Gå til innhold

[Haster] Burde jeg bo ved NHH eller sentrum?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal til høsten begynne på NHH. Jeg er fra en helt annen kant av landet og kjenner ingen i Bergen eller på NHH. Jeg fikk i dag tilbud om hybel på Hatleberg fra SIB. Samtidig så har jeg godt tilbud om å bo i et bokollektiv i sentrum, 105 m^2 for 11k i måneden der ingen av de andre beboerne er NHH-studenter. Det siste er jo uten tvil mer for pengene, men er redd for at det blir vanskelig å komme inn i miljøet med de andre studentene om man ikke bor ved skolen? Pleier festene/samlingene for studentene å være ved/på skolen eller i sentrum? Er det noe særlig med sosialisering internt på Hatleberg? Håper på gode, kjappe svar da jeg har kort svarfrist på begge tilbudene!

Endret av LastChanceToDance
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er gode bussforbindelser mellom NHH og sentrum, så det er ikke noe problem å bo på Hatleberg med tanke på å komme seg til sentrum. Når det gjelder å bo i sentrum avhenger det litt av hvor i sentrum bokollektivet ligger - ligger det veldig usentralt (f.eks. langt oppi Fjellsiden, i nærheten av Realfagbygget eller på Møhlenpris) kan du fort bruke 10-15 minutter på å gå til bussen til NHH.

Lenke til kommentar

Kjenner litt folk som går på NHH, og jeg har inntrykk av at de trives godt med å bo nært. Også etter skoletid er det svært mye som foregår på campus, med arrangementer og fester i regi av foreningene. Om du velger å delta i det sosiale på skolen eller i sentrum blir opp til deg, mulighetene er der i hvert fall for begge deler. Skulle jeg begynt der ute ville jeg uten tvil bodd nært, i hvert fall hvis jeg hadde ambisjoner om å komme godt inn i miljøet.

 

EDIT: Ved andre gjennomlesning ser jeg du sier at du ikke kjenner noen her, da er det i grunnen ikke så mye å tenke på. Velg Hatleberg.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Hatleberg har en forferdelig standard forresten..

 

Jeg bor selv i sentrum, og trives utmerket med det. Jeg tror det er sunt å treffe andre studenter, og ikke bare henge rundt andre NHHere hele tiden. Mange som bor ved skolen har hele sin tilværelse knyttet til NHH, noe som ikke er like attraktivt i mine øyne. Majoriteten av studenter ved NHH bor jo enten i Sanviken eller sentrum, så ikke tenk på dette som et sosialt handikap.

Lenke til kommentar

det er veldig gode bussforbindelser til NHH i Bergen. Ang nattbuss går det kl 2 og 3 fra sentrum hver natt til lørdag og søndag. (Ta 24bussen til Eidsvåg fra fisketorget på Bryggen).

Ellers går vel siste 'dagbussen' rundt halv ett på natta.

 

Sjekk skyss.no der er det oversikt over all bussforbindelse i Bergen. Du kan også bruke den søkefunkjsonen på siden for å finne ut hva slags buss du skal ta for å komme fra adresse til adresse :)

Lenke til kommentar

det er veldig gode bussforbindelser til NHH i Bergen. Ang nattbuss går det kl 2 og 3 fra sentrum hver natt til lørdag og søndag. (Ta 24bussen til Eidsvåg fra fisketorget på Bryggen).

Ellers går vel siste 'dagbussen' rundt halv ett på natta.

 

Sjekk skyss.no der er det oversikt over all bussforbindelse i Bergen. Du kan også bruke den søkefunkjsonen på siden for å finne ut hva slags buss du skal ta for å komme fra adresse til adresse :)

 

Brukt skyss.no i vurdering av flere boliger allerede, viktig at man kommer seg til skolen uten å måtte bytt buss hver gang!

 

Det virker forøvrig som det er ganske spredte meninger her, håper på flere svar! Legg vekt på hva som er lurest i starten når man begynner som førsteårsstudent som ikke kjenner noen verken på skolen eller i Bergen, og knapt har vært byen før. Jeg kan jo alltids flytte senere, men lurt å få en god start!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Det er gode bussforbindelser mellom NHH og sentrum. Alle bussene som går fra NHH mot sentrum går innom sentrum. I motsatt retning går alle bussene fra byn ut mot NHH (utenom buss nr 5 og 6). Du trenger som oftest ikke vente lengre enn 5 minutter for å møte en buss.

 

Dette ovenfor gjelder på dagtid. Skal du derimot ta bussen etter ca kl 00.30, må du vente lenge før det kommer noen buss. Gjerne til halv tre-tre om natten og utover med lange mellomrom og da gjelder nattakst som er dobbelt så dyrt. Om du ikke ønsker å vente så lenge på buss må du bli hentet av noen, ta taxi (Ca 200-300 kr for den strekningen) eller gå (som tar 30-40 minutter fra byn til NHH). Det er altså ganske vanskelig å reise om natten. Derfor ville jeg tenkt meg godt om før jeg bestemte meg for hvor jeg skulle bodd om jeg var glad i nattelivet.

 

Hvordan studentmiljøet er kan jeg dessverre ikke svare deg på. Lykke til med valget :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Det er gode bussforbindelser mellom NHH og sentrum. Alle bussene som går fra NHH mot sentrum går innom sentrum.

 

Mente at du at alle bussene fra NHH går innom Sandviken? Når det gjelder nattbuss, kommer man på den med månedskort? Og hva koster forresten månedskort?

Alle bussene som kjører sørover fra NHH går både innom nedre del av Sandviken og sentrum.

 

Jeg er ikke sikker på dette med nattbuss, men jeg tror ikke du kan bruke vanlig månedskort på nattbussen. En vanlig en-gangs bussbillett koster 25 kr og nattbuss 60 kr eller noe sånn, så jeg tviler...

 

Månedskort koster 300 kr om du er 19 år eller under (da kalles det ungdomskort og du reiser gratis i hele Hordaland) . Er du over 19 år tror jeg prisen ligger på ca 600 kr minus studentrabatt.

Lenke til kommentar

det er veldig gode bussforbindelser til NHH i Bergen. Ang nattbuss går det kl 2 og 3 fra sentrum hver natt til lørdag og søndag. (Ta 24bussen til Eidsvåg fra fisketorget på Bryggen).

Ellers går vel siste 'dagbussen' rundt halv ett på natta.

 

Sjekk skyss.no der er det oversikt over all bussforbindelse i Bergen. Du kan også bruke den søkefunkjsonen på siden for å finne ut hva slags buss du skal ta for å komme fra adresse til adresse :)

 

Brukt skyss.no i vurdering av flere boliger allerede, viktig at man kommer seg til skolen uten å måtte bytt buss hver gang!

 

Det virker forøvrig som det er ganske spredte meninger her, håper på flere svar! Legg vekt på hva som er lurest i starten når man begynner som førsteårsstudent som ikke kjenner noen verken på skolen eller i Bergen, og knapt har vært byen før. Jeg kan jo alltids flytte senere, men lurt å få en god start!

 

Hehe, ja. Det er selvfølgelig fordeler og ulemper med å bo ved skolen eller i sentrum. Det går mer på personlige preferanser og hvordan du er som er person. For min egen del har jeg mye nettverk i Bergen som ikke går på NHH, og disse bor da i sentrum. Samtidig er jeg glad i utelivet, sentrumsaktiviteter, atmosfæren osv. som Bergen sentrum tilbyr. Dermed er det ikke aktuelt for meg å flytte nærmere NHH. Det eneste negative er at jeg må ta buss hver dag til forelesninger osv. Men det synes jeg ikke er noe stort problem siden bussforbindelsene er rimelig gode. Mens andre vil ha andre preferanser.

 

Det trygge valget vil kanskje være Hatleberg i begynnelsen, uten at det finnes en fasit. :)

Lenke til kommentar

ja nattbuss koster 60 kr, og du kan ikke bruke månedskort der. Samme på bybanen og, hvis du skal ta den om natta (greit å vite:P)

 

Det er ikke noe problem å komme seg NHH-Bergen sentrum. Det går masse busser den strekningen. Og også til andre deler av byen, hele tiden. Så det er vel mest opp til deg om du vil ta buss til skolen hver dag, eller om du vil ta buss til byen når det skjer noe :)

 

Har selv bodd likeved NHH før, og jobbet rett utenfor sentrum på andre siden av byen. Tok buss hver dag. Gikk helt fint det!

Endret av lillepy
Lenke til kommentar

Mellom NHH og sentrum går det plenty med busser, spesielt på dagtid hvis du skal et ærend etter skolen. Jeg vil anbefale å bo på Hatleberg, da vil du bruke to minutter til og fra skolen og det er jo beleilig når mange av NHH sine arrangementer er på skolens område. Når du skal på utesteder i sentrum kan du ta bussen hjem for 60 kr eller spleise på en taxi med noen andre som skal samme retning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...