Gå til innhold

Nå er det slutt på den tjukke strømkabelen


Anbefalte innlegg

Det er strømmengden som skal gå gjennom kabelen som avgjør hvor tykk den må være. hvis den er for tynn går det varmegang gjennom den og det kan medføre til brann. i tillegg så må den beskyttes av isolasjon både for å hindre oversalg mellom de 2 lederne og til omgivelsene rundt. på toppen av dette så skal den også tåle å brukes. blir den for tyn så går den fort i stykker for å få kabelen så tynn så mulig må spenningen opp. men da oppstår det et annet problem. kommer lederne for nært hverandre så kan det oppstår overslag. Og man ender opp med en tykk kabel likevel USB 3 kabelen har etter det jeg forstår hele 8 ledere og da begrenser det seg hvor tyn den kan være. så er det også slik at rask respons krever mere energi en lav respons. høy kontrast , lystyrke o.s.v krever også mere energi en lav lystyrke eller kontrast

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at usb ikke er 12v er at det generelt tar litt lenger tid å veksle mellom større spenninger, noe som er ville gjort usb tregere.

Har du dokumentasjon å vise til?

Er du helt sikker på at signalspenning=driftspenning for usb2?

Det hadde tatt deg maksimalt 30 sekunder på wikipedia for å finne ut av det. Det tok meg kortere tid på telefontelefonen min. Svaret er ja, jeg er helt sikker. Hvordan kunne ellers USB vært bakoverkompatibel?

Lenke til kommentar

Fra gammelt av har man operert med 5 og 12 volt i logiske kretser.

i den senere tid er det kommet til fler spenningsnivåer.

jeg tror at fortiden så operer de med 3,3v og 1,2 V i tillegg.

Alle disse er høyt nivå eller "1" .

 

for 5V så skal 0.8 V og lavere være "0"

og

2V og oppover være "1" slik jeg husker det .

Mellom 0.8 og 2V er flytende , altså ubestemt.

Lenke til kommentar

Grunnen til at usb ikke er 12v er at det generelt tar litt lenger tid å veksle mellom større spenninger, noe som er ville gjort usb tregere.

Har du dokumentasjon å vise til?

Er du helt sikker på at signalspenning=driftspenning for usb2?

Det hadde tatt deg maksimalt 30 sekunder på wikipedia for å finne ut av det. Det tok meg kortere tid på telefontelefonen min. Svaret er ja, jeg er helt sikker. Hvordan kunne ellers USB vært bakoverkompatibel?
Hvis du er så sikker, hvorfor kan du ikke referere til en plass der det står?

 

Du har fremdeles ikke svart på spørsmålet mitt. Jeg kan ikke se på wikipedia at det står noe om spenningsnivået på D- og D+. Gjør det vel? Så jeg spør igjen: Er du helt sikker på påstanden din?

 

Wikipedia regnes ikke som dokumentasjon. Dokumentasjonen til USB standarden teller noen hundre sider.

 

Men for all del, det kan godt hende du har rett. Jeg synes du bør kunne argumentere bedre enn bare: "jeg har nemlig lest på wikipedia og derfor vet jeg".

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Hvis du er så sikker, hvorfor kan du ikke referere til en plass der det står?

 

Du har fremdeles ikke svart på spørsmålet mitt. Jeg kan ikke se på wikipedia at det står noe om spenningsnivået på D- og D+. Gjør det vel? Så jeg spør igjen: Er du helt sikker på påstanden din?

 

Wikipedia regnes ikke som dokumentasjon. Dokumentasjonen til USB standarden teller noen hundre sider.

Vanskelig å forholde seg seriøs her merker jeg.

 

Ta en titt på denne linken. Det var her jeg forsøkte å få deg til å kikke sist, men du så vel kanskje på den norske delen av wikipedia og ga opp der?

http://en.wikipedia.org/wiki/USB

Så for enkelhets skyld så søker du på "signal". Står iblandt all annen teknisk informasjon til høyre der. Litt vanskelig å overse.

 

Hvis du ikke har tiltro til wikipedia så får det være din sak. Jeg gadd ikke å grave for dypt i dokumentasjonen, men fra hukommelsen vet jeg at dette test dokumentet:

http://www.usb.org/developers/compliance/check_list/compchkperi080205.pdf

Inneholder spørsmål om spenning, og det er tydelig at idle skal spenningen ligge rundt 3V, og at den skal tåle fra -1V til 4.6V på signalinngangen. 5V etter en transistor holder omtrent 4.3V, så det er normalspenningen på høyt signal. Fra hukommelsen altså, så det kan utmerket godt ha sneket seg inn noen decimalfeil der.

Hvis du vil vite mer så står det på usb.org. Har lest hele greia i forbindelse med jobb, men ser ingen grunn til at ikke du kan lese deg frem til det om du gidder. Hvis ikke kan du kanskje konkludere med at jeg vet hva jeg snakker om, og kanskje anta at det på wikipedia hadde vært noen millioner mennesker som hadde reagert dersom informasjonen var feil på noe så mye brukt og søkt på som USB.

Men for all del, det kan godt hende du har rett. Jeg synes du bør kunne argumentere bedre enn bare: "jeg har nemlig lest på wikipedia og derfor vet jeg".

Hvis du hadde orket å lese det jeg faktisk skrev, så står det:

Det hadde tatt deg maksimalt 30 sekunder på wikipedia for å finne ut av det. Det tok meg kortere tid på telefontelefonen min. Svaret er ja, jeg er helt sikker. Hvordan kunne ellers USB vært bakoverkompatibel?

Jeg sier altså ikke at jeg har lest på wikipedia, men at du enkelt kan verifisere det jeg sier ved å ta en titt der. Tydeligvis så stoler ikke du på wikipedia i slike saker, så dermed kan jeg bare henvise deg til usb.org hvor du vil finne all informasjon du trenger. Jeg ser ingen grunn til å grave meg frem til det fordi en kar på internett ber meg om det, spesielt ikke for å dokumentere ting som egentlig er åpenbare om man bare tenker seg litt om.

 

Og ja, det kan godt tenkes at jeg har rett :-p

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...