Gå til innhold

Telezoom eller superzoom? : Forvirret amatør:-)


Anbefalte innlegg

Hei igjen folkens:-)

 

Jeg har som nevnt i tidligere tråd et nikon d90. Det jeg vet jeg skal anskaffe meg med tiden er et 35mm samt et 50mm fastobjektiv av en eller annen sort.(Venter mitt 1 barn, så vil ha gode bilder :new_woot: )

Videre er jeg mer i tvil. Jeg har gått og siklet på en såkalt superzoom, men som jeg har fått med meg fra før og også her på forumet, er dette kansje ikke anbefalt nr.1 om en ser bort fra dets fleksibilitet.

Hva er erfaringene til dere erfarne, savner dere ofte stor zoom, på feks ferieturer osv. Har begynt å se på Nikon 16-85mm F/3.5-5.6 G ED VR II AF-S, får da en del mer vidvinkel, samt ganske bra zoom?(samt god bildekvalitet?) Noen med erfaringer om dette objektivet og om dere tror denne zoomen holder til det meste av ymse turer.(vet at dette er kun jeg som kan svare på, men fornuftig å lytte til andres erfaringer)

Uannsett har jeg forstått det slik at en telezoom gir bedre bildekvalitet enn en superzoom. Er det eventuelt en ganske prisgunstig telezoom som kan ta over for 16-85 og utover et stykke, men ålreit kvalitet?

 

På forhånd takk for hjelpen :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er for det meste storbyturer jeg har med speilrefleksen, men kan også være dagsturer i fjellet. :cool:

På storbytur, så er det fort at objektivene ikke er vide nok. Så det er bonus til 16-85mm-en; og der kommer du langt med 85mm. Men jeg er usikker på om du vil ønske deg noe lengre enn 85mm på fjellet.

 

Hva har du av optikk i dag?

Lenke til kommentar

i dag har jeg kun kitobjektivet 18-55 uten vr. Er greit fornøyd med det forsåvidt, men føler jeg er klar for litt bedre opptikk.

 

Takk for at du prøver å hjelpe:-)

 

Har du mulighet til og sjekke hvilken brennvidder du bruker mest ?

 

Hvis du oftest er på 55mm kan det være lurt og ha en lengere tele, er du oftest på 18mm kan en vidvinkel være best.

Lenke til kommentar

 

Har du mulighet til og sjekke hvilken brennvidder du bruker mest ?

 

Hvis du oftest er på 55mm kan det være lurt og ha en lengere tele, er du oftest på 18mm kan en vidvinkel være best.

 

Ja det er det som er så vanskelig, jeg bruker vel hele spekteret ganske mye, men savner samtidig litt i begge ender. Opptimalt ville jeg hatt kanskje 16-200 eller noe... Men ettersom superzoomene får såpass kritikk er jeg blitt redd for å gå for de. Og om behovet for mer enn 85 mm kansje ikke er verdens største, hadde jeg kanskje fått bedre bildekvalitet og glede med en 16-85 feks. og eventuelt et teleobjektiv de gangene det blir behov for det. Prismessig blir det vel ikke altfor stor foskjell på feks 16-85 og et brukbart men rimelig teleobjektiv kontra nikon 18-200 til 6000,-?

 

Men som sagt, jeg vet ikke hvor mye mer enn 85mm jeg trenger, så må støtte meg litt til dere som har vært ute en vinterdag før :whistle:

 

Vil den nevnte 16-85 gi meg betraktlig bedre bilder enn mitt kit?

Lenke til kommentar

Nei, jeg er egentlig ikke missfornøyd med kvaliteten, men har fått med meg at jo dyrere opptikk, jo bedre stort sett, hehe. Og siden jeg aldri har prøvd noe annet, vet jeg ikke hva jeg kan ha gått glipp av heller :innocent:

Men tenker at om det ikke er en gevinst av betydning så har det lite for seg.

Er det noen tester tilgjengelig for dette 16-85, helst på norsk ettersom min engelsk er heller begrenset :thumbdown:

 

Så fint at det er noen bra teleobjektiver der ute. Noen konkrete anbefalninger som eventuelt hadde vært fint i spann med 16-85?

 

Er det stress og bytte om på objektivene eller et dette greit når en får litt trening...?

 

Ikke at jeg skal skyve mitt problem over på dere :innocent: Men hva ville dere valgt(om dere var amatør som meg), Et for alt, eller to med ca overlapp....?

 

Ps, har fulgt lenge med på diskusjoner og problemstillinger her, men stadig lager vi flere tråder, hehe, ikke lett dette....

Lenke til kommentar

Men hva ville dere valgt(om dere var amatør som meg), Et for alt, eller to med ca overlapp....?

 

 

Jeg ville valgt en 10-20mm, en 30mm, en 50mm, en 80mm, en 16-85mm, en 70-200 etc etc :)

 

Jeg har et tilsvarende objektiv til Canon "15-85" og det blir desidert brukt mest når jeg tusler og tar vilkårlige bilder.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...