Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Plutselig veldig ofte syk - alltid frisk før


Helene-

Anbefalte innlegg

Jeg er en 20 år gammel jente som plutselig har blitt veldig ofte syk. Ikke det at det er noe unormalt å være syk innimellom, men det som gjør at jeg begynner å lure er at jeg alltid har vært en person som aldri blir syk. Før de siste 3 måndene nå har jeg kanskje vært syk sånn 1 gang iløpet av de siste 7-8 årene, mens nå har jeg vært syk ca. 5 ganger på 3 månder. Når jeg er syk er det alltid ca. 40 i feber, ekstrem utmattelse og gjerne veldig sår hals itillegg. Jeg er derimot nesten aldri kvalm eller kaster opp, men matlysten er alltid minimal. Når jeg får en runde, varer det somregel minst 3 dager.

Jeg er en ganske så sunn jente, spiser somregel ganske sunt og variert, trener 3 ganger i uken. Men ikke noe fanatiker på verken mat- eller treningsområdet, noe som gjør at jeg har veldig vanskeligheter med å tro at livsstilen min kan ha noe med saken å gjøre. Det eneste som er nytt fra den siste tiden, er at jeg har friår mellom vgs og studier, hvor jeg jobber som assistent på sykehjem (3-5 dager i uken), noe som til tider kan være en veldig fysisk tung jobb. Men også her har jeg vanskeligheter med å tro at det har brutt ned helsen min ettersom at jeg har hatt inntrykk av at den var veldig god fra før.

 

Det jeg lurer på er om dette er noe jeg bør være beskymret for, eller kontakte legen min for. Noen andre som har opplevd lignende, har noen tips til hva jeg bør gjøre, eller vet hva som kan være årsaken til dette?

Jeg skal til høsten begynne på et veldig krevende studie, og har nok da ikke tid til å være sengeliggende så ofte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke huske å noen gang ha lest forskningsresultater om det, men "alle" vet jo at det å jobbe med, sammen med, eller rundt mennesker, fører til mer sykdom hos seg selv.

Det er f.eks til dels en årsak til at barn er friskest om sommeren, nemlig at barna ikke er like mye sammen med andre barn.

Voksne er også i større grad friskere om sommeren fordi man er mer ute og har ferie, noe som bidrar til at kontakten med andre mennesker minimeres.

Det å "skifte beite", vil naturlig også påføre deg ny flora som din kropp aldri har støtt på før, derved ikke har fått en sjanse til å bygge opp sitt immunforsvar.

 

Med det sagt, vil jeg allikevel ikke avfeie ditt problem. Det høres veldig sannsynlig ut at du sliter med infeksjoner. Jeg tar derfor utgangspunkt i at du har blitt smittet. Smitten kommer fra et annet menneske. Som Buffy sier, det er nok på sykehjemmet du blir smittet. Men hvordan forhindre å bli syk på jobb? Det går ikke. Luftbårne infeksjoner er det ikke stort en kan gjøre med, men god håndhygiene er meget viktig. Bruk hansker og desinfiseringsmiddel så ofte du kan. Skift arbeidsklær hver dag. Og så videre. Det ligger nok en håndbok på din arbeidsplass som nærmere beskriver hygienerutiner.

 

Det er vanskelig å svare på om du trenger å være bekymret. Gi det tid. Er du fremdeles like ofte syk om 3 måneder, bør du oppsøke legen med ditt problem. Det er lite legen kan gjøre annet enn å sjekke din helse generelt og eventuelt behandle det du sliter med i øyeblikket.

Hvis det er viktig for deg å være frisk, med lite fravær fra studier, ville jeg har vurdert å skifte jobb.

Lenke til kommentar

Husk at du er utsatt for mer bakterier med en slik jobb da

 

 

Er nok mest sannsynlig på grunn av at du jobber på ett sykehjem, eldre mennesker er ofte mer utsatt for å bli syk, og dermed smitter de de som jobber der.

 

 

...

 

Med det sagt, vil jeg allikevel ikke avfeie ditt problem. Det høres veldig sannsynlig ut at du sliter med infeksjoner. Jeg tar derfor utgangspunkt i at du har blitt smittet. Smitten kommer fra et annet menneske. Som Buffy sier, det er nok på sykehjemmet du blir smittet. Men hvordan forhindre å bli syk på jobb? Det går ikke. Luftbårne infeksjoner er det ikke stort en kan gjøre med, men god håndhygiene er meget viktig. Bruk hansker og desinfiseringsmiddel så ofte du kan. Skift arbeidsklær hver dag. Og så videre. Det ligger nok en håndbok på din arbeidsplass som nærmere beskriver hygienerutiner.

 

Det er vanskelig å svare på om du trenger å være bekymret. Gi det tid. Er du fremdeles like ofte syk om 3 måneder, bør du oppsøke legen med ditt problem. Det er lite legen kan gjøre annet enn å sjekke din helse generelt og eventuelt behandle det du sliter med i øyeblikket.

Hvis det er viktig for deg å være frisk, med lite fravær fra studier, ville jeg har vurdert å skifte jobb.

 

Det er jo litt rart om det at jeg jobber på et sykehjem er åsaken til at jeg er så mye syk. Jeg har jo tross alt jobbet der i 1 år nå og kun de siste 3 måndene jeg har vært syk. Greit nok at det gjerne tar litt tid før man blir smittet og sånne ting, men 9 månder? Siden jeg ikke var noe syk i de første måndene der, så skulle en ikke tro at kroppen min plutselig fikk sjokk av bakteriefloraen der, når jeg har gått å tråkket der i 9 månder allerede.

 

Når det kommer til hygienen er den veldig bra på jobben. Man tar alltid nytt arbeidstøy for hver vakt, og bytter om man får noe på den. Bruker stellefrakk (en frakk man har på utsiden av uniformen sin) når man er i stell, og har på seg hansker ved munnhygiene, vask nedentil, sårstell osv. Jeg vasker hendene og spriter hendene hele tiden, har rene, kortklippte negler. Dusjer også som regel når jeg kommer hjem fra jobb (med mindre jeg skal på trening litt senere på kvelden, da venter jeg til etter trening).

 

Men for all del, jeg hadde vel egentlig blitt veldig glad om jobben var årsaken. For jeg skal kun jobbe der 1 månde til, før jeg flytter til Trondheim for å studere. Men jeg har bare ikke så stor tro på at det er jobben som er årsaken.

Mest beskymret er jeg jo for at jeg har fått en eller annen sykdom som har brutt ned imunforsvaret mitt.

Fordi jeg skal flytte om så kort tid tenker jeg også litt at jeg kanskje burde gått til legen før jeg flytter, ettersom at jeg nok ikke kommer til å få meg ny fastlege i Trondheim.

Endret av Helene-
Lenke til kommentar

Jeg er en 20 år gammel jente som plutselig har blitt veldig ofte syk.

.......................................................................................

 

Det jeg lurer på er om dette er noe jeg bør være beskymret for, eller kontakte legen min for. Noen andre som har opplevd lignende, har noen tips til hva jeg bør gjøre, eller vet hva som kan være årsaken til dette?

Jeg skal til høsten begynne på et veldig krevende studie, og har nok da ikke tid til å være sengeliggende så ofte.

 

Det er to sykdommer som virker sannsynlig for ditt tilfelle, og begge likner hverandre i forhold til symptomer. Den ene, og kanskje mest sannsynlige er Kyssesyke, som oftest rammer unge mennesker. Den andre er Mykoplasma (stille lungebetennelse). Begge gir utmattethet som symptomer i tilegg til diffuse kroppslige plager. Begge kan konstateres ved å ta en blodprøve, og begge er lette (forholdsvis) å helbrede. Kontakt fastlegen din så fort som mulig. Jo fortere du kommer til behandling, jo fortere blir du frisk.

God bedring, og lykke til.

G :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er en 20 år gammel jente som plutselig har blitt veldig ofte syk. Ikke det at det er noe unormalt å være syk innimellom, men det som gjør at jeg begynner å lure er at jeg alltid har vært en person som aldri blir syk. Før de siste 3 måndene nå har jeg kanskje vært syk sånn 1 gang iløpet av de siste 7-8 årene, mens nå har jeg vært syk ca. 5 ganger på 3 månder. Når jeg er syk er det alltid ca. 40 i feber, ekstrem utmattelse og gjerne veldig sår hals itillegg. Jeg er derimot nesten aldri kvalm eller kaster opp, men matlysten er alltid minimal. Når jeg får en runde, varer det somregel minst 3 dager.

Jeg er en ganske så sunn jente, spiser somregel ganske sunt og variert, trener 3 ganger i uken. Men ikke noe fanatiker på verken mat- eller treningsområdet, noe som gjør at jeg har veldig vanskeligheter med å tro at livsstilen min kan ha noe med saken å gjøre. Det eneste som er nytt fra den siste tiden, er at jeg har friår mellom vgs og studier, hvor jeg jobber som assistent på sykehjem (3-5 dager i uken), noe som til tider kan være en veldig fysisk tung jobb. Men også her har jeg vanskeligheter med å tro at det har brutt ned helsen min ettersom at jeg har hatt inntrykk av at den var veldig god fra før.

 

Det jeg lurer på er om dette er noe jeg bør være beskymret for, eller kontakte legen min for. Noen andre som har opplevd lignende, har noen tips til hva jeg bør gjøre, eller vet hva som kan være årsaken til dette?

Jeg skal til høsten begynne på et veldig krevende studie, og har nok da ikke tid til å være sengeliggende så ofte.

Kyssesyken eller stille lungebetennelse, (nevnt tidligere). Men nedsatt immunforsvar kan tyde på andre ting, så en legsjekk er ikke upassende, for mange sykdommer som kreft kan først slå ut med nedsatt imunforsvar. Flåttbitt-sykdommen(e) påvirker imunforsvaret. ikke at jeg er lege men når en jente får en brå forandring og er mye kvalm og kaster opp er (kremt) graviditet også en mulighet.

 

Men symptomene dine, eller mangel derav kan tyde på alt, ellers så er det bare en litt ivrig infuensa som ikke vil forlate arbeidsplassen din, (for uansett og god hyigene det er vil det ALLTID være virus i luften, så puster man i samme luft som noen som er syke er det ALLTID mulig å bli syk.

 

Men mye sår hals peker mot kyssesyken.

 

-frank

Lenke til kommentar

 

Det er to sykdommer som virker sannsynlig for ditt tilfelle, og begge likner hverandre i forhold til symptomer. Den ene, og kanskje mest sannsynlige er Kyssesyke, som oftest rammer unge mennesker. Den andre er Mykoplasma (stille lungebetennelse). Begge gir utmattethet som symptomer i tilegg til diffuse kroppslige plager. Begge kan konstateres ved å ta en blodprøve, og begge er lette (forholdsvis) å helbrede. Kontakt fastlegen din så fort som mulig. Jo fortere du kommer til behandling, jo fortere blir du frisk.

God bedring, og lykke til.

G :)

 

 

Kyssesyken eller stille lungebetennelse, (nevnt tidligere). Men nedsatt immunforsvar kan tyde på andre ting, så en legsjekk er ikke upassende, for mange sykdommer som kreft kan først slå ut med nedsatt imunforsvar. Flåttbitt-sykdommen(e) påvirker imunforsvaret. ikke at jeg er lege men når en jente får en brå forandring og er mye kvalm og kaster opp er (kremt) graviditet også en mulighet.

 

Men symptomene dine, eller mangel derav kan tyde på alt, ellers så er det bare en litt ivrig infuensa som ikke vil forlate arbeidsplassen din, (for uansett og god hyigene det er vil det ALLTID være virus i luften, så puster man i samme luft som noen som er syke er det ALLTID mulig å bli syk.

 

Men mye sår hals peker mot kyssesyken.

 

-frank

 

Vet ikke om det bare er jeg som har fått et feil inntrykk av kyssesyke, men er man ikke ganske så utslått hele tiden da? Jeg er jo riktignok ganske ofte syk, men når jeg ikke er syk, så fungerer jeg jo helt som normalt både med jobb og trening. Har også hørt at kyssesyke bare varer i sånn maks 1 månde, og dette har jo holdt på i 3 månder. Det er vel ganske smittsomt også, og ingen i familien, av vennene mine eller fyren jeg har holdt på med siste året har blitt syke.

 

Til Frank: Er nok ikke gravid nei, hehe. Hadde du lest posten min en gang til, hadde du nok oppdaget at jeg skrev at jeg aldri var kvalm eller kastet opp mens jeg var syk, ikke at jeg alltid gjorde det. Men likevel takk for svaret ditt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...