Gå til innhold

Forslag til objektiver til Nikon D3100


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg et Nikon D3100 m/ 18-105 mm. objektiv og vurderer å anskaffe meg et par supplerende objektiver til dette. Et teleobjektiv til avstandsfoto/fugler/dyr og et lyssterkt et for innebruk/portretter osv. Har dere gode forslag på dette, fortrinnsvis i økonomiklassen/hobbybruk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Økonomiklassen kan være så mangt innen foto, men tror du kommer meget langt med et Nikon 70-300mm f4,5-5,6 VR som koster ca 4000 kr nytt og Nikons 30mm G eller 50mm G som begge er F 1,8 og koster litt under 2000 kr. Dersom du går for 50mm 1.8, pass på å kjøpe den nye varianten (har en G i navnet), da denne vil gi deg autofokus på ditt hus i motsetning til den gamle versjonen.

Lenke til kommentar

Økonomiklassen kan være så mangt innen foto, men tror du kommer meget langt med et Nikon 70-300mm f4,5-5,6 VR som koster ca 4000 kr nytt og Nikons 30mm G eller 50mm G som begge er F 1,8 og koster litt under 2000 kr. Dersom du går for 50mm 1.8, pass på å kjøpe den nye varianten (har en G i navnet), da denne vil gi deg autofokus på ditt hus i motsetning til den gamle versjonen.

Takk for forslag. Regner med at du mener 35 f/1,8 G til kr 1.495. Denne har jeg sett blitt anbefalt i annen tråd og virker som et veldig godt valg. Som tele zoom virker 70-300 som et godt alternativ og er i den prisklassen jeg selv tenkte på med å beskrive det som "økonomiklasse".

Lenke til kommentar

Ah ja, mente selvfølgelig 35mm der ja. Både den og 50mm er meget gode, der får du nesten bare velge hvilken brennvidde som passer deg best. Dette kan du bruke kitobjektivet til å teste ut, se om du tar flest bilder rundt 35mm eller 50mm.

 

Når det kommer til telezoomen er det en jeg har hatt selv, og den kan anbefales, spesielt siden den ikke koster mer enn den gjør ny.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

 

55-300 går jo fra 55mm som av og til kan være nyttig. Bildekvalitetsmessig er den største forskjellen vignettering på 55-300 på stor blenderåpning i forhold til 70-300 (siden 55-300 er kun for DX og 70-300 er laget for FX). 70-300 har "ekte" AF-S med overstyring av autofokus.

Endret av Slettet-U8ZiojSR
Lenke til kommentar

55-300 går jo fra 55mm som av og til kan være nyttig. Bildekvalitetsmessig er den største forskjellen vignettering på 55-300 på stor blenderåpning i forhold til 70-300 (siden 55-300 er kun for DX og 70-300 er laget for FX). 70-300 har "ekte" AF-S med overstyring av autofokus.

 

70-300 har også raskere autofokus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...