Gå til innhold

Ferie og oppsigelsestid. En hel mnd uten lønn?


Anbefalte innlegg

Er ikke helt sikker på om posten egner seg her men jeg fant ikke noe annet logisk sted å poste den.

 

Det har seg slik at jeg sa opp arbeidsforholdet mitt, som har 2 månders oppsigelsesfrist, som gjaldt fra 1. juni til 1. august. Starter i ny jobb 1. august.

Ferien min går som avtalt og planlagt med bedriften som jeg tar ut da hele juli måned, med andre ord den siste måneden av oppsigelsestiden min.

Dette betyr at min siste arbeidsdag er 1. juli men at jeg er ansatt t.o.m 1. august.

 

Bedriften har lønningsdato i slutten av mnd så jeg regner med at det er feriepengene jeg får nå da i slutten av denne mnd (juni)? Da skal jeg ha alt opptjent i fjor + at jeg ba om det som er opptjent i år med 50% skatt.

 

Men hvordan blir det da neste måned, lønninga som skulle kommet i slutten av juli? Står jeg da en måned uten noe som helst? Jeg er jo fremdeles ansatt i bedriften men jeg har da hatt ferie hele den måneden. Jeg får jo ikke første lønninga på den nye jobben før slutten av august da jeg ikke starter før 1. august.

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel slik at du nå får junilønn, feriepenger(som dekker juliferie)og feriepengene du har tjent opp i år.

Du kommer ikke til å jobbe i juli og derfor får du bare feriepengene. Men du har jo fått junilønna + feriepenger + feriepenger for 6 måneder. Dette burde dekke 2 måneders forbruk og regninger. Tross alt får du jo betalt for august, bare at de kommer i etterskudd.

Lenke til kommentar

OK da blir det vanskelig.

Starta i jobben april i fjor + at jeg har hatt ca 2,5mnd av tia etter april i foreldrepermisjon som jeg ikke har rett til feriepenger av. Pluss at jeg får trekt for et kurs jeg har hatt gjennom jobben på siste utbetalinga så da blir det vel ikke rare greiene...

 

Får jo lønningene i slutten av måneden og da gjelder de fra den 1. og ut hele måneden.

 

- Siste utbetaling fra jobben nå i slutten av juni dekker alle utgifter i juli.

- Første utbetaling fra nye jobben kommer i slutten av august som gjelder for alle utgifter i september.

 

Ergo ingen utbetaling i slutten av juli og ingen penger for august-utgiftene :nei:

Lenke til kommentar

Høres ut som dårlig planlegging?

 

Forskjellige arbeidsgivere har forskjellige datoer for lønnsutbetaling, feriepengeutbetaling og andre lønnsrelaterte rutiner. Det viktigste av alt når man da planlegger å bytte jobb er å ha penger nok oppspart til å klare å betale regningene sine dersom den gamle jobben betaler på forskudd og den andre betaler på etterskudd.

 

Men gjort er gjort. Det du må gjøre nå er å kutte kraftig ned på utgiftene du får i denne mellomperioden. Spør om avdragsfrihet på lån, betal inn kun minstebeløp på kredittkort, spør om utsettelse på de største regningene osv.

Lenke til kommentar

Ja, det kan bli vanskelig.

Du får innse at å ta en kostbar ferie ikke er aktuellt.

 

Du får lage deg en kalkyle, der juli og august sine utgifter er med.

Deretter tar du alle dine penger(feriepenger, junilønn, skattepenger om du får)

 

Sett disse sammen, se hva som skjer, blir det for lite penger? blir det nok penger, men lite til mat? blir det nok penger og litt over?

 

Dette er regnestykker du bør gjøre og kanskje du klarer det.

 

Dersom det blir litt lite penger, anbefaler jeg deg å snakke med noen av kreditorene om å få delt opp en regning eller to i mindre deler. Du bør ikke begynne å bruke kredittkort o.l. da dette vil gi konsekvenser. Med konsekvenser mener jeg at dersom du bruker 2tusen på kreditt i juli, har du plutselig 2tusen mindre i august.

 

Håper det ordner seg for deg, kanskje noen andre har bedre råd å gi deg, disse er mine.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar.

Men det ser ut som jeg KANSKJE har misforstått litt

 

Som du skreiv norkarsk skulle jeg få både junilønn og feriepenger (opptjent i fjor og det for i år med 50% skatt). Det må jo bli slik for jeg har jo aldri fått lønninger på forskudd. Hvis det er slik holder det til to måneder til jeg får ny lønn på den nye jobben.

Da kan jeg regne med å få utbetalt den vanlige fastlønna mi + feriepengene med andre ord?

 

Dette er faktisk første gang jeg har tatt ut så mye ferie i løpet av mine 3 snaue yrkesaktive år så det gjør det ikke akkurat mye lettere å bytte jobb midt i ferieperioden.

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar

Det du skriver, stemmer bare dersom du har snakket med arbeidsgiveren din.

 

Du må be om å få alle feriepenger for i år + feriepengene du har tjent i år på denne lønnen.

 

Det vanlige er at man betaler ut for de dager man tar ut ferie, for så å betale ut resten da oppsigelsetiden er omme. Altså kan det bety at du får litt av feriepengene samt det du har tjent inn i å som lønn i slutten av juli.

 

Dette kan du spørre lønningskontoret ditt om.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er dette ikke noe annerledes enn det ville vært om du ikke hadde sagt opp og fått en ny jobb.

Nå har du jo faktisk en fast inntekt uansett, uten tid som arbeidsløs. Før ferien får du to måneders lønn (vanlig lønn + feriepenger) og etter det går du rett inn i en ny jobb.

 

Husk at feriepenger er ikke der for å betale for en dyr sydenreise, den er faktisk der for å erstatte lønnstap ved en hel måneds ferieavvikling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...