Gå til innhold

- Ett av tre SanDisk minnekort er falske


Anbefalte innlegg

Jeg kjøper et class 6-kort hvis jeg skal filme video med et Canon-hus (som krever 6MB/s), og gleder meg over at Sandisk/Lexmark leverer varen - det som står på kortet og mer til. At jeg får mer enn 6MB/s når jeg skal overføre bilder til datamaskinen, nemlig 15MB/s, er bare fint.

 

At andre generelt må klage uansett hva man gjør er noe man får godta.

 

Spar meg for den type diskusjonteknikk er du snill. Jeg har presentert min sak på en saklig måte, og sagt hvorfor jeg ikke liker denne måten å gjøre det på (skrive 15 MB/s i stor skrift rundt omkring, mens klassen er rimlig godt bortgjemt i forhold). å sammenlikne dette med "generelt må klage uansett hva man gjør" er bare usaklig.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spar meg for den type diskusjonteknikk er du snill. Jeg har presentert min sak på en saklig måte, og sagt hvorfor jeg ikke liker denne måten å gjøre det på (skrive 15 MB/s i stor skrift rundt omkring, mens klassen er rimlig godt bortgjemt i forhold). å sammenlikne dette med "generelt må klage uansett hva man gjør" er bare usaklig.

Jo, du har rett i det.

 

Men - her mener jeg ikke at Sandisk er dummingene - så vil jeg heller trekke ned de som leverer "class 6"-kort som ikke klarer å ta imot 5.6MB/s til video.

 

Har du forresten målt hva class 4 15MB/s-kortet ditt yter, både i kortleser og i kameraet? Mange class 4-kort fra Sandisk/Lexar klarer faktisk å levere nok båndbredde til å filme med kamerahus som krever 5.6MB/s til video..

Lenke til kommentar

Spar meg for den type diskusjonteknikk er du snill.

Hvis du vil bidra til å heve nivået på diskusjonsteknikkene her så kunne du jo ha imøtekommet hovedinnholdet i stedet for å konsentrere deg om slengbemerkningen?

 

Jeg følte ikke det var spesielt mer i posten som trengte mere utdypning enn det jeg allerede har gitt i tidligere poster. Men om det er noe konkret så kan jeg gjerne svare igjen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Spar meg for den type diskusjonteknikk er du snill. Jeg har presentert min sak på en saklig måte, og sagt hvorfor jeg ikke liker denne måten å gjøre det på (skrive 15 MB/s i stor skrift rundt omkring, mens klassen er rimlig godt bortgjemt i forhold). å sammenlikne dette med "generelt må klage uansett hva man gjør" er bare usaklig.

Jo, du har rett i det.

 

Men - her mener jeg ikke at Sandisk er dummingene - så vil jeg heller trekke ned de som leverer "class 6"-kort som ikke klarer å ta imot 5.6MB/s til video.

 

Har du forresten målt hva class 4 15MB/s-kortet ditt yter, både i kortleser og i kameraet? Mange class 4-kort fra Sandisk/Lexar klarer faktisk å levere nok båndbredde til å filme med kamerahus som krever 5.6MB/s til video..

 

Dumme, kanskje ikke. Men jeg liker i måten det blir gjort på, jeg kjøper sjelden SD-kort, og kjøpte sandisk, fordi det er et kjent merke. Jeg vil ikke gjøre det samme igjen. Så kan man kanskje si jeg burde satt meg bedre inn i klassesystemet før jeg kjøpte kamera og SD-kort på ferie. Det kan jeg være enig i, men jeg tror ikke jeg er unik i så måte.

 

Kortet klarte ikke å skrive video raskt nok, og er per i dag degradert til reservekort for kameraet mitt.

 

AtW

 

om det er noe konkret så kan jeg gjerne svare igjen.

Ja, det var noen konkret i den posten, så du kan gjerne svare på det. :yes:

 

Ok, kanskje jeg er teit som ikke ser det, men jeg ser ikke noe konkret der som jeg føler trenger noe mer svar enn jeg allerede har gjort rede for. Fint om du evt kan sitere den delen som du føler er manglende svart på.

 

AtW

Lenke til kommentar

Fint om du evt kan sitere den delen som du føler er manglende svart på.

 

Ok, vi er enige om sleivkommentaren i rødt, men innholdet om class-merkingen i grønt og ekstraytelsen i blått svarte du ikke på.

 

Jeg kjøper et class 6-kort hvis jeg skal filme video med et Canon-hus (som krever 6MB/s), og gleder meg over at Sandisk/Lexmark leverer varen - det som står på kortet og mer til. At jeg får mer enn 6MB/s når jeg skal overføre bilder til datamaskinen, nemlig 15MB/s, er bare fint.

At andre generelt må klage uansett hva man gjør er noe man får godta.

 

 

Og så gjenstår det å høre hvilken leverandør du nå bruker, som har bedre/klarere merking enn SandDisk?

 

 

Ellers er jeg i utgangspunktet enig i at disse tingene kunne vært bedre og mer pedagisk merket, men de seriøse forholder seg i hvertfall til et sett standarder. Og det er mer enn ett tall som er interessant om ytelsene til disse kortene.

Lenke til kommentar

Egentlig ikke så vanskelig å se forskjell. Det er bare å se på logo osv. og sammenligne med en SanDisk-original. Har testet noen såkalte "piratkort" :phr34: uten at de noen gang har ført til noen som helst problemer (iallefall hittil heldigvis), har nå selvfølgelig sluttet med dette (tar ikke sjansen mer) og kjøper kun garantert ekte kort......... Hvorfor: jo, egentlig så synes jeg minnekort er veldig billige også som originalvare og dekker glatt mitt forbruk ved å handle "autorisert"/"sikkert". (Når jeg mener billig så er da dette sammenlignet med hva vi måtte/må betale for vanlig film/framkalling osv. på rent analog basis). Hvis en ikke har råd til å betale for originale kort så bør en kanskje finne seg en annen "hobby", kanskje... ! ;)

Lenke til kommentar

Er forbløffet over at folk ikke ser problematikken med denne praksisen hvor teoretisk hastighet som ikke er garantert blir fremhevet fremfor hva som kan sies å være ukjente tall for 99% av kundeandelen, dvs. hvilken klasse brikken er. Se f. eks på bildet under, så ser man at det står klart og tydelig 15 MB/s, og MB/s er en betegnelse de aller fleste som i det hele tatt bryr seg om det her veit hva betyr, og det er et ganske høyt tall også. Mens under står det et firetall med en ring rundt som ikke forklarer det døyt om hva det egentlig betyr.

 

Om det enda ikke er klart for alle:

- class (2, 4, 6, 10) definerer henholdsvis garantert minstehastighet ved overføring (skriving og lesing). Dvs. class 6 gir garantert 6 MB/s lese- og skrivehastighet, mens brikken kan fort skrive over 10 MB/s uten problemer allikevel, men kvaliteten på en brikke kan variere såpass at dette er ikke noe som kan loves. Derfor er bruk av klasser en bra ting.

- teoretisk makshastighet kan ikke garanteres, og har derfor egentlig ingen verdi for seriøse brukere (å si noe annet blir for dumt). Det blir som å kjøpe en båt som sies å kunne kjøre teoretisk maks i 30 knop, men blir levert med garanti for kun 10 knop.

 

 

 

sandisk-16gb-sd-hc-ultra-ii.gif

 

Endret bildet til et mindre, da det faktisk var latterlig stort :-) Skylder på min gode linje :tease:

 

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Class pleier å stå på de fleste kort fra de større produsentene, men tall med en ring rundt går igjen (det er nok en standard, men den er ikke akkurat selvforklarende). Om et kort kan tas mer seriøst om det ikke reklameres for teoretisk maksspeed som f. eks SanDisk og deres 15 MB/s* og bare vises et obskurt tall med ring rundt folk ikke forstår, kan diskuteres, men problematikken er egentlig det samme uansett hvordan man vrir og vender på det. Class får ikke nok publisitet (noen ganger er det pent umulig å finne det på enkelte nettsider som selger de), og blir erstattet med unyttig teoretisk makshastighet som ikke fortjener publisitet. Uavhengig produsent.

Endret av Occi
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...