Gå til innhold

Nytt kabinett til Semi-gamer PC - Hjelp!


Anbefalte innlegg

Holedr på å oppgradere maskinen min del for del pga økonomi. Kjøpte nylig ny PSU (650w) og nytt skjermkort (XFX 5850HD). Senere er planen å bytte resten av maskinen, bare jeg får penger nok til å bytte hovedkort+minne+prosessor+OS+SSD (!). Men kabinett kan jeg jo kjøpe nå, ettersom det jeg har er et gammelt Datakjeden kabinett som ikke akkurat er spesielt godt.

 

Jeg spiller, men ikke typ Crysis på max oppløsning. Hvis jeg spiller disse spillene er det neppe nødvendig for meg å ha max grafikk, men jeg vil jo allikevel utnytte den kapasiteten maskinen har (får).

 

Ser i stickyposten at man bør være bevisst på en del ting, så jeg skal prøve å forklare mitt behov så godt som mulig. Har virkelig ikke peiling på hva som er der ute i kabinett-verden, så jeg håper dere kan hjelpe meg med å ta et forholdsvis riktig valg.

 

Pris er enkelt; billigst mulig, men kan tåle ca 1000,-. Det betyr ikke at jeg MÅ bruke en høvding på det, men jeg kan hvis jeg må.

 

Bruk har jeg jo forklart litt om, men i tillegg til den forestående SSD har jeg også to optiske drev (kan strengt tatt kvitte meg med det ene om nødvendig), og to HDs 500GB + 2TB. Mulig jeg velger å kjøre inn et 5850-kort til, men det blir mer flisespikkeri. Har som sagt en 650w PSU.

 

Vekt har ingenting å si for meg.

 

Plass er jo litt nevnt i bruk i forhold til hva som skal dyttes inn. Ønsker et Midi-tower uten hverken for liten eller for stor plass. Men liker at ting er praktisk anlagt i kabinettet, sånn at ledninger kan gjemmes, det er enkelt å "komme til".

 

Kjøling er viktig da jeg ønsker minst mulig støy. Det blir garantert IKKE vannkjøling, så her må vi nok bruke X antall 120mm vifter. Leste en artikkel på HW.no om et kabinett som skapte overtrykk (eller var det undertrykk?) i kabinettet slik at omtrent all varm luft forsvant ut bak grunnet en vifte i front. Dette høres jo veldig bra ut, men dere har garantert praktisk erfaring på området. Vil ha god vifteløsning slik at temperaturen holder seg nede. Hvis det er mulig, ønsker jeg å kunne styre viftene via enten software eller hardware :) (Alltid hatt lyst til å gjøre det :p)

 

Støy vil jeg ikke ha!

 

Utseende har lite å si, kabinettet står i et "åpent" skap under skrivebordet uansett. Liker røde lys fremfor blå hvis det skal være fancy-pancy :)

 

Detaljer er så som så, kjekt å ha USB 3.0 i front, gjerne gjemt under et lokk eller noe. Forresten, fungerer USB 2.0 i USB 3.0 slots? Liten digresjon der, men må jo vite ;) Uansett - vil gjerne ha støydempene løsning for harddiskene slik at det kommer minst mulig støy fra alle tenkelig deler i kabinettet.

 

Så jeg håper dere kan rettlede meg inn på noen forslag som gjør det mulig for meg å finne et som passer med mine behov. Jeg handler hos komplett.no / mpx.no pga pickup-point.

 

Takker for all hjelp!! :D

Endret av fredpheonix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Tar meg friheten til å quote meg selv fra en annen tråd:

Kabinett er egentlig smakssak, et kabinett fra 400 gjør jobben (plass og god nok kjøling).

Så går det egentlig i hvor mye du selv vil legge i ekstra funksjoner som støydemping, design, byggekvalitet, finesser, romslighet.

Kan anbefale og se på Fractal Design R3(700), Cooler Master 690 II, HAF-serien til Coolermaster (fra 600 til 1300), Corsair 600t (1100) og 700E (1500) eller 800D (2000)

 

Du får rett og slett bla igjennom og hvilket utvalg komplett har og bruke utelukkingsmetoden, når du funnet noen kabinetter som virker interessante, da googler du "<kabinettet's navn> review", for å oppdage div. svakheter som kan være en "no go" for deg.

 

Jeg vett at USB 3.0 er bakover kompatibel, er usikker på andre veien.

Men som regel har du 3-4 USB 2.0 for 1 USB 3.0 på pcen, så det bør ikke være et problem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Btw, du kan som regel kontrollere en del vifter via software vist du benytter deg av 3/4pin kontaktene på hovedkortet.

Vist ikke kan du eventuelt kjøpe en viftekontroller som du monterer i front, som du kobler alle viftene til.

Lenke til kommentar

Fractal design R3 virker jo bra til mitt bruk + at prisen ikke akkurat er avskremmende. Det eneste jeg savner kanskje er en ekstra (altså medfølgende) vifte i toppen.

 

Er det bare meg eller virker det rart at denne vifte-kontrolleren sitter BAK på maskinen? Burde ikke den sitte i front? Men såvidt jeg skjønte kan man styre viftene med software uansett. Siden kontrolleren kan styre tre vifter, er det vel ikke noe problem å kjøpe en tredje vifte å montere i toppen og kontrollere alle 3 via software?

 

Noen som kan linke en vifte jeg kan sette i toppen som vil fungere bra uten å ødelegge for mye for støydemping?

 

Og så var det skjermkortet da - det står at det støttes opp til 290mm graphic card solution, men ifølge komplett.no er XFX Radeon 24.1 cm så det burde jo ikke være et problem. Følte bare at kortet var større, men dette løser seg vel uansett.

 

Håper på flere tips og svar på disse latterlige spørsmålene :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg har akkurat det samme kabinettet, og jeg trodde jeg også trengte en ekstra vifte i toppen.

Det har jeg funnet ut i etterkant ikke var nødvendig, jeg kjører min intel i5 2500k (kjølt av Corsair A70) på 4,4ghz med 2 orginale vifter i kabinettet og da ligger idle temp på rundt 25-26 grader(godt gjøres å få det kaldere mtp. rom temperatur).

I tillegg er pcen veldig støysvak, ettersom du ikke får noe lyd lekkasje ut toppen av kabinettet, som er spesielt plagsomt vist du har kabinettet på gulvet.

 

Viftestyringen bak er enkel, kanskje ikke så super tilgjengelig for deg som skal ha pcen inne i skap.

Personlig har jeg lite behov for å stille på den hver 5. minutt uansett.

Lenke til kommentar

Ja, skal ikke skru på knotten mest mulig, men kan viftene styres via software? Må denne bracketen i det hele tatt kobles til da, eller?

 

Forøvrig - er det viktigere å få kald luft INN i kabinettet (altså to vifter i front og en bak), eller å få luft UT av kabinettet (altså en vifte i front, en bak og en topp)? Med andre ord, er det undertrykk i kabinettet eller overtrykk man vil ha?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Her et bilde av hvordan kontakten og kabelen skal se ut:

Connector_mb_fan_3pin.jpg

 

Kontakten sitter normalt på hovedkort selvfølgelig(fant ikke noe godt illustrasjonsbilde), dette skal godt gjøres å koble feil, og da vil du som regel få styring over vifta via f.eks. et program som SpeedFan eller program levert av hovedkortleverandør (f.eks. Asus AISuite)

 

Jeg selv foretrekker en smule overtrykk for å få presset varm luft opp og ut viften bak.

Men som sagt, du trenger egentlig ikke å tenke på så mye mer enn stock kjøling, så sant du ikke skal drive med noe ekstrem overklokking.

Du bør også lage en manuell profil på styringen av vifta på skjermkortet, da denne ofte støyer mest.

Har du flere vifter vil det øke det totalt støybildet, og du får det kanskje toppen 2-3 grader kaldere idle med en ekstra vifte.

 

Jeg har USB 3.0 på mitt Define Mini, men det er fordi det er nyere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ikke uten å gå over til en annen nettbutikk, men det er snakk om 50-100 kroner.

Tror ikke du får noe bedre alternativt kabinett til den prisen eller lavere uansett, iallefall ikke til dine krav.

Lenke til kommentar

Jaja - har nå engang bestilt Black Pearl Fractal Design R3 med en ekstra vifte (120mm fra FD). Har skjønt at man ønsker overtrykk i kabinettet for å presse luften ut samtidig som man unngår "støvsugereffekt". Kommer til å flytte viften som står bak forover (med mindre den er HELT identisk med den jeg har kjøpt ved siden av) og sette inn ekstraviften der hvor denne sto originalt. Veldig spent på hva dette kommer til å gjøre med støynivået jeg har per i dag og generelt temperaturen.

 

Fortsatt skjønner jeg ikke helt hvordan dette med denne viftekontrolleren fungerer, og håper noen som har kjennskap til denne kan forklare litt mer. Har to "fan-slots" tilgjengelig på hovedkortet mitt (får jo tre vifter, da), kobler jeg alle viftene til kontrolleren og SÅ kan jeg softwarestyre alle sammen? Eller kan jeg kun bruke denne genialt plasserte bryteren som da vil være BAK kabinettet?

 

Håper som sagt på svar :)

Lenke til kommentar

En annen ting jeg lurer på er hvilken vei det er smartest å sette PSU. Jeg har en Chieftec Nitro series 550W, og denne har jo en megavifte på bunnen. Skal denne være inn mot kabinettet slik at den trekker luft fra kabinettet eller skal den være ned mot gulvet slik at den trekker luft fra utenfor kabinettet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...