Gå til innhold

Trenger 13 nye disker.


Anbefalte innlegg

Heisann. Har for ikke så lenge siden gått til anskaffelse av en DELL R515 med 12 hotswap bays og 2 stk interne 2,5" diskplasser.

Bestilte bare med 1 disk, en liten 250 GB sata disk. Disker ifra Dell er svindyrt uansett.

 

Men jeg skal etterhvert installere os på de 2 stk 2,5" diskene det er plass til, så her trenger jeg tips. Trenger ikke være noen vill hastighet eller noe, men helst under 1000 kr disken. Kommer til å kjøres i RAID 1 tenker jeg. Gjerne rundt 320 til 750 GB

 

Og så trenger jeg 11 andre disker, og disse skal stå på kontiunerlig. Det som er synd er at PERC H200 bare støtter RAID 0,1 og 10. Så inntil jeg evnt får skaffa meg en annen raidkontroller eller PERC H700 (som støtter raid 5,6,50 og 60 om jeg ikke husker feil) så blir det vel ikke noe raid der. Litt kjedelig å "kaste" bort 6 disker til speiling av de andre når det er snakk om lagring hjemme.

 

Tingen er at jeg trenger brukbare disker til dette. Så litt på WD RE4 Enterprise, Seagate Barracuda XT eller Seagate Constellation ES/ES.2 Noen tips? Gjerne rundt 2-3 TB

 

På forhånd takk for all hjelp :)

 

EDIT: La til ønske om størrelser på disker.

Endret av Ascubal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er bare WD sine disker du må holde deg unna når du skal kjøre raid.

 

Dei diskene jeg anbefaler der er blitt anbefalt av mange til å kjøre raid på pga dem er så driftsikre. Spesielt anbefalt i server systemer.

 

En bruker her inne med navn Nizzen har god peiling på dette her, send han en pm og han svarer deg helt sikkert :)

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showuser=42975

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Hitachi og samsung er klare valg for meg. Jeg har ganske mange i raid, og faktisk så har ingen sviktet meg enda.

 

Samsung f4 står høyt på lista siden den er såpass billig og har vært problemfri. 16stk og null problemer.

Hitachi yter bedre og er litt dyrere. Hitachi er også solid med hensyn på kompatibilitet med harddiskkontrollere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar :)

Fått bestilt 7 nye hotswap bays til servern så nå kan jeg snart handle inn disker :new_woot:

Som systemdisker så kan jeg ta Western Digital Scorpio® Black 320GB og sette dem i RAID 1 og ha en respektabel ytelse? Veit RAID 0 vil gi litt høyere ytelse men litt vel kjedelig om den ene ryker.

Eller ville dere anbefalt Western Digital Scorpio® Black 500GB med Advanced Format funksjonen? Skal innrømme jeg ikke har satt meg helt inn i hva den gjør.

 

En kan jo også bruke Velociraptor diskene og ta av den kjøleribba som den sitter montert i visstnok. Er vel kanskje ekstra viktig med kjøling da, men denne serveren har redundante vifter til kjøling av den interne harddiskholderen.

Endret av Ascubal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...