Gå til innhold

Olympus objektiv 12-60 mm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er faktisk en stor fordel å kunne dette - å kunne overstyre fokus manuelt uten å først måtte flippe over en bryter, og bare de dyre og gode objektivene har dette. Dette er altså ikke en feil, men en God Ting.

Det er mulig på selv de billige Olympus-objektivene; men da må det slås på i menyen (riktignok en engangsforteelse). Men ettersom det er focus-by-wire, så er ikke alltid presisjonen like god.

 

Er forøvrig enig i at det er en god ting.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

 

Det er mulig på selv de billige Olympus-objektivene; men da må det slås på i menyen (riktignok en engangsforteelse). Men ettersom det er focus-by-wire, så er ikke alltid presisjonen like god.

 

Er forøvrig enig i at det er en god ting.

 

Siden det er focus-by-wire, er presisjonen mye bedre, siden den er "fartsfølsom", og ikke lineær. Men i praksis føler man seg litt frakoblet.

Lenke til kommentar
Men ettersom det er focus-by-wire, så er ikke alltid presisjonen like god.

Det kommer vel litt an på det aktuelle objektivet. Focus-by-wire løsningen i 50-200 (uten SWD), for eksempel, er merkbart mer nøyaktig enn det jeg har opplevd at den er i 14-42, 40-150, eller 14-54 for den saks skyld. Mekanismen svarer på selv den minste dreiing på fokusringen. Jeg opplever at det bare er når man skal flytte fokus langt over skalaen at presisjonen kan være så som så. 35-100 var suveren her, det kjentes ut som om det var en mekanisk forbindelse, selv om også det objektivet er focus-by-wire.

 

Jeg har forresten vane for å ha kameraet i S-AF+MF når jeg har på focus-by-wire objektiver, siden det gir meg muligheten til å gjøre småjusteringer manuelt. Med SWD-objektiver spiller det i og for seg ikke noen rolle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...