Gå til innhold

Valg av lesebrett - det evige filformatdilemma


Anbefalte innlegg

La meg først si at jeg vet at valg av lesebrett er et mye diskutert tema, men det er fremdeles et mareritt å navigere i forhold til filformater og DRM, og jeg kunne gjerne tenke meg noen råd fra folk som har praktisk kjenskap til det. Nå har jeg debattert lenge med meg selv og kommer ikke noen steder. :dontgetit:

 

Valget står kort sagt mellom Sony Reader touch og Kindle 3. Som total bokorm er nettbrett helt utelukket.

 

- Jeg foretrekker designet og touch-funksjonen til Reader, og hadde det vært eneste å ta hensyn til hadde valget vært enkelt.

- Jeg kommer til å lese en del faglitteratur på den, og liker muligheten til å kunne markere tekst enkelt på Reader. Men jeg har insett at det meste av notater og faglesing kommer til å foregå på netbook, så veldig mye notatskriving er jeg ikke avhengig av.

- Tastaturet til Kindle ser for så vidt praktiskt ut i forhold til å skrive notater, men det tar også opp mye plass og det virker lite effektivt.

- Veldig mye av min faglitteratur (matte/fysikk/teknologi) finnes på Amazons men ikke Sonys side, så jeg burde absolutt kunne handle her!

 

Alt handler vel til slutt om formater og DRM.

Er det helt fryktelig knøvlete å handle bøker på Amazon og lese det på Sony Reader? Jeg må ikke strengt tatt kunne handle bøker rett til lesebrettet - de fleste fagbøker vil uansett ende opp på pc.

Konvertere formater skal jeg fint kunne gjøre, men hvordan blir resultatet? Mitt ene forsøk på å konvertere en PDF til ePub med Calibre ble ikke veldig pent...

Og hvordan er det med DRM? Jeg vet ikke hvor stuerent det er å diskutere fjerning av DRM på dette forumet, men jeg går ut i fra at dette er noe som må gjøres om man skal kunne lese Kindle-bøker på Reader?

Hvor umulig er det eventuelt å lese andre formater på en Kindle? Lar det seg overhode gjøre?

 

Jeg innser at det letteste nok hadde vært å bare kjøpe en Kindle, siden Amazon tross alt har det meste av det jeg leser. MEN jeg kjenner jeg blir så grundig provosert av deres ultra-proprietære tilnerming til litteratur at jeg ikke gjerne vil kaste pengene mine etter dem. Samtidig synes jeg Sony Reader har et mye finere design, og virker litt rundere i kantene på formatsiden.

 

Alle tanker om temaet mottas med takk. :) Skal man først bort fra den høyt elskede papirboka må det gjøres ordentlig. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt Kindle 3 en liten stund nå, og jeg er kjempefornøyd. Jeg har ikke prøvd ut å lese pdf-filer på Kindle 3, men jeg kan tenke meg at skjermen vil være en smule liten for tekniske tegninger. Ville anbefalt DX til det, som er litt større enn en iPad hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt Kindle siden i høst, og er i det store og hele veldig fornøyd med det. Pfd-filer på Kindle er ikke noe jeg vil anbefale. Da ville jeg heller investert i en iPad som er mye bedre på dette.

 

Uansett hva du velger, finnes det programmer som fjerner kryptering, både på ePub og Amazon sitt format (mobi eller noe sånt).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Har selv en Kindle 3. Har desverre blitt vanskelig å handle der det siste året (på den amerikanske delen),

så det har blitt noen bøker i .pdf.

Men jeg har ikke hatt noe problem med konvertering ved hjelp av Calibre, det blir nesten like bra som en bok fra Amazon

(kun litt trøbbel med innholdsfortegnelsen).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Virkelig? Jeg bare klikker på kjøp og bøkene er inne på Kindle. Det gjelder både å handle fra pc og fra Kindle over wlan.

Tenker på utvalget når du bruker norsk eller amerikansk IP-adresse.

Dette skyldes vel diverse rettigheter, så amerikanske bøker blir først tilgjengelig i USA.

 

Kan være endret nå, men i fjor var det stor forskjell i utvalget.

Ved bruk av amerikansk IP ble utvalget mye større enn med norsk IP.

Noen sjangere var det f.eks 4000 ebøker tilgjengelig, byttet du til amerikansk hoppet det opp til 8000.

Lenke til kommentar

Jeg sjekket prisen nå versus det jeg betalte da jeg kjøpte bøkene. Tidsperioden var fra rundt november 2010 til juli 2011. Noen av bøkene hadde gått ned i pris, mens de fleste hadde gått opp. De fleste av disse kjøpte jeg imidlertid rundt juletider, og det er derfor ikke noen god sammenligning for å se om innføring av moms har hatt noen virkning på prisen.

 

Et sted som Amazon har forbedret seg på er bøker som opprinnelig er gratis, men som vi i Norge (Europa?) har måttet betalt en 2$ avgift på. Disse er nå gratis.

Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe en Kindle, men ble litt usikker da jeg hørte at ebøker skulle få moms. Hvordan er skjermen? Er den stor nok? Er den god å holde i lengre perioder?

 

Den minste har litt mindre skjerm enn en pocketbok. Jeg har skinnfuturalet som er bestselgeren på Amazon, og den er god å holde i når jeg bruker det. Har ikke prøvd uten. Skjermen er veldig god. Ikke noe problem å lese i sola osv.

Lenke til kommentar

Bestill fra amazon.com. Billigst der.

 

Jeg betalte 2240 kr i oktober for Kindle 3G, lighted cover og strømadapter. Da hadde jeg den i mine hender under to døgn etter at jeg hadde lagt inn bestilling. Dette var inkludert moms, ettersom Amazon håndterer momsen på Kindle-salget.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Ok skal se litt på det, men stemmer det at den bare koster 744kr ink frakt og mva? Synes det hørtes litt vel billig ut.

923kr uten mva. står det til meg om jeg prøver å bestille fra amazon.com.

Med alle gebyrer blir det ca. 1300kr.

 

Anbefaler forresten den originale lær-coveret.

En del som har trøbbel med det, fikk selv et ekstra cover (det med lys) noen dager etter jeg klagde på det. :)

Lenke til kommentar

Pass på at du ikke har valgt reklameversjonen til 114 USD. Jeg regner med at du er logget inn på Amazon og registeret i Norge. Hvis du har flere sprørsmål om pris foreslår jeg at du tar det opp med Amazon.

 

Jeg betalte ca 1600,- for 139USD Kindle og skinnmappe med lys. Frakt og mva inkludert.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...