan jeg gjøre med noen stålplater jeg har liggende hundrevis av... Det var delvis de stålplatene jeg tenkte å bruke som pipe hette også... De er passe tykke..

 

Så får vi se i løpet av dagen hva det blir til.....

Lenke til kommentar

Da har jeg prøvefyrt og ja, jeg må lage en røyk hette over essa, for med gårsdagens vær (lett regn og stille stående luft) trakk ikke pipa i det hele tatt, ihvertfall ikke nok til at røyken gikk opp i pipa og ikke ut i rommet... Så da er det bare å sveise i vei da.... Greit med erfaringer.... Ser også ut til at jeg må innsnevre luften inn i essa for å få litt mer fart på sakene også, men det kan jeg gjøre med noen stålplater jeg har liggende hundrevis av... Det var delvis de stålplatene jeg tenkte å bruke som pipe hette også... De er passe tykke..

 

Så får vi se i løpet av dagen hva det blir til.....

Du nevnte ei 10 cm baderommsvifte, som passet på "lufterøret"! Mener du luftinntak under esa? Det var i alle fall det, jeg siktet til! Vifte i steden for "blåsebelg", som de brukte i gamle dager. Men viften må være kraftig nok og bør ha trinnløs regulering. Full "guffe" under oppvarming og så noe mindre luft, når temperaturen er ok.

 

Ser du trenger ei vifte i pipa også. Det enkleste vil kanskje være i underkant, alla en kjøkkenventilator. Og jeg forventer at du har nok "inn luft" i rommet, via stor nok ventil. Er ikke sikker, men tror du må benytte en vesentlig større ventil enn det som er vanlig for en peis. Og det er 15 x 15 cm.

 

Synd det ikke er en smed her, som kan gi deg råd.

Lenke til kommentar

Vet ikke jeg...

 

Skal ihvertfall prøve å lede varmen inn i pipa og se hva som skjer... Det er jo det vanligee piper gjør, til mer oppad gående varme til mer trekk... Så jeg prøver det FØR jeg setter inn en ekstra vifte ihvertfall...

Lenke til kommentar

Mulig det... Trodde Ellingsen holdt koken enda, men ser jo at sidene hans ikke har blitt oppdattert på flere år...

 

Snakket med ham ang. kull/koks for omtrent fire uker siden og da hadde han bare paller å selge, noe som ble i overkant mye for en hobby smed...

 

Det største problemet for meg var ambolt faktisk, det var ikke lett å fa fatt på til en overkommelig pris...

 

De fleste brukte som selges er så og si ødelagte og til priser som langt overstiger nye... Men jeg fant en og vil bruke den til jeg eventuelt snubler over en bedre en...

 

 

 

Problemet med kullet jeg bruker var at det var en smule vått og derfor røyk noe helt jævlig... Så jeg skal lage en kullskuff/hylle og helle ut en pose av gangen der slik at det tørker skikkelig, så blir det bra. Må nok tette igjen et par hull i røyk hetta jeg lagde, men det gjør jeg etterhvert.

 

For når jeg fikk skikkelig fyr så var det glo varm nede i ildsmørja og røyken minimal. God trekk i pipa ble det også bare det ble varmt nok, så får jeg heller gå ut når jeg tenner det opp i fremtiden og gå inn igjen når røyken har trukket vekk, da alle smier ryker litt i opptennings fasen. Eventuelt innstallere en frisk luft vifte der jeg står...

 

Var gøy å kunne smi min første ildrake da... :) Ble ikke så jævla pen akkurat, men temmelig jevn og firkantet og ikke minst rett, så det går helt fint å bruke den... Med øvelse så blir man mester vet jeg, så jeg får bare smi i vei og lære underveis samt lese en del i ledige stunder om dette fasinerende yrket/hobbyen... Det er jo sånn man lærer.... Samt begynne å frekventere andre smier og smed treff og lignende... Kan jo også bli gøy sånn etterhvert... Har meldt meg inn i en venne forening for ei gammal smie her jeg bor, så får vi se hvordan det bærer i vei... De virket ihvertfall veldig kine på nytt blod så det ut til, da jeg med mine snart femti dro gjennomsnittet i den venneforeningen voldsomt ned... he he.

 

Så er det jo flere ting jeg har lært underveis da som jeg kan ta med meg videre... Støpe og mure foreksempel... Var noe jeg heller ikke hadde gjort før og som jeg også måtte lære meg før jeg gikk i gang med jobben (Jada, jeg kjøpte noen bøker om det også og lærte det den veien... Mye bra bøker bare man er villig til å kikke litt...)

 

Overrasket over hvor mange sekker det ble til slutt da, men det dyreste ble takpappen av alle ting....

 

Alt i alt så klokket jeg hele prosjektet inn til litt under 10 000 kroner, vinduene fikk jeg.... Så det er jo ikke så halvgalt, da en tilsvarende ferdigkjøpt "hytte" hadde kostet vel 16 000 og da med tre gulv... (Som var min første ide for smia..)

 

Så alt i alt er jeg fornøyd jeg, jeg kan nå "skryte" av å være huseier med en egen smie og det er det jo ikke alle som kan... :) He he.

Lenke til kommentar

hadde planlagt å kjøpe ambolt fra Kohlswa, men for å få det til en grei pris må jeg ta meg en ferie ditt da frakt er 1500 SEK og jeg slipper vell moms, å da sparer jeg ca. 4000kr

Samme som jeg gjorde for å få fatt i kull med andre ord... Siden jeg allikevel skulle til Kristiansand dyrepark var det greit å reise innom Steen smie og kjøpe kull der og ta det med seg hjem, to sluer i en smekk liksom... :)

 

Tipper feriene våre i fremtiden vil gå til en del plasser min kjæreste kone ikke hadde ventet seg.. he he. Men det er jo greit det også, det går jo an å kombinere ting og tang....

Lenke til kommentar

Da har jeg fått brukt smia/essa to ganger...

 

Denne ildraken på det høyre bildet var det første jeg lagde ut av en ganske kort 8 kantet jern stang...

 

Og essa på det venstre bildet... Noen justeringer igjen der før jeg er helt ferdig da, men du verden hvor fort jern blir varmt nedi der...

post-157437-0-94757300-1341685840_thumb.jpg

post-157437-0-11051100-1341685865_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Fascinerende prosjekt. :) Har nylig fått lyst til å lære meg å smi selv, men ser at jeg nok må vente litt. Tror kanskje at et kurs eller to kan være en god begynnelse.

God ide! :) Ellers blir det ofte en lang "vei" og mye rot!

 

Dette er ikke så enkelt som mange tror. De fleste blir aldri en dyktig smed. Og selv for de med opplæring og i fulldagsjobb med smiing, tar det år å bli god. Dette er et yrke, som andre håndtverksyrker. Du blir ikke en tømrer, bare fordi du har kjøpt en hammer og sag.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...